Arkivsida

Seger i EM premiären på Monza!

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

2015 års säsong av Trofeo Abarth är igång och första deltävlingen började där det slutade 2014 på klassiska Monza.

Niklas har haft en tuff vinter med att få ihop budget och laga sin sargade bil ifrån förra säsongen. Men i sista stund efter hårt arbete den sista veckan stod den ändå klar den 19 april när alla bilarna rullade ut för test på Monza.
Bilen var precis ihop byggd och första testet på Monza blev första metrarna bakom ratten för Niklas i år som fick klart att köra väldigt sent inför årets säsong.

Men trots en förmodad rattrost och nybyggd bil fungerade allt bra redan ifrån början och Niklas var snabbast direkt på fredags eftermiddagen med stor marginal till tvåan på 0,85sek.

– Bilen fungerar bra men det finns en del att justera in fortfarande för att hitta det optimala, sa Niklas efter första testet.

Kvalet gick lördag förmiddag och Niklas var snabbast hela kvalet ända till sista varvet när Scalvini lyckades pricka ett varv och knep pole ifrån Niklas med 0,13sek.

– Kvalet gick bra jag tog det lugnt enligt plan för att banka in två varv och skulle ladda sista varvet och såg då att jag var 0,3sek snabbare i sektor 1 och på väg emot ett jätte bra varv men bromsade något försent in i andra chikanen och fick avbryta varvet och då räcker det bara till en andraplats. Men här på Monza spelar inte startpositionerna så stor roll med alla långa rakor så det finns gott om omkörningsmöjligheter men samtidigt är det jätte svårt att lyckas dra ifrån någon, vilket brukar göra racet extremt spännande och många som kan vinna på sista varvet, säger Niklas.

I race 1 visade Niklas varför han var med och slogs om mästerskapet förra året när han vann racet i överlägsen stil med 5,6sek före tvåan. Han tog starten och ledde ifrån första kurvan ända in i mål och luckan bara ökade för varje varv som gick.

– Ett tråkigt race men otroligt skönt, normalt sett kan man inte vinna såhär överlägset här, men jag hade lite tur att tvåan och trean brottades lite bakom mig de första två varven så jag fick en liten lucka så de inte fick så mycket av min slipstream på rakorna medans jag laddad fullt de första varven för att få en lucka. Sen försöket jag bara att köra på i mitt tempo utan att göra misstag och se till att de inte kom närmare så allt gick enligt plan, sa Niklas efteråt.

Nytt för i år är att till race två vänder man på de åtta första ifrån första racet, vilket betyder att vinner man race 1 så startar man åtta i race 2, tvåan startar sjua och så vidare.

Race 2 blev desto mer dramatiskt. Niklas tvingades tyvärr bryta efter en oturlig krasch ut or Ascari chikanen när han på bara några varv tagit sig upp i ledningen igen. Vann gjorde Scalvini med en hård fight med en rad förare.

– Surt, riktigt surt att helgen skulle sluta så här när att varit perfekt tills dess. Men linjen mellan succé och katastrof är hårfin och ibland händer det olyckor som denna gången tyvärr. Annars fick jag en perfekt start och var nästan trea in i första kurvan men backade av och kom ut som femma. Sen blev det Safety car på första varvet som sedan startades om på tredje varvet. Jag låg tätt bakom Campani och passerade honom på rakan upp till fjärde plats och sen körde jag och trean om tvåan i andra chikanen. Sen passerade jag Buffoli på med en sen inbromsning in i andra chikanen ett varv senare och tog mig förbi Scalvini på långa start och mål rakan ut på femte varvet. Lyckades få en liten lucka direkt men ut ur Ascari chikanen på baksidan släppte bilen bara i bak och jag lyckades inte häva sladden och slog i däcksbarriären så kylaren m.m gick sönder och det var bara att parkera tyvärr. Väldigt irriterade då allt fungerade kanon innan dess så känns märkligt att detta hände men jag får analysera datan och gå igenom bilen för att se vad felet kan ha berott på.

Efter första deltävlingen är mästerskapet vidöppet med sju förare inom tio poäng och med Niklas på delad tredje plats trots att han bröt race 2.
Scalvini 32p, Campani 30p, Lilja, Buffoli 25p, Anselmi 24p, Pajuranta 23p, Barberini 22p.

Nästa deltävling är om två veckor i det Italienska Mästerskapet som går på Vallelunga utanför Rom i Italien den 2-3 Maj.

Arkiv 2015