Arkivsida

De gör upp om den skandinaviska titeln

DTC. Foto: Mikael Kronfeldt

Fem förare har möjlighet att vinna Scandinavian Touringcar Cup, tre svenskar, en dansk och en norrman. Det är upplagt för en rysare på Ring Knutstorp i helgen.
Robert Dahlgren, Sverige, Polestar Racing, Volvo C30 86 poäng

Robert Dahlgren har det bästa utgångsläget med sitt försprång på sex poäng till Richard Göransson. Sex poäng är dock en väldigt liten marginal och det gäller för Dahlgren att försöka utöka försprånget i första heatet. Tack vare kvalsnabbheten har Dahlgren tagit merparten av sina poäng i första heatet. Det innebär samtidigt att han i andra heatet som regel har en sämre startposition än Göransson.

+ Snabb i kvalen, startar oftast före Göransson. Har hjälp av Tommy Rustad.

– Har haft svårt att ta sig fram i trafik vilket kan bli ett problem i andra heatet. Ett problem han för övrigt delar med stallkompisen Tommy Rustad.

Richard Göransson, Sverige, WestCoast Racing, BMW 320si 80 poäng (-6)

Richard Göransson har kört i mål före Robert Dahlgren i första heatet två gånger av tre i den skandinaviska cupen, ett resultat som är överraskande bra med tanke på att han vid samtliga tillfällen har kvalat sämre än Dahlgren. Richard Göransson och hans WestCoast Racing har maximerat resulten där förutsättningarna har funnits och minimerat skadeverkningarna där bilen inte har hängt med.

+ Oerhört jämn, hugger som en kobra om tillfälle ges. Fenomenal kontroll över bilen. Den bakhjulsdrivna BMW:n passar bra på Ring Knutstorp.

– Kör själv i stallet, saknar hjälpryttare. Kvalar inte i topp.

Robert Schlünssen, Danmark, Alternative Engineering, BMW 320si 65 poäng (-21)

Robert Schlünssen ligger 21 poäng bakom Dahlgren i tabelltoppen, ett stort avstånd men inte ointagbart. Dock lär inte Schlünssen kunna göra det av egen kraft, han behöver hjälp i form av missöden som i så fall drabbar Dahlgren och Göransson.

+ Kör aggressivt och klokt. En opportunist som inte är sen att utnyttja varje tillfälle som ges att avancera. Har en teamkompis i Casper Elgaard som mycket väl kan stöka till det för Dahlgren och Göransson. Den bakhjulsdrivna BMW:n passar bra på Ring Knutstorp.

– Teamet kör med små resurser, banan är ny för Schlünssen och farten i bilen räcker inte riktigt till för att kvala in bland de åtta främsta.

Fredrik Ekblom, Sverige, Team Biogas.se, VW Scirocco CNG 42 poäng (-44)

Fredrik Ekbloms största motståndare är poänggapet upp till Dahlgren. I praktiken krävs att att Ekblom vinner båda heaten samtidigt som Dahlgren inte tar mer än sex poäng, en uppgift som ser närmast omöjlig ut. Samtidigt var det få som trodde att Kimi Räikkönen skulle kunna ta VM-titeln i Formel 1 2007 när det återstod två tävlingar av mästerskapet.

+ Har alla egenskaper en mästerskapsvinnande förare ska ha. Har dessutom en lätt bil som bör bli konkurrenskraftig.

– Har haft svårt att avancera i trafik då bilen inte får den luft den behöver.

Tommy Rustad, Norge, Polestar Racing, Volvo C30 37 poäng (-49)

Tommy Rustad kan inte heller vinna mästerskapet av egen kraft. Han är beroende av att Dahlgren och Göransson misslyckas totalt. Rustad är annars en komplett förare som definitivt har kapacitet att vinna race. Det har han redan visat i år genom att bland annat vinna den skandinaviska premiären på Jyllandsringen.

+ Snabb, stabil och aggressiv när det behövs. Inga direkta svagheter.

– Så länge Dahlgren är kvar på banan är han hjälpryttare. Måste vinna båda heaten, något ingen förare har lyckats med i år, vare sig i STC eller STCC.

Arkiv 2010