Här kommer en reseskildring från Midnattssolsloppet i Skellefteå.
Jag träffade en delegation från Skellefteå första gången när vi körde en deltävling på Rudskogen 2018. På Mantorp Grande Finale 2018 sprang jag på Kjell Dahlgren för första gången och han gick på som ett yrväder (i positiv bemärkelse).
Redan då hade jag fått frågan från STCC att åka med hela 2019 och vi börjande prata om att han behövde lite hjälp för att kunna köra tävlingen i Skellefteå och eftersom jag ändå skulle dit så absolut hjälper vi till.
Pratade ihop mig med Micke Carlson som har Porscheklassen och han var på direkt. XRT var på plats på Mantorp.Tomas hoppade på direkt och med deras hjälp så skulle även räddning vara ok.
Vi behöver lite av det och lite av det jagade Kjell på och vi höll kontakten under vintern samtidigt som jag jagade personal hos oss som kunde följa med.
Någon kunde inte o någon visste inte, men efter ett tag så var järngänget samlat igen. Eftersom vi har erfarenhet av att vara med och dra igång andra banor så kände vi oss trygga med varandra.
Jag, Emma, Magnus, Mikael K, Torgny har även varit engagerade på både Solvalla och i Skövde.
Efter vintervilan så ringde Kjell och undrade om vi även kunde ställa upp med rescue o ambulans? XRT hade dubbelbokat.
Tyckte att det var väldigt långt att köra upp ambulanser o rescuebilar ca 150 mil. Fick dra i lite andra trådar och fick med oss Klas från Hagsätra MK som även hjälpt oss när vi varit på Solvalla. Även här kände jag trygghet när han svarade att det fixar vi. Anderstorp fixade framambulans och tävlings läkare.
I sista minuten veckan innan tävling så saknades det helt plötsligt racecontroll personal, aha Anders fixar säkert detta galant och han hade sagt att Arne o han ändå skulle köra upp. Nu backade den gamle av och vi fick med oss Anders på hela resan istället.
Torsdag åkte vi från Ängelholm med flyg, byte på Arlanda.
Taxi till Norrlandsbil där vi skulle hämta upp 3 st officiella Seatbilar. Vissa bilar var lite mer motorstarka än andra, men det gick ändå bra att ta sig till banan som låg 1 tim bort. Vid ankomst till banan började det trevliga bemötandet som genomsyrade hela resan redan vid grinden. Här möttes vi upp av depåchefen och en av hennes hjälpredor som varit på studiebesök på Knutstorp. Oh hej det måste vara er Kjell väntar på jag ringer han direkt. Kör in direkt!
Vi blir anvisade till vårt boende. Superfina stugor nästan ljudisolerade om man jämför med Emmas rum i sekretariatsbyggnaden. Jag o Magnus delade stuga samt Micke o Anders i en. Teknikerna fick som tur var en egen stuga;).
Installerade o klara fick vi en rundvisning av området och faciliteterna. Fantastiskt område, kanske lite för stort om man nu ska vara lite kräsen.
Nu dyker även Tyrone o Gunilla upp som ”bara” skulle köra en liten sväng med husbilen. Dom har även med sig ett gäng av våra radioapparater för att kunna köra racet. Vi satte ihop det sista med förarmöte osv…. vänder på huvudet och tittar på Magnus för att fråga vad klockan är, jo 23:45 och inte någon större tendens av att bli mörkare. Hmm kanske dags att dra sig tillbaks till stugan.
Fredag och en superlång dag framför oss. Start med förarmöte och funktionärsgenomgång kl 08:00 som hölls av oss i HMS. Sista avflaggning ca 21:30.
Förmiddagen strulade lite med kommunikationsmissar och många som tyckte sig behöva radio (som vanligt). Omorganisation under lunchen, justeringar på bärgningssidan och även lite rescue. Eftermiddagen flöt på utan några större omständigheter.
