Audi valde fel däck
Fredrik Ekblom såg ut att göra ytterligare en stabil racinghelg efter en tredjeplats i första STCC-heatet på Knutstorp på söndagen. Men teamet valde regndäck inför finalheatet vilket visade sig vara fel beslut.Ring Knutstorp hade dränkts i regn hela förmiddagen och i första heatet körde alla på regndäck. Fredrik blev trea efter Tommy Rustad och Janne Flash Nilsson. Inför
finalheatet stod alla i valet och kvalet medan banan sakta torkade upp. Till
slut körde de flesta ut med slicks. Tobias Johansson och Fredrik Ekblom gjorde
det inte – och fick betala med bottenplaceringar. Tobias blev 10:a och Fredrik
11:a. Rustad och Flash bytte placering på pallen och tog värdefulla poäng i
mästerskapet.
– Det var fel val, det är inte mycket mer att säga om det, sade Fredrik Ekblom
efter racet.
Teamchefen Tommy Kristoffersson slängde på slicks i sista sekunden, blev femma i finalheatet och försökte muntra upp teamkamraterna.
– Det är en lång säsong och vi har kört bra hela tiden. Alla andra har haft sin
beskärda del av otur, och nu blev det vår tur.
I tabelltoppen fick Fredrik Ekblom för ovanlighetens skull inte ett utökat gap
till konkurrenterna. Inför finalracet på Mantorp om fyra veckor leder Fredrik
med 30 poäng i tabellen. På Mantorp delas det ut 20 poäng till segraren i första
heatet och 40 poäng i andra heatet – så serier är inte på något sätt avgjord.
Dessutom räknas de två sämsta heaten bort i totalställningen, vilket gör att
Fredriks ledningen endast är 19 poäng.
Men teamchefen Tommy Kristoffersson tänker inte bjuda konkurrenterna på fler
misstag.
– Vi ska åka dit och vinna den där finalen. Det är inte mer med det.
Race 1 – Ekblom och Kristoffersson trea och fyra
Kvalet och superpolen innebar inga höjdare för KMS-teamet i hällregnet på
Knutstorp. Tobias Johanssons växellåda rasade och Fredrik Ekblom åkte av i super
polen. Tommy Kristoffersson startade sen från bästa placering i KMS-teamet, på
sjätte startposition. Fredrik startade åtta och Tobias Johansson från 12:e
plats.
Johan Stureson startade från pole position i sin Seat, före Carl Rosenblad, BMW
och Janne Flash Nilsson, Volvo. Stureson misslyckades i starten och släppte
förbi flera bilar, med Carl Rosenblad i täten, följt av Tommy Rustad, Flash och
Richard Göransson. Tommy Kristoffersson tog sig snabbt fram till femte plats,
följt av Fredrik Ekblom på sjätteplats.
Fredrik körde om Tommy på tredje varvet, ett par varv senare snurrade Carl
Rosenblad av i kamp med Tommy Rustad. Rosenblad kom tillbaks på banan med sin BMW, men tappade till sista plats.
De följande varven höll täten sina placeringar med Tommy Rustad som etta, följt
av Janne Flash Nilsson, Fredrik Ekblom och Tommy Kristoffersson, ända in i
mål.
Längre bak var det hård kamp om den åtråvärda åttonde platsen, som ju ger pole
position i andra racet. Tobias Johansson körde upp sig från sin elfte plats, men
lyckades till slut bara nå nionde plats.
Race 2 – Däcksvalet sänkte Audi/KMS
In i det sista inför finalracet stod teamen i valet och kvalet. Solen sken men
med vatten kvar på banan och regnmoln runt hörnet väntade alla med att välja
däck till sista sekunden. Fredrik Ekblom och Tobias Johansson valde regndäck,
Tommy Kristoffersson och de flesta andra slicks.
Regnet kom, men för lite och för sent för Fredrik och Tobias. Tobias startade
från pole position men fick se den ena bilen efter den andra passera med klart
snabbare varvtider.
– Det var en chansning som inte gick hem, konstaterade Tobias Johansson efteråt.
Fredrik Ekblom hade heller ingen chans på regndäcken, medan Tommy Kristoffersson i alla fall kunde ta en sjätteplacering för teamet.
Janne Flash Nilsson lyckades ta segern i hård kamp med vinnaren i första racet,
Tommy Rustad och Richard Göransson. Göransson var uppe i ledning men fick
problem med sin BMW och föll tillbaks på sista varvet.
Rustad blev tvåa och Johan Stureson, Seat, trea.
(Evenemang: 2003-08-29–2003-08-31 Kvällspostens Newsrace)
(Bild: 2061)