Styrkebesked av Lilja på Imola!
Autodromo Enzo e Dino Ferrari mer känd som bara Imola var i helgen där den nästa sista deltävlingen i både Europa och Italienska mästerskapet skulle avgöras och efter missödet senast i Adria var Lilja tillbaka och det med besked.
Klassiska Imola strax utanför Bologna tillhör några av de mest mytomspunna och svår bemästrade tävlingsbanorna i världen med sin bansträckning på 4,9km är den både snabb, teknisk och skoningslös. Med en ledning på 24 poäng i Europa mästerskapet till Pajuranta och 33 poäng till Anselmi. Men ett underläge på 29 poäng till Pajuranta och 21 poäng till Anselmi i den Italienska serien var det ett pressat läge med att försöka behålla ledningen i Europa serien men samtidigt plocka in poäng i den Italienska.
På testet bevisade Lilja direkt att han var tillbaka och slog till med en kanon tid i slutet av test passet men tävlingsledningen tog bort det varvet då Lilja var lite utanför banan vid ett tillfälle. Istället blev det en tredje plats ca 0,2sek efter Campani och 0,1sek efter Anselmi. Tiden som plockades bort vad dryga 1,6sek snabbare än Liljas näst snabbaste.
– Började med att köra in den nya motorn några varv i början av passet för att sedan öka trycket på motorn gradvis och när lite drygt halva testet var kört började jag köra på lite och hitta snabbt rätt efter bara några varv. Sen laddade jag för fullt ett varv för att se vart jag står och blev överraskad hur bra tiden blev men den blev ju tyvärr bortplockad men jag tjänade inte något speciellt på att jag körde utanför banan så jag är väldigt optimistisk inför kvalet, sa Niklas lugnt efter testet. Hade lite vibrationer i bromsskivorna så det ska bytas och lite små justeringar men inget stort.
Kvalet blev bättre än väntat och Lilja krossade de andra med en marginal på drygt 0,6 sek ner till Campani och 1,2sek ner till Scalvini som var trea. Anselmi tappade framhjulet tidigt i kvalet och slutade bara på en nionde plats medan Pajuranta var femma. Detta var Liljas fjärde raka pole i Europa mästerskapet.
– Ett kanon kval, körde in de nya bromsarna de första två varven och sedan bankade jag in ett par varv och var redan då i toppen av kvalet. Men laddade på allt och knöt ihop ett näst intill perfekt varv. Den genererar mycket adrenalin den här banan, sa Niklas med ett stort leende. Men den är så himla häftig när man ligger på gränsen!
Race 1 började med en bra start och Lilja var aldrig hotad in i första kurvan. Lilja var sedan uppvaktad av Campani som hade en ruskig fart på rakan och kunde på det sjunde varvet ta sig upp i ledningen efter långa rakan. Lilja tappade sen 1 sek på Campani och låg tryggt på andra platsen medans Scalvini var dryga sekunden efter Lilja. Men Lilja ökade farten mot slutet och satte snabbaste varv och var ikapp Campani på det sista varvet igen och satte press på honom. Men i inbromsningen till den näst sista kurvan vinglade Campanis bil till och höger framhjul låsnade ifrån bilen och rullade mitt framför Lilja som fick tvärbromsa ner för backen men lyckades undvika det rullande hjulet och Campani försvann rakt ut i sandfållan och Lilja kunde sedan vinna race 1 med Scalvini som tvåa och Anselmi som lyckades passera Pajuranta på sista varvet som blev fyra.
– Riktigt jobbigt race där jag fick visserligen en bra start som vanligt men sen stämde ingenting i körningen och jag fick inget att stämma fram till de sista varven när jag jagade ikapp Campani efter att han kört på mig lite vid hans omkörning vilket var helt onödigt då jag lämnade honom plats. Sen blev det en liten incident i variante alta sista chikanen innan backen ner mot rivazza, där kom vi ikapp en varvad bil som Campani skulle köra om på insidan. Men då svängde den varvade föraren in i chikanen och Campani tvärbromsade tidigt precis framför mig och jag låste upp hjulen och gled in honom bak till lite lätt och i kurvan efter tappade han framhjulet.
Men riktigt skönt med 25 härliga poäng, sa Niklas efteråt.
I race 2 blev det som vanligt en start ifrån 8e start ruta. Lilja gjorde en kanonstart och passerade bland annat Anselmi och Pajuranta redan i starten och var 5a efter första kurvan. Kunde sedan passera Scalvini i Tosa hårnålen och sedan Portugisen Rodriges in i variante alta och var trea efter första varvet. Sen passerades Gagliano efter rakan och Niklas var nu tvåa precis bakom Barberini som ledde. Barberini stängde effektivt Liljas alla omkörningsförsök men på det 7e varvet lyckades Lilja med en sen inbromsning efter rakan ta sig förbi men kom fel in i nästa två kurvor och fick inte med sig farten ut och Barberini kunde kontra och ta tillbaka ledningen. Samtidigt kom Campani ikapp och när de kom till Tosa hårnålen tog sig Campani förbi med en närkontakt. Lilja låg sedan precis bakom och skuggade resten av loppet och slutade 3a.
– En riktigt bra start igen och lyckades ta mig förbi mina största rivaler direkt och var snabbt uppe på andra plats där jag försökte ta mig förbi honom men han körde defensivt och det fanns ingen väg förbi. Men efter långa rakan lyckade jag ta mig förbi men orkade inte hålla spåret och Barberini kunde kontra tillbaka och behålla ledningen. Då kom Campani snabbt ikapp när vi bråkade lite och han försökte direkt köra om mig på gräset. Han kom sedan upp på banan när jag lämnade honom plats så kör han rakt in i sidan och tryckte in hela dörren och jag var nära på att tappa bilen men redde ut situationen. Jag kunde sen få en bättre utgång och var uppe mer än jämnsides in i nästa kurva när Campani kör in i sidan igen och tvingar mig nästan av banan igen. Mäkta irriterad att det får bete sig hur som helst utan att få någon bestraffning, sa Niklas besviket. Campani bara blockade mig sedan igenom resten av racet och jag kunde inte eller vågade inte riskera att köra om ifall han skulle köra på mig igen, jag behövde poängen till mästerskapet. Men väldigt frustrerande då jag var mycket snabbare än både Barberini och Campani. Men två pallplatser är väldigt bra och EM guldet är inte långt borta nu, konstaterade Niklas eftråt.
Finalen avgörs på Misano den 2-4 Oktober tillsammans med Blancpain serien. Där bl.a. det första racet kommer gå i mörker på det upplysta banan. Lilja behöver plocka 9 poäng totalt under helgen för att säkra EM titeln. Pajuranta eller Anselmi måste vinna race 1 och Lilja får inte var bättre än sexa ifall Pajuranta vinner eller åtta om Anselmi vinner för att någon av dessa ska ha chansen att vinna i sista racet. Italienska mästerskapet är mera öppet och Lilja behöver troligtvis vara före både Pajuranta och Anselmi i båda racen för att ha chansen att vinna även den titeln.
Europa Mästerskapet topp 5: 10/12 race
Lilja 180p
Pajuranta 136p
Anselmi 133p
Barberini 96p
M.Campani 82p
Italienska Mästerskapet topp 5: 10/12 race
Pajuranta 144p
Anselmi 142p
Lilja 135p
Barberini 118p
Scalvini 91p