Arkivsida

Volvo firar 80-årsjubileum inom motorsport

Volvo. Foto: Christer Martinsson

På Ring Knutstorp denna helg är det dags för årets STCC premiär. Två i tävlingssammanhang nya ’gröna’ Volvo C30 står på startgriden, dessutom är det i år 80 år sedan Volvos debut inom motorsporten.

Debuten skedde med tre bilar i vintertävling redan 1928.
Som tävlingsbil har olika Volvomodeller använts mycket flitigt i olika perioder, inte minst från 50-talet då Volvo PV 444/544 tillsammans med Amazon utvecklades till verkliga vinnarbilar.

Nästan samtliga framgångsrika förare i Norden har åtminstone vi något tillfälle har känt adrenalinet pumpa i kroppen inför start och skördat framgångar bakom ratten i en Volvo. Det finns undantag, men de är inte många!

Debut 1928

Den verkliga debuten skedde 1928, mycket tidigt i Volvos historia. Volvos första bilar byggdes i april 1927.

Den 11 februari 1928 startade tre Volvo ÖV 4 i KAK‘s vintertävling som startade i Göteborg och med mål i Stockholm.

1928 års upplaga av Vintertävlingen betraktades som en svår tävling med ishala vägar. I tävlingens historia, har varannan tävling varit lätt medan varannan tävling bjudit på talrika strapatser för de tävlande, inte minst beroende på vädrets nycker. Banan gick från Göteborg över Uddevalla, Arvika, Karlstad, Ludvika, Falun, Gävle, Norrtälje och vidare till slutmålet i Stockholm.

Tävlingsdebuten slutade med att en Volvo ÖV 4 körd av Georg Holmqvist fick en inteckning i H M Konungens magnifika vandringspris och på 6:e plats i sin klass placerade sig Per Melin med sin Volvo, medan det tredje ekipaget fick ta sin Mats ur skolan efter en dikeskörning när man låg bra till. Även 1929 och 1930 års upplagor av Vintertävlingen kördes framgångsrikt med Volvo.

När Volvo PV 444 presenterades i slutet av 40-talet kom intresset bland tävlingsförare att riktas mot denna modell.

Monte Carlo-rallyt 1949

I Monte Carlo rallyt 1949 startade för första gången en Volvo, av modell PV 444. Besättningen bestod av tre personer. Hilding Ohlsson, Volvohandlare från Lycksele, Martin Carstedt Tredje personen var författaren Stig Cederholm, mannen bakom bland annat lustigkurren Åsa-Nisse. Placeringen i tävlingen för de tre norrlänningarna blev med 100:e plats totalt av 166 som fullföljde tävlingen.

Det verkliga genombrottet för Volvo som vinnarbil kom 1957. Volvo hade då presenterat starkare motorer och PV 444 och Amazon utvecklades till vinnarbilar. Den första stora segern kom i Midnattsolsrallyt genom Thure Jansson

Joakim Bonnier segrare i PV 444

1958 följde Gunnar Andersson, inte bara, upp segern i Midnattsolsrallyt utan kammade hem Europamästerskapet i rally. Detta var Volvos första stora mästerskapstitel. Ett annorlunda inslag under året var Joakim Bonniers tävlande med en PV 444, vilket bl a resulterade i en seger på engelska Silverstone.

Volvo vinnarbil i både rally & racing

Nu följde en rad av år med stora framgångar för Volvo såväl nationellt som internationellt inom både rallyt och racing. Förare som ’Volvo-Gunnar’ Andersson, Ewy Rosqvist, Tom Trana och Carl-Magnus Skogh skördade stora segrar och raden av mästerskapstitlar fylldes på.

