Arkivsida

Säsongen över efter katastrofhelg!

Andreas Ebbesson. Foto: Mikael Persson

Nu är 2011 års STCC-säsong över efter en riktig katastrofhelg för Ebbesson Motorsport. Detta uppe på Mantorp Park under den gångna helgen. Problem med bilen

Under hela helgen hade Ebbesson Motorsport ingen fart i sin STCC-bil. Man blev distanserad med 1,5 sekund/varv utan att riktigt veta varför. Förtvivlade åtgärder utfördes utan resultat. Detta ledde till att Andreas inte blev bättre än 20: e man i de båda racen, utan en chans att hänga med.

”När vi insåg att motorn saknade effekt var det bara att konstatera att det var inget vi kunde åtgärda. Det var bara att bita i det sura äpplet och köra utifrån de förutsättningar som vi hade. Detta hjälpe dock inte och vi hade inte en chans att hänga med. Ibland känns det hopplöst, men så är det i denna värld.”

– Peter Ebbesson

Ebbesson Motorsport blev alltså långt bak i avslutningen och förlorade också därför titeln som bästa privatteam.

”Självklart är vi riktigt besvikna, det känns så tråkigt att förlora på grund av motorproblem, men det är inget vi kan göra något åt i dagsläget. Vi vet vad vi kan och om denna säsong inte hade kantats av problem, påkörningar och strul så hade vi vunnit denna serie överlägset. Det är bara att bryta ihop nu och se framåt!”

– Andreas Ebbesson

Vad händer?

Nu är vi inne i den så kallade ”silly season”. Mycket ska hända inför kommande år och för Ebbesson Motorsport är detta inget undantag. Vad som händer och vad man kommer att köra kommer att presenteras så snart som möjligt.

”Vi har en hel del alternativ som vi ska ta ställning till innan vi fattar beslut. I dagsläget ser det ut som största intresset från team och etablerade förare riktas mot TTA-serien. Vi kan köra vidare med vår fina BMW i STCC samtidigt som den knappast blir mer lättsåld i senare skede. Vi måste utgå ifrån vad som är bäst för teamet i sin helhet och då finns många faktorer att ta hänsyn till. För tillfället ligger inte STCC högt i kurs efter alla startincidenter och inkonsekventa domslut. Dessutom har inte privatcupen profilerats trots att det är just de bilarna och teamen STCC behöver i framtiden. Vi jobbar omgående på detta och kommer att publicera nyheter så fort vi kan! Beträffande L-B:s tankar om nästa säsong får vi också återkomma.’

– Inge Ebbesson

För Lars-Bertil Rantzow blev det inte heller någon höjdarhelg. En 8: e resp. 10: e plats blev resultatet. En trasig stötdämpare förstörde inledningen och sen var det försent att ta igen det förlorade.

Ebbesson Motorsport

www.ebbessonmotorsport.com

Arkiv 2011