HMS News

Niklas tvåa på Vallelunga!

Första deltävlingen i Italienska mästerskapet för Trofeo Abarth gick i helgen på Vallelunga strax norr om den Italienska huvudstaden Rom. Detta var första besöket på Vallelunga för Niklas medans många av hans Italienska konkurrenter kört där flertalet gånger. Så det skulle bli en tuff utmaning att lära sig den snabba och tekniska banan så snabbt som möjligt för Niklas.

På lördagen kördes test och kval medans söndagen innehåll de båda racen.

Testen blev inte som Niklas tänkt sig då han behövde få köra så många varv som möjligt för att få lära sig banan ordentligt. Tyvärr åkte en konkurrent av banan som gjorde att tävlingsledningen tvingades rödflagga test passet efter några varv. Tiden gick och när väl bilen var bärgad blev det grönt igen och det korta 25min test passet var nästan slut och Niklas han bara köra ytterligare två varv. Så det blev bara ca 4-5 fullfarts varv och några inspektions varv innan det var dags för kvalet på kvällen.

Trots de få varven började kvalet på ett bra sätt och Niklas var snabbast inledningsvis och ledde kvalet i ca 30min av de 40min som förarna har på sig att sätta en så snabb tid som möjligt. Men i slutat av kvalet lyckades två konkurrenter sätta snabbare tider. Niklas förbättrade sig också på slutet men det räckte inte till mer än en tredje plats efter kvalet. Men ändå bra med tanke på förutsättningarna med så få varv innan kvalet.

– Kvalet fungerade bra med tanke på omständigheterna. Det gick fort att kom in i banan och tog bara några varv till i början av kvalet att hitta runt på ett bra sätt. Jag ledde kvalet med 0,3sek när jag kom in för att sätta på nya fram däck och sätta de riktigt bra tiderna mot slutet men jag fick inte dessa att fungera som jag ville men jag förbättrade mig något men det räckte inte för pole position den här gången, sa Niklas efteråt.

Race 1 började med en kanonstart och Niklas var jämsides med Anselmi som stod i pole
position ner mot den första kurvan. Men tyvärr blev Niklas påkörd bak i utgången av kurvan och snurrade framför hela fältet men lyckades med mycket tur inte bli träffad av någon innan bilen stannade så Niklas kunde komma iväg igen men nu var han bland de sista nere på 20:e plats. I ren frustration körde han sedan upp sig igenom fältet och slutade precis bakom fyran Giacon i mål och lyckades rädd 10 viktiga poäng för mästerskapet. Anselmi vann med den
regerande mästaren Campani tvåa och Moncini trea..

– Irriterande att bli påkörd av samma konkurrent igen som körde på mig på Paul Ricard
också. Jag lyckades inte häva sladden jag fick då jag hamnade utanför banan för en kort
stund och bilen tog en konstig svängning så jag snurrade framför alla och jag var väldigt
lättad att ingen träffade mig men det var väldigt väldigt nära. Efter snurrningen var däcken
konstiga så jag försökte bara göra det bästa av situationen och körde upp mig så mycket jag
kunde, var nära på att kunna ta mig upp på fjärde plats om det hade varit något varv till. Men
jag får se det som 10 räddade poäng mer än något annat för tillfället, sa en lättad och
besviken Niklas efter racet.

Race 2 startade som det första racet med en kanonstart och Niklas försökte utmana Anselmi
ner mot den första kurvan men lyckades inte och Campani kunde komma förbi. Men nu på
kvällen hade temperaturen sjunkigt och Niklas hade svårt att få upp tempen i bakdäcken och
hade väldigt överstyrt de inledande tre, fyra varven så han tappade många sekunder på
Anselmi och Campani i täten under de inledande varven. Giacon lyckades även ta sig förbi
Niklas under de inledande varven efter han fått en sladd, men bara för några kurvor innan
Niklas tog tillbaka tredje platsen ifrån Giacon och kunde ta upp jakten på en bort flyende
Campani.
Niklas presterade snabbare och snabbare varvtider och körde snabbare än han gjorde på kvalet
och lyckades köra ikapp Campani med två varv kvar. Med ett halvt varv kvar att köra av racet
lyckades Niklas bromsa senare än Campani och ta sig upp på andra platsen som han höll in i
mål.

– Wow vilket race, helt slut. Jag tog ut max av mig själv och bilen i race 2 och kunde jaga
ikapp över sex sekunder på Campani som vunnit mästerskapet tre år i rad. Sen lyckas jag
passera honom på sista varvet! Anselmi var för snabb i början i racet och kunde lätt vinna
men jag önskar helgen hade börjat nu! För då hade jag varit med och slagits om pole
position och varit där för att kunna utmana Anselmi. Men får ta det på Salzburgring om tre
veckor istället, sa Niklas med ett leende.

Anselmi leder nu Italienska mästerskapet med 52 poäng före Campani på 33poäng och
Niklas på 28poäng.

Nästa tävling är den 23-25 maj på Salzburgring i Österrike då den andra deltävlingen i
Europa mästerskapet ska avgöras. Den helgen är Trofeo Abarth tillbaka som support klass till
WTCC och tävlingarna sänds i Eurosport. Europa mästerskapet leder Niklas med 51 poäng
före Moncini och Giacon på 30poäng.

(Bild: 7654)