Racerapport från Mats Clements
Supermonosäsongen började riktigt bra med dubbelvinst på hemmabana. Nästa omgång var i Våler och där fick jag med mig en första och en andraplats. Sen drog cirkusen till Mo i Rana, och de 165 milen enkel resa avskräckte. Nu i helgen var det så dags för det stora ’Årsracet’ på Sviestad. Jag har aldrig riktigt kommit överrens med den banan och fått ta i för kung och fosterland för att få till några som helst anständiga varvtider.
På fredagens första tidsträning var det blött och med skimrande fläckar nästan hela varvet runt. Uörk! Det var halt och mycket riktigt försvann framhjulet in i högern i esset. Inga nämnvärda skador på hojen och inga alls på mig, bara förbannad. Till lördagens träning la jag på nya gummin och tänkte använda greppet för att komma i första raden. Det kändes mjukt, tryggt och förtroendeingivande och gav också pole!
Racet skulle startas med flagga enligt förarmötet. Efter warm-up står följdaktligen alla och stirrar på killen i tornet. Jag noterar att han har f*n ingen flagga i händerna! Då sneglar jag lite längre fram och ser att lampan tänds! OK – det blir alltså start med lampa… När starten går är jag och kanske halva fältet med på noterna, medan andra halvan inte fattar nånting och slutligen kör i alla fall. Vilket fiasko! Jag tar ledningen och byter plats några gånger med en annan förare. 16 varv senare går jag med god marginal över mållinjen som förste man! Efteråt börjar debaklet om startproceduren. Tävlingsledningen rödflaggade inte loppet, som de borde gjort, utan lät racet fortgå ända till mål. Efteråt inser tävlingsledningen sin miss och vänder tvärt på kappan och ogiltigförklarar hela racet! Man erbjuder istället 2 race på söndagen. Efter votering blir det så att vi kör 3 race under helgen, varav man tillgodoräknar sig poäng från de 2 bästa. Den bästa lösningen av de dåliga, kan man säga. Arrangören stryker dock lördagens tävling helt, tex ur MyLaps och utan priser. Trist tex för Lars Lindman som körde upp sig från sista startposition hans första podieplacering (3:a).
Arg och beslutsam ställde jag upp på söndagens första race. Missar lite i starten och ligger 2:a in i esset. Efter ca halva loppet är ordningen återställd och jag ångar på. Några gulflagg och vavningar sinkar mig, men jag har marginal och vinner med 7,5 sekunder! Med fritt spår sätter jag i hastigheten nytt banrekord för Supermonos på Sviestads nuvarande sträckning, 1:01:920. Speciellt kul, eftersom jag (tidigare) inte gillat banan!
Jag var minst lika beslutsam under söndagens andra race. Lite platsskifte de första 2 varven, men drog jag ifrån. På 3:e varvet smäller bakre ljuddämpargaveln av och ALLT innanmäte försvinner ut i naturen! Det låter… högt. Jag kör på, men väntar när som helst på svartflagg, men det kommer ingen. På 13:e varvet har tävlingsledningen lyckats fatta beslut och jag får svartflagg med 10-15 sekunders marginal till 2:an.
Trots stundtals klantigt arrangemang för man väl säga att pole, 2 vinster och ett varvrekord är klart godkänt? Säsongen avslutas på Gelleråsen i slutet av augusti och då får jag försvara min cupledning. Spännande!
/Mats Clementz, #11 i Supermono
Husaberg RS650
Tack till Topplocksverkstan, Mossbergs Mekaniska och KEVA Motor
Arkiv 2009