Bara godkänt för IPS Team Biogas på Knutstorp
Helgen på Ring Knutstorp utvecklade sig inte som tänkt för IPS Team Biogas resultatmässigt. Johan Stureson tog två femteplatser och Patrik Olsson en fjärde- och en sjätteplacering. Resultat som ingen av dem nöjer sig med.För Johan blev det sjätte tid i första kvalet efter två missar som kostade för mycket tid.
– Jag fick inte till det riktigt, jag ville för mycket och satsade för hårt. Jag bromsade för sent vid ett tillfälle och fick ett kast vid ett annat och det kostade fyra tiondelar och då blir man inte bättre än sexa tyvärr.
Andra kvalet gick betydligt bättre.
– Det funkade mycket bättre och jag fick till ett bra varv som räckte till tredje tid.
De bromsproblem som både Johan och Patrik har haft tidigare är nu åtgärdade och det fungerade också bra på Ring Knutstorp.
I första heatet startade Patrik som femma och Johan som sexa. Båda IPS-förarna höll sina positioner i starten. När Michael Nykjaer försvann fick de båda en placering ”gratis” som de sedan höll in i mål.
Inför andra racet var förhoppningarna på en framskjuten placering stora eftersom Johan startade i tredje rutan, men tyvärr började det inte som tänkt.
– Jag var inte riktigt med när Nykjaer gjorde ett ryck i starten och fick hjulspinn och jag var tvungen att växla precis när han ryckte. Rydell kunde gå in framför och Kristoffersson tog mig också i starten, berättar Johan.
Johan försökte ta det lugnt och spara på däcken och han kunde hålla tryck på Johan Kristoffersson fram till tolfte varvet. Då försvann greppet.
– Jag tappade en halv sekund per varv och Engström åt snabbt upp luckan jag hade och på sista varvet gjorde han en sen inbromsning och jag hade inte mycket att sätta emot.
Johan gick i mål som femma med Patrik tätt efter sig på sjätte plats.
– Det gick väl inte riktigt så bra som vi hade hoppats på. Vi hade svårt att hänga med Chevorna. Men trots resultaten har vi tagit ett steg framåt med bilarna, säger Per Stureson, teamchef i IPS Team Biogas.
Däckslitaget för Johan är något som nu ska analyseras inför nästa race.
Patrik som självklart också vill vara högre upp i toppen och slåss tyckte ändå att bilen fungerade betydligt bättre än vid premiären.
– Det är helt klart ett fall framåt, nu fungerade bromsarna fint och viktfördelningen i bilen kändes bra, säger Patrik.
Patrik hade heller inga problem med att däcken tog slut som Johan hade.