Arkivsida

Niklas Lilja vann Europa finalen på Monza!

Prispallen på Monza.

2013 har varit ett tufft år för Niklas. I sista stund i våras blev det klart att han skulle driva hela Trofeo Abarth Sweden framåt. Ett sent beslut som fick konsekvenser med mycket jobb i sista stund för att serien skulle bli av.Niklas hade sin målsättning att tävla med sin nya Abarth 695 i Europa serien. Det fick dock en tråkig start då han kraschade på grund av ett fel i banan endast en vecka innan premiären i Frankrike och bilen blev så pass skadad att det aldrig skulle gått att laga den på så kort tid.

Beslutet togs då att laga bilen i lugn och ro och kanske köra någon eller ett par tävlingar.

Den svenska serien drog igång och Niklas bestämde sig för att hyra en bil och starta serien och se vad som händer. Det blev full säsong igen i svenska serien trots allt och en framgångsrik och motig säsong med väldigt mycket jobb att driva serien, hjälpa de andra deltagarna m.m. m.m. gjorde att förutsättningarna för ett bra resultat inte riktigt fanns där. Men han gjorde några av sina bästa race under säsongen och Mästerskapet var öppet för fyra förare inför sista deltävlingen på Mantorp Park. Niklas hade ett missöde på kvalet och förstörde sina däck när han fick väja för en konkurrent. Han var piskad att vinna minst ett av de två racen och bli tvåa i det andra för att säkra titeln i år igen. Med dåliga däck lyckades Niklas trots allt vinna de två spektakulära racen där Niklas tog sig upp i ledningen på det näst sista varvet i Race 1 och Race 2 vann han övertygande i vått väglag efter en fantastisk kamp på de inledande varven. Andra raka Trofeo Abarth titeln bärgades!

– Det har varit ett tufft år med många sena kvällar på racen för att hjälpa alla deltagare så bra jag kan. Har varit lite konstigt att sitta på två stolar dels som promotor och arrangör av serien och samtidigt i förarstolen. Men jag sa till mig själv i början av året att jag ska vara helt öppen, prioritera deltagarna framför mig själv och delge all data och info om inställningar, körtips m.m. som deltagarna frågar efter. Det har jag gjort och med några nätter bara med några få timmars sömn och endast hunnit byta däck och tanka min egen bil så har jag inte haft en prefekt bil många gånger men kämpa mig igenom racen. Några misstag har det blivit under året och mina två första DNF som berodde på avåkningar. Men jag är otroligt glad över att ha lyckats vinna serien nu två år i rad, säger en nöjd Niklas.
Där emellan byggdes 695an ihop och kördes först en tävling på Red Bull Ring i Österrike.

Det blev första gången Niklas satt i bilen efter kraschen och endast 10varv i ryggen i bilen så blev tävlingen en utmaning med ny bana och med konkurrenter i topp klass som kan banan så var det en svår uppgift. Men målet var att lära så mycket som möjligt av bilen. Det blev en otroligt lärorik helg då det gick fortare och fortare under hela helgen. Femma på kvalen och sexa i race 1 och femma i race 2 blev resultatet. Men det var inte resultatet som var det viktigaste utan det var att lära sig och förstå den nya bilen. Men glädjande så var Niklas snabbast i den avslutade delen på varvet och med vissa problem med bilens inställningar så kunde Niklas åka hem och optimera bilen efter de nya omständigheterna med målet att vara med och slåss längst fram i Europa Finalen på Monza.

– Jag hade en bra helg på Red Bull Ring, en fantastiskt häftig bana som var väldigt kuperad med många svårigheter. Gjorde justeringar på bilen igenom hela helgen med hittade inte hundra rätt och då kan man inte vara med och slåss i täten i ett så starkt mästerskap. Men är otroligt glad att jag visade iaf att det gick åt rätt håll under helgen och att med lite analysering av datan och nya inställningar så finns förutsättningarna där förhoppningsvis inför Monza.

När hösten kom och den svenska serien var över lades all fokus på Europa Finalen på Monza. Niklas hade jobbat under året med att försöka få så många svenskar förare ner till Monza för att uppleva det jag gjort under de senaste två året jag varit där. Det blev totalt fem svenskar som åkte ner till Monza för att delta i Europa Finalen. Niklas med sin 695a och de andra fyra med den 500a som de kört med i svenska serien.