EM blev till kväll och då inför TCR kvalet gick betong sönder i en kurva så det blev en snabbfix av innerkurva så bilarna inte skulle köra på den söndriga delen av kerbsen. Alla förarna informerades och dom tyckte att det fungerade bra. Kvällen avslutades eller rättare sagt klockan gick, men kvällen gick aldrig över i natt utan det blev morgon direkt. Vi satte oss i alla fall hos Gunilla o Tyrone för att snacka skit o gå igenom dagens händelser. Lite tilltugg och en öl gick också ner. När Magnus o Emma började gäspa ikapp misstänkte vi att det hade blivit någon typ av natt.
Hela helgen gick i ” Det löser sig andan”. Från banpersonal och organisation som fixade allt man sa till om. En insugning och kommentaren löser jag, sen var det fixat i rätt tid. Till team som kör en runda på 200 mil för att hämta en reservmotor. Ankom på natten och kl 08:32 startades bilen upp för första gången. Lite mer fix och testkörning kl 11:00 som gick galant.
Lördagsförmiddag och myggen hade gått o lagt sig. Sovmorgon och lite lagom slowstart var det ingen som dog av. 12:00 uppstart för warmup alla klasser. Lunch o invigning med Ingmar Stenmark som troligtvis sa ”de é bar å’ åk”.
JAS i luften och Top Gun i högtalarna kunde inte bli fräckare. Pit walk med TCR bilarna var fullbelamrad i bandepån.
Anders hade full koll i racekontroll med nytt ljus system som kom från Spanien på onsdagen och det sista sattes upp på torsdag natt. Ingen större inkörstest. Tvåst norrländska töser hade han vid sin sida som skötte logg osv. Även här löste sig allt.
Publiken trillade in eller rättare sagt vällde in. När det var 4 km kö på bägge hållen fick polisen gå in och stoppa parkeringsbetalningen för att alla skulle kunna komma in. 16 700 specifika biljetter blippades på de bägge dagarna vilket är enormt bra. Hade vi räknat in myggen hade det blivit lika många till:)
Racen drog igång och vi fick en supershow redan i första racet efter invigningen då TCR körde och på sista varvet stångades Dahlgren o Wernersson så det blev 3 placeringsförändringar och 22 tusendelars skillnad över mållinjen med Wernersson i spets.
Formel o GT rullade på. Här fick Magnus jobba lite med sina första förhör och bestraffningar, men alla var överens och skildes med ett handslag.
När TCR heat 2 skulle starta gick AC: n sönder i tornet.Snabbt blev det ca 40 grader varmt och svetten lackade. Ytterligare ett tufft race i TCR och sen var det turbulent i Porsche kan man lugnt säga.
Teamkompisar körde av varandra till höger o vänster med bestraffningar som följd. Troligtvis inga trevliga samtal i de teamtälten kan man tänka sig.
Mikael K hade nu lovat att vi skulle ha domarmötet samma dag, men med lite turbulens i Porscheheatet blev det nu lite utdraget och även så med domarmötet. Öl tältet stängde kl 01:00 och nu började det brännas i strupen. Vi drog över deadline med 20 min och hade endast 40 min i öltältet. Den första ölen var nog den godaste som druckits på länge. Det blev samma personer som stängde tältet bägge nätterna och det var givetvis våra kära tekniker. På lördagen hjälpte vi till så gott vi kunde. Avslutningen blev en liten wirre med Magnus för en sista breifing av helgen i stugan.
Vi kom fram till att det var den bästa o roligaste tävlingshelgen i våra långa karriärer i racingsporten
Vill här med tacka alla som jag fick ”lurat” med mig till Norrland och även hela Skellefteå MS samt Drivecenter arena med Kjell, Jessica och Daniel i spetsen.
En helt fantastisk upplevelse tillsammans med Magnus, Emma, Mikael, Anders, Torgny,Roger o Ingvar som representerade HMS färger i Skellefteå på Drivecenter Arena under Midnattssolsloppet.
Vid rodret
Martin Fredriksson