Raceraport från Gelleråsen
Först tack till alla funktionärer och alla som gör Racing möjlig. Ett extra tack till 2 trevliga personer på postering. Bärgarna som gjorde ett super bra arbete när jag råkade köra i djupt gräs istället för på asfalten. Bilen var hel efter ” Ride off shame”. Tack för att ni var varsamma med Camaron.
Korta rapporten.
Vi lärde oss ännu mer. Växlande väder men väldigt varmt. Vi hade kul. Resultatet blev 10:a, DNF, 14:e under de tre racen vi hade. Bra o trevligt arrangemang.
Extra långa rapporten
Efter en lång resa till banan, från hbg, så började vi med att skruva ihop och kolla det sista på bilen under fredag förmiddag. Vi hann inte med paytest. Det hade jag behövt såklart. Men vi ska stressa lagom, då det är en hobby …tydligen .
Testet gick bra bilen kändes väldigt bra inställd.
Kvalet blev en stor lärdom för oss. Under line up så började det regna så smått. Vi tänkte och såg på app att det skulle sluta. Det avtog men började igen. Då bytade många av bilarna till regndäck. Vi hade inga däck med oss ut, då vi inte har någon däckvagn.. än. Det var plan b & c som gällde. En hämtar däck mm på en provisorisk rullbräda. Bilen skulle köras några varv så vi fick en tid registrerad (lång historia detta ). Sagt och gjort. Bilen ut på banan för några varv i halkan. Sen in i depå för byte till regndäck. Mina tankar var ” hoppas att de spänner hjulen” när de gjorde ett fantastiskt arbete på totalt lite över 6 minuter. Tack ni som kom och hjälpte till. Man blir tårögd över den fina andan v8 har. Tack Hugo o Simon. På det igen och det funkade. Varv efter varv med bättre tider. Men det blev inte så många varv såklart. 14 som startposition blev det. Vi lärde oss och ska försöka få ihop en däckvagn.
Vi såg att undre bärarm ”satt fast” och det förklarar en del. Vi fixa med det provisoriskt inför race. Denna borde vi bytat ser vi nu i efterhand. Vi lär.
Detta blir långt.
Race nr 1 var en cirkus av avåkningar. Det var halt kan man säga. De som höll sig på asfalten och kom i mål klarade sig bäst. Jag hade tur. Lite kul bataljer blev det också. Tack! det var roligt. 10:a blev vi. Spännande start blev det också, en bil framför väntade med att starta tills vi andra bakom hade startat. Allt gick bra och reaktionsförmåga finns kvar i gubben.
Taktiken för race 2 var att gasa mer. Styrningen hackade lite när jag vred höger (troligtvis leden enl tidigare). Jag hade go känsla i övrigt och gasade vad jag kunde. Kul batalj igen. En del undrade vad som hänt.. då jag körde som sa..tan. Men allt har ett slut. Bakändan släppte innan jag ens var inne i apex. Jag fattar fortfarande inte vad jag gjorde för misstag. Jag hamnade i kanten vid curbs och kunde inte komma loss. Bilen lät inte bra när jag försökte köra tillbaka upp på banan. Jag blev bogserad så jag inte stod vägen. Sedan kunde inte komma loss o ut igen från gräset. Game over och flakåkning förbi prisutdelningen. Ride of shame när den är som bäst.
Om jag skriver om race nr 3 så orkar nog ingen läsa ändå? Nåväl. Efter att vi kollat över bilen och såg att allt var ok, förutom det jag nämt tidigare så… På det igen som man säger. Jag kom inte fram och förbi någon i starten så jag fick jaga på direkt för bättre placering. Det blev halare o halare att köra. Efter några varv fick jag slå av på tempot. Vi kom i mål och det blev 14:e plats. Vi missbedömde vilket däcktryck vi skulle gå ut med. Men bilen kom i mål och allt var helt.
Bilen går bra och bromsarna är underbara. Mer träning och tålamod så kommer resultatet, tror vi.
Grattis till alla er som fick pallplatser och priser.
Nästa är Falkenberg den 12-14 Juli