Race rapport från Endurance Racing Cup 16/8 på Mantorp Park
Race rapport från Endurance Racing Cup 16/8 på Mantorp Park
av Andreas Andersson ATM Racing TeamEfter en problem fylld vecka med en styrväxel som inte ville sluta läcka och efter ett svårt beslut att koppla bort servostyrningen var det äntligen tid att lasta bilen på torsdagen (tävlingen var ju på en fredag) och vi gav oss iväg till Mantorp Park väldigt trötta efter dom sena kvällarna.
Vi kommer upp till banan vid sex tiden på torsdag kväll där de vanliga förberedelserna görs inför morgondagen, när det var klart så tar Thomas, John, Björn och jag själv en titt på banan eftersom ingen av oss någonsin hade kört här! Vi inser direkt att det är en kvick bana med många snabba kurvor och en lååååååång raksträcka. Med det klargjort för oss åker vi till motellet där vi ska bo för natten, efter en bit mat går vi till rummen och lastar av. Kvällen avslutas med ett litet firande av Thomas som fyller år på fredagen.
Tävlingsdagen!
Dagen börjar med en snabb frukost innan vi återvänder till banan där de sista förberedelserna görs inför kvalet. Efter ett obligatoriskt förarmöte så är det tid att äntligen få köra lite på banan. Eftersom vi alla var nya på banan fick Björn börja o köra ett antal varv, efter det var det min tur att hoppa in i bilen och när sex varv var avverkade så åkte jag in i depån för mindre justeringar av stötdämpare och sen var det dax att sätta en kvaltid. 1,30,5 blev tiden och det räckte till tredje startruta efter 2 fast 4 you och Tornado Racing. Thomas hoppar in efter mig och även han får några varv för att hitta runt på banan, John tar över efter Thomas och kör tills kvalet var avslutat.
Vi hade ett litet annat upplägg den här tävlingen, istället för att köra sex timmar i sträck var den nu uppdelad i ett två gånger tretimmars race med minst två stopp per race. Första racet var det jag och Thomas som körde. Första 90 minuters passet tog jag.
Eftersom vi har rullande start i ercup så var det ett formationsvarv, När vi rullade upp på start och mål rakan sitter man på helspänn och väntar på att de röda ljusen ska släckas, och vilken känsla de var när dom gjorde just det! jag kommer om 2 fast 4 you i deras Opel ascona 400 direkt och lyckas hålla Kärkkäinen rally & racing i deras Toyota corolla bakom mig, de första varven jagade jag febrilt Tornado racing i deras Bmw 320i och efter ett par varv lyckades jag komma om dom in i första kurvan! otroligt härlig känsla att ligga först och veta att man har farten att hålla de andra bakom sig. Men det finns alltid ett men…
vi körde den här dagen med code 60 regeln som ersätter safty car, vilket betyder att när den flaggan visas så är det 60 km/h som gäller SAMTIDIGT! på hela banan och omkörnings förbud men funktionären på huvudposteringen var nog inte riktigt klar med detta eftersom han hänger ut flaggan för tidigt efter de att en bil hade släppt ut stora mängder olja på banan. Kjell som står och har hand om radion meddelar mig ju så fort han har sett att flaggan åkte ut att code 60 var igång och jag släpper ju då genast gasen för att komma ner i mina 60 km/h. Det var ju bara de att flaggan åkte in igen direkt efter att jag fått informationen och tornado gjorde sig förtjänt av namnet och flög förbi mig. Sekunderna senare så åker code 60 flagan ut, över hela banan den här gången…
vi passar på att göra ett obligatoriskt depå stop där jag hoppar ut ur bilen och sedan hoppar in igen. Saneringen pågår ett bra tag och efter ett tag är det grön flaggat halva banan och gul flagg resterande delen, så fort det blir grönflagg så börjar jag jaga ikapp tornado racing och lyckas ännu en gång ta mig om dom men tyvärr så har 2 fast 4 you åkt om oss i samband med depåstoppet och jag kommer tyvärr aldrig ifatt dom igen utan får lämna över 2:e platsen till Thomas som hoppar in efter tankningen. Han kommer ut som 6:e bil och kör som vanligt väldigt stadigt utan några konstigheter och får ett helt fritt pass utan gul flagg eller några incidenter. Vi kommer imål på 4:e plats efter 2 fast 4 you, Kärkkäinen rally & racing och Skararp motorsport.
John och Björn kör heat 2 där det är John som tar de första 90 minuterna. Starten går och vi ligger på en 3:e plats efter 2 fast 4 you och Kärkkäinen rally & racing som har satt ett fruktansvärt tempo där framme, det blir en incident på banan mellan två bilar och code 60 flaggan åker ut. John kör in i depån för att göra sitt obligatoriska stopp som blir blixt snabbt för att sedan köra ut på banan igen. Vi trillar ner i resultatet då det inte var många som gjorde sina stopp nu utan väntar till senare.
Efter 90 minuter lämnar John över till Björn som kör sista stinten för dagen, han klättrar upp i tabellen och i slutet av racet ligger vi på en 3:e plats när Kärkkäinen får problem och tvingas in i depån, vi klättrar då en placering och inte långt efter det så börjar 2 fast 4 you få problem även dom så de tvingas också in i depån. Vi ligger på en första plats! men inte en säker första plats för Fyra tre racing tar in rejält med tid den sista halvtimmen, dom kör lite för fort in i F2 kurvan och spinner runt med bilen, vi blir lite lugnare när det då återstår ca 15 minuter av racet. Efter tre timmar rullar en grön Porsche 944 med Björn bakom ratten in som första bil!! fy f-n vad det var skönt att äntligen ta en seger i år, särskilt efter problemen dagarna innan! nöjda och väldigt glada över segern åker vi hem med ett första pris och en hel bil.
Jag vill tacka alla som hjälper till med det här inte minst killarna i depån. Så stort tack till Kjell som håller ordning på depå stopp och sköter radion, Anders som hjälper oss att tanka och meckar, Sebastian som också hjälper till vid tankning och depå stoppen och pappa Dan som har ståt ut med att hjälpa mig med det mesta under alla åren ute på banorna!
Andreas Andersson ATM Racing Team.