Sen vilken helg det blev! 25 bilar till start och alla svenskarna presterade. Niklas kvalade tvåa endast 0,02sek ifrån pole position och 0,04sek före trean. Detta på en bana som är 5,8km lång och tar ca 2.12sek att köra och med en snitthastighet av nästan 160km/h, otroligt tätt. De andra svenskarna kvalade trea till sexa i 500 klassen.
I race 1 gjorde Niklas en dålig start och föll tillbaka till femte plats efter första varvet, men jobbade sig ikapp och blev tvåa i mål endast 1sek ifrån segraren efter närmare 30mins körning. Han noterades även för nytt banrekord i Trofeo Abarth!
I 500 klassen vann Lars Sundman före den Europeiska mästaren och sen var svenskarna trea till femma.

Race 2 blev otroligt spännande då det på uppvärmningsvarvet började regna på andra sidan banan. Tävlingsledningen tog beslutet att rödflagga och alla fick köra in i depån för att ha möjlighet att byta till regndäck. Några gjorde det och några inte för väl i depån hade regnet avtagit och det blev ett högt vågspel. Med regndäck fanns risken för att det skulle torka upp och gå långsamt mot slutet. Med slicks skulle de första varven bli kritiska då det finns det inget grepp med slicks under blöta förhållanden, men skulle det börja torka upp så går det snabbare mot slutet. Men risken fanns ju också att det skulle komma mer regn.
Niklas tog beslutet att behålla regndäcken på och hoppas på att det inte skulle regna mer. Halva fältet var på slicks och halva på regndäck. Första varvet insåg jag snabbt att det här kommer bli svårt då bilen varken styrde eller kom ut böjarna då det bara spann med framhjulen.

Starten gick och Niklas startade fyra och fick släppa en konkurrent förbi sig på första varvet men bara en! Det verkade som att däcken ändå kanske skulle kunna fungera, han tappade över 4sek på första varvet och ytterligare 2-3 sek på andra varvet men sen efter mycket vågad körning började värmen sprida sig i slicksen och greppet började komma då banan blev bättre och bättre. Efter varv fem ledde Niklas och drog ifrån med över 2sek per varv. Banan blev aldrig riktigt torr och Niklas tog inga risker utan vann överlägset med knappt 8sek före tvåan!
I 500 klassen vann Robin Appelqvist före Europa mästaren och de övriga svenskarna var trea till femma.

– Monza är något verkligen en magisk bana med den atmosfären som finns där är det bara helt fantastiskt. Så otroligt skönt att avsluta med en seger i sista racet för året. Min absolut bästa helg i min karriär med tanke på den pressen jag hade på mig själv och delvis utifrån. Jag chansade lite på kvalet och missade pole precis och det kändes som att det fanns mer i bilen som jag fick visa i race 1 men det räckte inte ända fram efter den dåliga starten och en liten avåkning i mitten av racet. Detta var trots allt bara mitt andra race med den nya bilen och fortfarande finns lite kvar att lära då jag gjorde justeringar på bilen under hela helgen som blev bättre och bättre.

Race 2 var galet och otroligt svårkört under de första varven men det var rätt beslut att väldigt slicksen även om det var ett vågat beslut så gick det hem, säger en väldigt glad Niklas.
– 2013 har varit tufft på många sätt men att få sätta pricken över i:et på Monza var otroligt skönt. Väldigt glad över alla andra svenska framgångar på Monza och jobbet med Trofeo Abarth 2014 är i fullgång och det ser väldigt lovande ut inför nästa år när jag får jobba hela vintern med projektet att skapa Skandinaviens största enhets serie. Mitt mål inför nästa säsong är att köra hela Europa Serien!
Säsongen har innehållit 7/16 segrar, 11/16 pallplatser, 6/16 pole position och 9/16 snabbaste varv!

För mer info om Trofeo Abarth Scandinavia 2014 kika in på
www.trofeoabarth.se

Väl mött 2014!
Arkiv 2013