Arkivsida

Lilja 1:a och 3:a på Mugello!

Foto: Abarthpress

Den fjärde deltävlingen i Europa mästerskapet avgjordes under helgen i Italien på Mugello banan utanför Florens. Detta var också den tredje deltävlingen i det Italienska Mästerskapet. Ytterligare en ny bana för Niklas att lära sig under den inledande testen på fredagen innan det var skarpt läge på kvalet några timmar senare. Mugello är en väldigt kuperad bana med många svåra kombinationer och blinda ingångar i vissa kurvor över krönen.

Testen började på bästa sätt för Niklas som på sitt sista varv under träningen satte snabbaste tid med drygt 0,2sek. En prestation bara i sig att vara snabbast första gången ut på en så pass svår bana.

– Bilen fungerar bra och jag är i mitt livsform just nu, allt bara stämmer och jag är ett med bilen då kommer resultaten snabbt också, säger Niklas.

Till kvalet några timmar senare hade förhållandena förändrats helt och regnet öste ner över banan 20 minuter innan kvalet skulle börja. Trots de svåra förhållandena lyckades Niklas kvala in tvåa endast 0,08sek ifrån Moncini som satte den snabbaste tiden. Kvalet blev väldigt hackigt med många rödflaggs situationer efter att konkurrenter kört av banan i det svåra väglaget. Men Niklas hade också satt den tredje snabbaste tiden under kvalet och tog där med pole position till race 2 på söndagen. (Näst snabbaste varvtid av alla förare är startuppställningen till race 2).

– Regnet kom sent precis innan vi skulle åka ut på kvalet och jag han precis justera några småsaker på inställningarna på bilen. Sen blev det ett konstigt kval med många rödflaggor som gjorde att det blev i stort sett två shoot out laps emot slutet då banan var som bäst. Jag lyckades få till två bra varv men missade lite i sista kurvan på mitt bästa varv och missade pole där men ändå nöjd med första startled i båda racen, sa Niklas efteråt.

Race 1 kördes i strålande solsken med strax över 30 grader på termometern. Niklas gjorde en bra start och var uppe jämsides med Moncini in i första kurvan men kunde inte komma runt Italienaren. På det andra varvet attackerade han på Moncini i den sista kurvan och tog sig upp i ledningen som han sedan aldrig släppte även om han var hårt jagad av Alex Campani som även han kom om Moncini. Det skilde runt 0,5sek mellan de två varje gång de passerade mållinjen och Niklas kunde tillslut köra hem sin femte seger för året.

– Ett super race än en gång, hade inte riktigt väntat mig detta här nere på deras hemma plan men jag tog ut max varje varv för att kunna hålla Campani bakom mig vilket jag lyckades med, sa Niklas om sin tredje raka seger i mästerskapet.

Race 2 kördes på söndags förmiddan under tjocka moln som kunde släppa ifrån sig regn när som helst. Men det kom inget regn under racet. Niklas tog starten och ledde det första varvet. Men snabbt sågs att någonting var fel då Niklas genast började tappa tid och på andra varvet kunde Moncini ta sig förbi på rakan, varven efter kom en efter en och passerade Niklas som uppenbart inte hade farten i bilen. Efter några varv var han sexa och var attackerad av sjuan och åttan i racet. Samtidigt började de fem i täten attackera varandra och Niklas kunde komma ikapp klungan igen då sjuan bakom honom snurrat. De närmsta varven blev en kavalkad av omkörningar av alla förare då positionerna växlades flera gånger under varven. Ut på sista varvet låg Niklas helt plötsligt tvåa med en bil som gick sämre och sämre då någonting var fel på bilen. På sista varvet blev han attackerad av trean och Niklas blev påkörd och uttryckt av banan i slutet av varvet men Niklas lyckades komma upp ur sandfållan och gräset för att sedan linka bilen i mål som trea i ett av det mest händelserika race som körts i Trofeo Abarths historia. Publiken runt banan jublade och applåderade förarna när det åkte in i depån efter racet.

– Ett helgalet race men jag är otroligt glad över att sluta trea idag och få med mig bra med poäng i mästerskapet, jag kunde lika gärna slutat åtta eller sämre idag. Fungerar inte allt till 100% så är man inte bättre än 8-10 i det här tuffa mästerskapet så enkelt är det. Bilen fungerade inte alls för mig idag och att någonting var fel kände jag redan på första varvet och vi måste undersöka vad det kan vara, för någonting är trasigt, sa Niklas direkt efter racet.

Efter racet konstaterades att krängningshämmarstaget vänster fram hade gått sönder och slagits runt i hjulupphängningen under racet. Så det var ett enkelt fel att laga så bilen kommer vara i topp form efter sommaren igen.

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

Niklas leder fortsatt det Europeiska Mästerskapet med 35 poäng när 8 av 12 race körts. Lilja 170 poäng, Campani 135 poäng, Moncini 89 poäng, Anselmi och Buffoli på 67 poäng. I det Italienska Mästerskapet efter 6 av 12 race leder Niklas med 5 poäng. Lilja 118 poäng, Campani 113 poäng, Anselmi 75 poäng, Giacon 60 poäng och Moncini 55 poäng.

Nu är det ett sommar uppehåll och nästa deltävling är den fjärde race helgen i det Italienska Mästerskapet på Varano i Italien den 6-7 Sep. Sen följer den näst sista deltävlingen i de båda Mästerskapen på Pergusa banan mitt i Sicilien.

Men här näst följer ett special test på Silverstone med Maserati till helgen för Niklas som åker iväg på torsdag till England för förberedelser inför fredags testet.
Arkiv 2014