Arkivsida

Lilja nära full pott i Tyskland!

Foto: Abarthpress

Tyskland stod som värd för den fjärde deltävlingen i Europamästerskapet för Trofeo Abarth. Sachsenring var banan den andra halvan av säsongen startade i helgen. Den 3,6km långa Sachsenring var en ny bana för alla förare i mästerskapet. En teknisk och samtidigt väldigt snabb bana där det går mycket upp och ner. Första halvan är en långsammare teknisk svår del som sedan sträcker ut i en rad av vänster svängar där det går riktigt snabbt.

Testet på lördags morgonen började på en upptorkande bana så de första intrycken av banan var inte helt optimala, men det lev snabbt ett torrt spår och banan började torka upp mer och mer. Med ca 10min kvar av testet fick Lilja ett litet släpp i sista kurvan och körde av lite lätt men oturligt nog var det en liten upphöjning och spitten tog i och slet sönder hela stötfångaren och det var färdigkört. Lilja hade efter testet tredje tid ca 0,4sek efter Alex Campani som var snabbast.

– Det var väldigt halt i början och jag hade problem med att få temp i däcken. Försökte hitta alla bromspunkter och vilka växlar som funka bäst i kurvorna m.m. och när jag väl började ladda lite så hade jag ett varv som var 0,5sek snabbare när jag gick in i sista kurvan och körde av lite. Frustrerande att konsekvenserna blev så stora, maximal otur. Men det kändes skapigt under det sista varvet och jag börjar få en bra känsla inför kvalet, sa Niklas.

Kvalet blev en utklassning. Lilja tog pole med nästan en sekund! Femte raka pole position för Lilja som verkligen hittat kval formen i år. Efter Lilja fanns en trio förare som bara åtskildes med några bara några hundra delar, Alex Campani, Anselmi och Barberini.

– Det absolut bästa kvalet jag gjort tror jag. Jag tog ut mer än allt som fanns i bilen och var över gränsen i så många kurvor men det gick vägen. Bilen funkar fantastisk bra och allt funkar kanon just nu, sa en glad Niklas efter kvalet.

Race 1 såg ut att bli en en ny rysare mellan Lilja och Anselmi som kom iväg som tvåa efter Lilja. Anslemi låg bara några bil längder efter Lilja under de tre första varven men på det fjärde varvet åkte Anselmi av banan i jakten på Lilja och tvingades bryta. Alex Campani blev då tvåa och var ett par sekunder efter. Lilja drog ifrån och ledde med 3-4 sekunder med tre varv kvar. Då Lilja börjar få soppa torsk. Campani kommer ikapp och när bilen dör för Lilja för tredje gången kunde Campani enkelt köra förbi och sista varvet blev en kamp för att ta sig i mål och han lyckas komma i mål som tvåa efter Campani.

– Så enormt besviken! Bilen funkade helt perfekt och jag ledde så komfortabelt och var helt ohotad. Kan knappt tro det är sant, berättar en mycket besviken Niklas.

Felet berodde helt enkelt på att det var flera långa snabba vänster kurvor i följd och bensinen i tanken slungades till ena sidan där inte bränsle pumpen kunde komma åt. Normalt sett är detta inga problem då de flesta banor går högervarv med Sachsenring går vänstervarv och flera kurvor i rad åt vänster vilket gjorde att pumpen sög luft emot slutet.

Foto: Abarthpress

Race 2 innebar då en sjunde startruta för Lilja och med tanke på att Sachsenring är en mycket svår bana att köra om på så var förutsättningarna inte de allra bästa för att försöka avsluta på pallen även i race 2. Därför skulle starten bli nyckeln till framgång i race 2 och Lilja fick en kanonstart och kunde dyka in i kurva 1 som tvåa och lyckades köra om ettan två kurvor efter det. Väl i ledningen så ryckte Lilja direkt åt sig en lucka på ett par sekunder men på fjärde varvet blev det safetycar då Barberini kört av och blivit ståendes bredvid banan. Luckan försvann men detta var Liljas race ifrån start till mål. Han öppnade upp en lucka igen och kunde sedan bara kontrollera racet de sista varven in i mål och vinna med dryga tre sekunder före Alex Campani och Anselmi.

– Lika besviken efter race 1 lika glad är jag nu. Bilen har funkat otroligt bra hela helgen bara synd att vi missade att tanka i några liter extra i race 1, annars hade jag vunnit det racet också. Men mycket poäng till mästerskapet vilket är det viktigaste, sa en nöjd Niklas efteråt.

Nu vänder Trofeo Abarth ner till Italien igen där de sista deltävlingarna kommer avgöras på klassiska Imola och finalen i Misano.
Men först redan nästa helg är det dags för den fjärde deltävlingen i Italienska mästerskapet på Adria Raceway söder om Venedig den 5-6 september.

Europa Mästerskapet topp 5: 8/12 race
Lilja 138p
Pajuranta 114p
Anselmi 105p
M.Campani 82p
Barberini 64p

Italienska Mästerskapet topp 5: 6/12 race
Anselmi 103p
Lilja 93p
Pajuranta 79p
Scalvini 72p
M.Campani 57p

Arkiv 2015