Arkivsida

Niklas Lilja Europa mästare i Trofeo Abarth!

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

Team LMP Engineering tog hem båda Europa Mästerskapen i Trofeo Abarth (FIA International Series) med Niklas Lilja och i lilla klassen Abarth 500 A.C. med Joakim Darbom.
Niklas Lilja blir den först icke Italienare att vinna Trofeo Abarth Europé sedan serien startade 2009.
En enorm prestation under hela säsongen där Lilja alla pole position förutom en. Vunnit 5/12 race och stått på pallen i samtliga race han tagit målflagg 10/12 race. Tyvärr blev motor haveriet ödestiget i det Italienska Mästerskapet där Lilja tillslut slutade på en tredje plats en poäng ifrån andra platsen och två poäng ifrån seger. Joakim Darbom slutade tvåa i det Italienska Mästerskapet för Abarth 500 A.C.

Misano World circuit var platsen där den sista deltävlingen ägde rum på Italienska ostkusten nära Rimini. Förutsättningarna var goda i det Europeiska mästerskapet där Lilja ledde med 44poäng inför helgen. I det Italienska var han nio poäng efter. Så förutsättningarna fanns att ta en dubbel och vinna båda mästerskapen.

Första testet på den nya banan för Lilja blev lite av en mardröm då det duggregnat stora delar av dagen men slutade regna tre timmar innan testet på kvällen. Alla trodde det var torrt på banan så alla körde ut på slicks men blev ganska snabbt varse om att så inte var fallet då banan fortfarande var blöt till allas förvåning. De andra teamen gick direkt in för att sätta på regndäcken medans Lilja fick stå sitt kast med slicks då han inte hade någon som kunde byta däcken. Det blev svåra förhållanden men tiderna blev bättre och bättre och han var tillslut P7 ca fyra sek långsammare än snabbaste på regndäck.

– Ja inte mycket att ta med sig ifrån den här testen, konstaterade Niklas efteråt. Jag trodde verkligen det var torrt på banan då det inte regnat på tre timmar och normalt sett brukar det vara så men den här asfalten är helt annorlunda något jag tidigare sett, kolsvart och torkar aldrig upp. Så du blir det att ladda om och försöka lära sig banan imorn på kvalet då det ser ut att bli bra väder, långt ifrån optimalt när de andra varit här och testat tidigare och kan banan.

Kvalet gick mycket riktigt i solsken och torr bana. Men att Lilja inte varit här tidigare och kört kunde ingen se och redan efter några varv var han uppe i toppen och slogs om de bästa tiderna. Tillslut kom ett moster varv som så många gånger förr på sista varvet och Lilja tog pole med knappt 0,6sek.
– Wow, fick plocka fram all min erfarenhet och kunde sätta ihop en bra var emot slutet men kunder varit lite bättre då jag hade en varvning som kostade några tiondelar. Men lite knepig asfalt att komma överens med så får analysera lite inför racet ikväll. Men otroligt glad att ta fem raka pole position i EM serien, sa Niklas. Race 1 på lördags kvällen kördes i elljus runt banan. Lilja startade i pole posistion med sina hårdaste konkurrenter i mästerskapen på fjärde respektive femte plats. Han fick en bra start och tog kommandot direkt på första varvet och öppnade upp en liten lucka direkt men förgäves då saftycar kallades ut efter drygt halva varvet efter en liten start krasch i första kurvan längre ner i fältet. När saftycaren lämnade banan efter ett par varv satte Lilja full fart medans konkurrenterna bakom började fajtas och han drog upp en stor lucka redan på första varvet på drygt två sekunder. Som stod sig tre varv innan en ny saftycar kom ut och packade ihop fältet. Denna gången varade saftycar i tre varv och den körde onormalt sakta. Väl när saftycaren lämnade banan var det med ett långt koppel bakom Lilja. Åter igen lyckades han rycka åt sig en lucka men inte lika stor denna gången. På näst sista varvet kom ett litet misstag vid en inbromsning och han tappade värdefull tid och Barberini var strax efter när de gick ut på sista varvet. Barberini passerade Lilja in i första kurvan men Lilja lyckades kontra tillbaka in i kurva tre och återtog ledningen. In i sista kurvan försökte Barberini igen, Lilja stängde kom långt ut och Barberini körde på Lilja lite på bakhjulet som fick en liten sladd och de gick sida vid sida över mållinjen. Lilja förlorade med 0,03sek men i och med andra platsen var därmed en ny Europa mästere korad med ointagliga poäng för konkurrenterna inför sista racet. Tyvärr var Darbom inblandad i start kraschen och tvingades bryta redan efter ett par kurvor. Men trotts det kunde han säkra Europa titeln i 500 A.C. klassen.