Ewy Rosqvist vann EM i rally 1959. Det tuffa och spektakulära Argentina Gran Premio vanns 1960 av Gunnar Andersson. Sylvia Österberg och Gunnar Andersson tog EM-titlarna i rally 1963 Tom Trana fick sitt internationella genombrott 1963 när han vann RAC-rallyt. En tävling som han också vann 1964 plus EM titeln. Samma år vann Volvo VM titeln för konstruktörer i Rally. Även 1965 gick VM-titeln till Volvo och under året vann Carl-Magnus Skogh Akropolis-rallyt i en Amazon. Årets sensation svarade Joginder Singh för när han som privatförare vann Safari rallyt.

SM final i banracing 17 Sept 1972, premiär för Volvo cupen på Ring Knutstorp.

Första Volvo-cupen redan på 70-talet

I början av 70-talet instiftades sedan Volvo-cupen, en enhetsklass för bilar av Volvos 140-modeller. Klassen fick stor betydelse för svensk motorsport och tillväxten på förarsidan. Sista tävlingen i cupen kördes 1976 och den förare som mer eller mindre dominerat serien var Thomas Lindström.

Volvo 343 skrev nästa kapitel i Volvos motorsport historia. 1977 körde Per Inge Walfridson överraskande hem SM-titeln i Rallycross med denna modell. Även 1979 korades PI till svensk mästare, vilket ledde till en större satsning inom Rallycross från Volvos sida. Ett fabrikslag etablerades och en rad internationella och nationella titlar bärgades.

En ny Volvo-cup etablerades 1982. Denna gång för Volvo 240 Turbo-bilar.

Grupp-A reglementet passade för Volvo 240 Turbo och en satsning på denna klass innebar nya framgångar med bland annat en EM-titel för Brancatelli/Thomas Lindström under 1985. Samma år vann Per Sturesson den första öppna DTM titeln.

Ulf Granberg vid Kvällsposten Newsrace på Ring Knutstorp, 7 Aug 1988.

Till start med herrgårdsvagn i BTCC

Det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC fick se Volvo på startlinje 1994, först Volvo 850 som herrgårdsvagn och som första bil med avgaskatalysator i racingsammanhang, något som väckte stor uppmärksamhet, senare kom sedanversionen följd av S40. Richard Rydell var den förare som gjorde flest starter för Volvo i BTCC och 1998 kunde Richard titulera sig som mästare.

Rickard Rydells gamla Volvo 850 från BTCC vid ett helt vanligt klubbrace på Ring Knutstorp den 22 sept 2002. Givetvis blev det en överlägsen seger.

Här hemma har naturligtvis Volvo varit en av de viktiga spelarna i STCC med flera av våra mest namnkunniga förare som skördat stora framgångar i denna tuffa racingserie. Där Jan ’Flash’ Nilsson tagit hem mästerskapet och Mattias Ekström noterade en andra plats, liksom Robert Dahlgren under 2007 med sin S60 tankad med miljöbränslet E85.

Dessutom har Volvo genom åren haft en stor betydelse när det gäller att göra bilsporten kostnadsmässigt rimliga gränser för de som vill prova på motorsporten genom Volvo Original Cup. Även klasser som JTCC, Junior Touring Car Championship, vilken har sitt ursprung hos Volvo, liksom S60 Challenge har fostrat många unga förartalanger, däribland HKH Prins Carl Philip.

STCC på miljöbränsle

Nu rullar traditionen vidare och inför 2008 års STCC premiär så är det dags för en ny Volvo i tävlingssammanhang, Volvo C30. Två ’gröna’ Volvo C30 kommer att finnas på ’griden’ i Polestar Racings regi. Bilarna körs av en synnerligen revanschsugen Robert Dahlgren och nykomlingen i teamet, den rutinerade Tommy Rustad från Norge.

Volvo introducerade för övrigt också miljöbränslet E85 på racerbanorna i STCC och WTCC under 2007, genom att som första märke officiellt köra på E85 i FIA Super 2000-reglementet.

Mer info

www.volvocars.com/se

www.polestar.se

www.stcc.se

Arkiv 2008