Bedrövligt för Team EGO Racing
ERCup-tävlingen på Ring Knutstorp var verkligen ingen munter tillställning för Team EGO Racing, läs deras rapport här!It’s alive…! Motorn alltså! Redan på Sturup visste vi att det äntligen skulle bli åka av på ”The Valley of Speed” och att årets motor till slut skulle leverera… Bengan hade hälsat på i garaget och justerat in kammen och nya 205/16 från Yokohama hade krängts på fälgar. Tyvärr var det en del annat som inte fungerade!
Redan på träningen upptäckte vi att det rök från bilen. I depån identifierades en igensatt avluftning som boven till allt elände. Blås rent och ut igen. Fortfarande såg vi rök från de bakre regionerna på bilen, dock inte hela tiden, utan bara i utgången på start-o-mål-rakan, d.v.s precis framför Racecontroll. Det blev inte många träningsvarv, men nog för plats 10 på startrutnätet! Men nu går motorn riktig bra, så som vi hoppast på hela säsongen!
Pelle har tillfrisknat sen Sturup och börjar köra. Man kan inte säga annat än att det går fort. Men efter 30 varv börjar eländet… Pelle blir stående ute på banan utan drivning. För att glädja alla, utom oss, lyckas han parkerar lååångt från banan så att han inte skall vara ivägen för någon. Det tar en himla tid innan han blir inboxerad till depån så att vi kan ställa diagnos och skriva ut recept. Upp med bilen på pallbockar. Där ställs diagnosen ”löst bakaxelrör” och på receptet står det SVETS med stora bokstäver! Röret in kardanklumpen har lossnat och krupit ut så pass långt att spleinsen till drivaxeln inte längre hade någon kontakt med motsvarande del längre in. Som väl var hade skärmkanten hindrat att hela paketet fortsatt ut. Som tur var har vi egen svets. Jag sprang över till depågrannen Tornado och undrade ifall vi kunde få tillbaka svetsen. Jo det gick bra, överbelastningsskyddet hade ändå löst ut! Medan vi väntade på att svetsen skulle hämta sig knackade vi in röret i klumpen igen.
Efter medicinen hade tagits och ett varv som tog 49 minuter, släppte vi ut Håkan på banan. Han var lyrisk över bilen, bromsarna och motorn. Den enda smolken i glädjebägaren var när en flaggvakt frenetiskt viftade med gulflaggen i riktning mot Håkan, likt all vore hans fel, varvid H i ren förvåning släpper gasen varvid Tornado kör rakt in i honom! Som väl var var det på vänstersidan, både batteri och snabbtanksmunstycken klarade sig. Efter 70 varv var det dax för Håkan att komma in. Med tanke på den inte allt för framskjutna placeringen skulle vi ta oss tiden att kolla så att lagningen av axeln fortfarande höll, samt kolla olja och ringtrycket. Sagt och gjort, efter tankning blev det återbesök i depån. Ve o fasa, svetsen hade lossnat och röret var på väg ut igen. Denna gång kunde vi operationen utantill. Upp med bilen och in med svetsen, som nu fick göra sitt 4’e stint för dagen efter att även Red Arrow lagat sitt!
25 minuter senare kör Jocke ut på banan. Efter många turer under dagen är det nu äntligen hans tur att köra racerbil. Inte ett klagandes ljud hör vi från Jocke, som cirkulerar ute på banan med bra tider. Denna dagen började inte bra, men det skulle visa sig sluta ännu värre. Efter 25 varv skall Jocke passera ALT, som håller sig väl ut till vänster, i slutet på långa rakan. Jocke hamnar nästan i mitten av banan villket blir en aning för brant anfallsvinkel, när sedan bromsarna överhettar blir det inte bra utan slutar med sidan först i däckstraven. Så slutade en dålig dag, ännu sämre!
Vi är redan igång med reparationerna, som visade sig inte vara oöverstigliga efter besöket i däckstraven. Det svåra blir att få till vinklar och vrår med en ny bakaxel, den gamla går inte att köra med längre.
Vi gratulerar Team Power, Penta och TNT som alla hade ställt hjulvinklarna mot pallen.
Vi tackar våra sponsorer, PH-Bilar Trelleborg, Magnus Bildemontering Trelleborg, Kennys Bilservice Trelleborg, ICA Perssons Livs Klagstorp, Valvoline, Larsson & Rosdahl Bilservice i Malmö samt Fröjd och Zaars Åkeri AB Vellinge som gör tävlande på högsta nivå möjligt för oss.
Vi SKALL bli klara till Kinnekulle!
Kristian Bladh
#17 Team EGO Racing
(Bild: 4196)