– Otroligt glad över att ha säkrat EM titeln, nått jag kämpat för i två år då jag så snöpligt förlorade förra året, sa en mycket glad Niklas. Men lite bittert att tappa segern med tre hundradelar och jag tyckte jag var före och att jag fick en liten knuff i sista kurvan som gjorde att jag tappade momentet ut ur kurvan. Äsch men synd för det gör jobbet lite hårdare i sista racet nu med fem poäng efter ledaren i serien men farten finns där. Hade lite problem efter sista saftycaren som körde så sakta så jag tappade mycket av temperaturen i bakdäcken och jag hade väldigt överstyrt efter det kunde inte ladda på 100% som innan. Väldigt svårt att se banan i mörkret då jag trodde banan skulle vara mer upplyst än den var då vi bara har en knapp för helljuset så kunde man inte sitta med den intryckt hela tiden vilket gjorde det svårt in i vissa kurvor där man såg väldigt lite då ljusen inte riktigt pekade rakt fram där man ville. Men men, sista racet imorn och en titel säkrad så försöker vi säkra den Italienska serien imorn.

Race 2 på söndags eftermiddagen bjöd på regn och lite kyligare väder. Lilja startade ifrån P7 efter gårdagens andra plats. Endast med ett mål att försöka vinna racet för att säkra det Italienska mästerskapet också. Lilja gjorde en fantastisk start och gick på utsidan in i första kurvan när de andra var lite försiktiga kunde han plocka många placeringar i inbromsningen och var trea ut ur första chikanen, tvåa efter kurva fyra och upp i ledningen efter kurva 6. En otrolig upp körning redan på första halva varvet. Lilja drygade ut luckan lite på andra varvet. Lilja drog ner på tempot för att spara på regndäcken till slutet av racet. Barberini som vann första racet gjorde också en bra start och var efter ett par varv uppe bakom Lilja och närmade sig. På fjärde varvet in i den snabbaste kurvan på banan försökte Barberini köra om men missbedömde farten och understyrde rakt in i Liljas hö framhjul. Barberini klarade där efter inte kurvan och båda var av banan för en stund men Barbeini kom upp på banan först. Efter det såg Lilja ut att ha problem och tappade över en sekund per varv, ett par varv efter körde Campani om och det gick bara tyngre och tyngre för Lilja som tappade mer och mer mark. Pajuranta som ledde mästerkapet var nu närmst bakom. Lilja behövde ha en bil emellan sig själv och Pajuranta för att vinna mästerskapet. Men så blev inte fallet och Lilja krigade de sista varven för att hålla Pajuranta bakom sig och lyckades bli trea i racet men det räckte inte till seger i mästerskapet.

– Lite sur att bli påkörd på det sättet när jag ledde och att han inte fick någon bestraffning då han inte ens klarade ta kurvan efter ha rammat mig. Men det är inte första gången man blir förvånad, sa en besviken Niklas efteråt. Styrningen blev paj efter incidenten och bilen bara understyrde in i kurvorna och det fanns inget grepp ut ur kurvorna heller så jag var en ”sitting duck” efter det. De tre sista varven försökte jag göra en liten bil väldigt bred och använda all min kunskap för att behålla en pallplats och lyckades men inget jag är speciellt stolt över att behöva köra defensivt. Missade Italienska titeln med minsta möjliga marginal. Hade jag vunnit första racet som jag förlorade med 0,03sek så hade jag vunnit titeln eller när tändstiften gick sönder i ledningen på Adria och förstörde motorn och hela helgen. Men så är det i racing, tufft och det gäller att ta sig i mål. Pajuranta är ett tydligt exempel på detta med bara några pallplatser under året lyckades han vinna titeln för att han plockat poäng i varje race medans jag tvingats bryta i fyra race av olika anledningar. Men faller med flaggan i topp med en EM titel i bagaget med mig hem till Sverige igen.

2015 års Trofeo Abarth är nu över med en ny Svensk Europa mästare. Även Darbom mästare i 500 A.C. klassen. Ett fantastiskt år som inne hållit så många tuffa fajter. Den omvända start ordningen i race 2 har inneburit att det varit väldigt tufft i andra racet under året då Niklas vunnit nästan alla race 1 under året och fått starta runt åttonde i race 2.

– Ett fantastiskt år på alla sätt förutom att jag missade Italienska mästerskapet med två poäng, men det har varit extra tufft i år med tanke på att jag varit helt själv på alla tävlingar och den omvända startordningen i race 2. Svårt att köra upp sig ända fram till ledningen i ett tufft mästerskap med många bra förare. Jag har gjort jobbet på kvalen i år och i race 1 som varit min plan under året och sedan försöka ta sig så långt upp som möjligt i race 2. Men trotts detta har jag alltid lyckats hamna på pallen i alla race jag kommit i mål. En krasch på Monza i ledning, en start krasch på Mugello där jag inte kunde göra något samt motor haveriet på Adria i ledning. Men nu är det slut kört med Abarthen efter fem framgångsrika år som jag aldrig kommer att glömma. Men varje era har sin tid och nu väntar nya utmaningar inför 2016.

Vill rikta ett enormt stort tack till mina samarbetspartners under året och utan er hade jag aldrig kunna genomföra detta.
LMP Engineering AB, Autosmart, BSR AB, Endless Brake, LGM bygg & håltagning, 4P släpvagnar, Kelo i Ängelholm, Scme samt Selenia Motor oils.

Europa Mästerskapet topp 3 totalt:
Lilja 214p
Pajuranta 163p
Barberini 148p

Italienska Mästerskapet topp 3 totalt:
Pajuranta 171p
Barberini 170p
Lilja 169p

Arkiv 2015