Race rapport från Endurance racing cup 13/10 på Ring Knutstorp
Här kommer en kraftigt försenad race rapport från final tävlingen på Ring Knutstorp.Som vi brukar göra var vi på banan redan dagen innan för att i lugn och ro kunna förbereda allt med besiktning och diverse. Det blev en tidig kväll för oss så att vi var utvilade till tävlingsdagen.
Söndag och sista tävlingen för året! Vi har tittat väldigt mycket på väderrapporter hela morgonen och vi hoppas att det ska kunna torka upp på banan eftersom vi inte har några regndäck.
Klockan nio kör jag ut på kvalet och det är fortfarande väldigt blött ute på banan, vi gör en del justeringar och börjar så smått få upp temp i däcken men tyvärr är det någon som spillt ut olja längs hela banan vilket sätter stopp för att vi ska kunna sätta en bättre kvaltid. Detta resulterade i att vi fick starta från en 15:e ruta, inte riktigt vad vi hade hoppats på men tävlingen är 6 timmar lång.
John hoppar in i bilen för att köra dom inledande 90 minuterna, även han märker av att banan fortfarande inte har torkat upp så att där har blivit ett torrt spår, vi klättrar några placeringar tack vare att där är en hel del bilar som åker in och får på sina regndäck vilket skulle visa sig vara ett par sekunder snabbare per varv. Efter 90 minuter är Johns pass slut och jag tar över ratten efter tankningen som gick snabbt och fint. Dom första 45 minuterna var det väldigt halt, det kasade precis hela tiden men tillslut fick jag upp lite temp i däcken och kunde börja köra! I alla fall i 30 minuter sen blev det spännande när jag ska börja bromsa inför den första kurvan och pedalen är stenhård att trampa på! Kändes som inget hände när jag tryckte på den men med millimetrar kvar till sandfållan lyckas jag få den till att svänga runt kurvan, jag rapporterar genast till Kjell som står med radion att det känns som om frambromsarna inte tar alls och bakbromsarna är extremt svår trampade.
Efter två varv får jag komma in till depån där vi även passar på att byta förare till Thomas men när jag ska stanna så ser man att där är ett tydligt problem då bakhjulen låser sig när jag bromsade. Thomas kör in bilen till vår depå ruta för lite reparationer, efter lite felsökning märker vi att huvudbromscylindern till frambromsarna har gått sönder, efter ett febrilt skruvande får vi ut cylindern och vi delar på den för att se vad det är som har hänt, visar sig att det är ett litet plåtbläck som har öppnat sig för mycket, Björn gör en snabb men effektiv reparation på bromscylindern och snart är den ihop monterad igen och i satt i bilen, lufta bromsarna och i med Thomas i bilen, han kör ut och verkar tycka att bromsarna fungerar bra för han kör i ca 45 minuter sen är det byte till Björn som kör sista 45 minuterna. Reperationen på cylindern tog ca 1 timme så vi var klara på att serie segern var mycket långt ifrån oss och andra platsen med för den delen, men tredje platsen visade det sig att vi hade klarat ändå trots att vi slutade på plats 17 i tävlingen. Gratulerar till 2 fast 4 you som vann serien i år! Vi syns nästa år på banan.
Andreas Andersson ATM Racing Team
(Evenemang: 2013-10-13 ERCup Långlopp Bil)