Arkivsida

Jamina möter Bruno Friberg

Foto: Jamina Loxly
Ni vet den där rosa kiosken, mitt i Kågeröd som man passerar när man kör till Ring Knutstorp.

Det var där allting började.

En 15 årig Bruno stod tillsammans med en massa kompisar vid just denna kiosken en dag när Allan Persson stannade för att köpa en korv. Allan frågade vad dom hade för sig och om dom ville komma bort till banan och hjälpa till med att städa inför moto crosss VM. Eftersom Bruno alltid gillat sådant som brummar så tog han sin moped och körde dit. Han hamnade i en traktor och fick harva. Bruno var där i flera dagar. Han minns att Allan bjöd på fika som tack för hjälpen. Efter det kan man väl säga att Bruno var fast. Första åren spelade Bruno både fotboll och engagerade sig i HMS men till slut valde han HMS.

Intresset för motorsport och banan har dock varit en del av Brunos liv sedan han var en liten grabb. Bruno är född och uppvuxen i Kågeröd och banan har alltid funnits där. Pappa och farbror körde läsk till banan och sålde både till banan och bland publiken. Brunos farbror körde även taxi som hade en bår och som fick fungera som ambulans vid tävlingar. Man satte bara en skylt i fönstret där det stod ambulans. Om någon skadades svårt och det var riktigt bråttom till sjukhuset så fick man eskorteras av polisen.

Bruno var anställd av banan 1981 – 2004 och har jobbat med allt som finns kring banan. När jag frågade om hans roller i HMS så konstaterade han något generat ( Bruno tycker inte om att stå i rampljuset ) att han nog gjort det mesta utom att vara tävlingsledare, säkerhetschef och ordförande.

När han jobbade för banan hade Bruno själv ansvar för hela anläggningen. Det var ca 7000 – 8000 som varje år kom och körde halkan. Knutstorp var en av de första i landet att ha en halkbana. När vintrarna var som värst kunde Bruno skotta snö i tre dagar för att få ordning på halkbanan.

Bruno jobbade nära Allan Person vid anläggandet av rally cross banan. Han hade en gammal traktor med slepers och tyngder som han körde fram och tillbaks med. Utan allt det jobbet hade det inte blivit en så bra rally cross bana. På -70 och -80 talet när det kördes rally cross EM var det mycket publik jämfört med idag. Under en träning inför rally cross EM blev banan nästan totalt förstörd pga en massa regn. Bruno lånade då pappas lastbil och körde till sågverket utanför Knutstop. Där hämtade han spån som dom lade ut över hela banan för att suga upp vattnet. Bruno körde i skyttel trafik nästan hela natten och alla även många av förarna hjälpte till att skyffla spån. Som tur var torkade banan och man kunde genomföra tävlingen.

Bruno växte upp med Göran Lundgren och dom umgicks mycket. Bruno var en lite allt i allo. När jag frågade om Bruno meckade åt Göran så skrattade han.

-Nä Göran var så noggrann och duktig med sina bilar att han inte behövde någon mekaniker. Han fixade det mesta själv.

Både Bruno och Birgitta var med Göran ute i Europa på tävlingar men för det mesta var det bara dom två. Tyvärr var det inte alltid så lätt att få tag på hotell och det hände mer än en gång att dom sov i bilen. Vid en tävling när dom desperat letade efter ett hotellrum erbjöds dom att sova i panrummet. Det slutade med att dom sov på golvet intill en kompresor som gick igång med jämna mellanrum men dom sov ändå.

Bruno skrattar och mins en gång når han åkte med Göran. Det fans bara en stol i bilen så Bruno satt på golvet och höll sig i stödbalken. Oturligt nog körde Göran av och ut i gräset där det låg en stor sten som flög rakt igenom golvet och som missade Bruno med endast ett par cm och lämnade ett stort hål efter sig. Bruno blev livrädd och glömmer det aldrig. Men det värsta Bruno någonsin varit med om är nog ändå lastbils race. Han fick åka med Rolf Björk från Helsingborg. Bruno mådde bokstavligt talat illa. Hytten krängde fram och tillbaka. Vid ett tillfälle var han säker på att dom skulle köra rakt in i Kvällsposten muren.

Det finns många roliga minnen så som att han en gång fick låna Hans Perssons motorcykel för att köra ett varv runt banan. Det gick inte så snabbt, för Bruno växlade aldrig utan körde hela varvet i ettans växel. Det gick minsann fort nog ändå tyckte han. När man körde moto cross så körde man banan på fel håll och i fantomen backen fick många förare problem. Cykeln orkade helt enkelt inte upp hela vägen i den branta backen. Det löste man genom att binda ett rep runt en av trädstammarna och när föraren kom så slängde man ut repet och drog dom helt enkelt upp sista biten. Dock gled många ner och hamnade i bäcken.

Visste ni detta….

Innan man lade asfalt på Knutstorp i början av 1960 talet så pratade man om att anlägga en formel 1 bana i Simelsberga utanför Kågeröd. Bruno var med och stakade ut en eventuell bana. Tyvärr hade inte Svalövs kommun tillräckligt med pengar och projektet lades ner.

Bruno har lagt hela sitt liv på banan och på HMS. Han älskar det. Det bästa är alla människor han har mött och fortfarande möter. Sammanhållningen och att alla ställer upp är helt otroligt. Men visst kan man alltid bli bättre. Vi borde bli bättre på att ta emot nya medlemmar när dom kommer till banan för första gången. Det är också viktigt att man komunisera med förarna och lyssna på vad dom vill.

Bruno har suttit i styrelsen i flera omgångar och är nu aktiv i styrelsen och som en av våra klubbmästare bla. Det är aldrig långt till skratt när Bruno är med men han tar sitt jobb på stort allvar. Tack för allt Bruno.

Jamina Loxly

Arkiv 2014