Niklas tvåa i Österrike!
Den andra deltävlingen i Europa mästerskapet för Trofeo Abarth kördes i helgen på snabba Salzburgring i Österrike tillsammans med WTCC serien. |
Niklas var tvåa direkt på testen och hade en bra känsla inför kvalet. Kvalet började enligt plan och Niklas var snabbast ända till slutet av kvalet då Anselmi lyckades ta sig förbi medans Niklas inte fick något fritt varv med sina nya däck på slutet pga gulflagg och långsammare bilar som var i vägen.
– Kvalet började bra och jag hade en riktigt bra känsla och bankade in två bra varv för att sedan ta ut de sista på det nya setet däck emot slutet av kvalet, men tyvärr blev det inte som tänkt då det var gulflagg större delen av den andra stinten med de nya däcken och sen kom jag ikapp långsammare bilar och bilar som kom ut ur depån framför mig så fick inte till något bra varv innan målflaggan kom fram, så lite besviken att jag inte fick chansen att slåss om pole idag, sa Niklas efteråt.
Race 1 fick en snöplig start när Niklas bil började rulla lite i starten liksom Anselmis bil och när väl lamporna slocknade fick Niklas en kanon start och kom förbi Anselmi direkt i starten. Anselmi körde sedan om Niklas in i den första chikanen då Niklas var rädd för att han skulle få en bestraffning för ev. tjuvstart så släppte Niklas om Anselmi för att förhoppningsvis slippa en bestraffning då han i sitt tycke åtgärdat sin ev. fördel han fick i starten. Niklas bromsade sig direkt där efter förbi Anselmi in i nästa kurva och ledde ut på en långa rakan när safetycaren kom ut efter att några bilar blivit stående i den första chikanen. När väl safetycaren gick i depå kunde Niklas rycka åt sig en liten ledning direkt och ledde racet tills han ändå fick en bestraffning för tjuvstart och dömdes till en drive through, vilket gjorde att han rasade ner i fältet och fick försöka rädda så många poäng som möjligt och kunde sedan köra in på en femte plats i mål precis bakom fyran och satte racet snabbaste varv, vilket hade ett snitt på över 160km/h. Vann gjorde den regerande mästaren Campani efter ha passerat Anselmi under de sista varven.
– Ja vad säger man, det kändes tufft att få den bestraffningen då jag anser det var hårfint och Anselmi rullade lika mycket som mig framåt men men jag fick dra det kortaste strået den här gången och fick en bestraffning trots att jag gjorde allt för att återställa ordningen och släppte om Anselmi så jag inte skulle få någon fördel av det om jag nu gjorde en tjuvstart när jag rullade framåt lite i starten. Annars fungerade bilen prefekt och jag kunde sätta racets snabbaste varv och rädda värdefulla poäng i mästerskapet. Men lite bittert trots allt för jag kände att jag verkligen hade speeden för att vinna det här racet.
I race 2 skulle det bli revansch efter den snöpliga bestraffningen och åter igen gjorde Niklas en kanonstart och kunde nu ta ledningen och ledde efter det första varvet över Anselmi som lyckades bromsa sig förbi in i första chickanen på andra varvet. Där efter låg Niklas som ett plåster på Anselmi genom hela racet och försökte med flera omkörningsförsök men då Anselmi kunde stänga dörren varje gång blev uppgiften omöjlig för Niklas som fick nöja sig med andraplatsen.
– Anselmi lärde sig i det första racet då han blev omkörd av Campani i slutet och släppte aldrig in mig nån gång på insidan under racet, trotts detta låg vi och körde extremt snabba varvtider som ingen av de andra kunde matcha. Vi var en klass för oss själva idag.
Trots helgens femte och andra plats utökade Niklas sin ledning i det Europeiska mästerskapet till 23 poäng. Lilja 80 poäng, Moncini 57 poäng, Campani 55 poäng och Anselmi 44 poäng.
Nästa tävling körs den 20-22 juni på klassiska Spa-Francorchamps i Belgien där den tredje deltävlingen i Europa mästerskapet kommer att avgöras. Den helgen är Trofeo Abarth åter igen support klass till WTCC och tävlingarna sänds i Eurosport.