Rapport från Gustavssons.
Hejsan!
Så sitter man på autobahn igen på väg hem från årets sista tävling i
Dijon, Frankrike.
Tidsträningen funkade bra.
Leo Voyazidis/John Young i sin Ford Falcon V8 fanns inget att göra åt. För
mycket acceleration och rakor i uppförbacke.
Mellan mig och Anton i sin Alfa GTA var det jämnt som vanligt. Till sist så
fick han andra tid och jag tredje.
Calle körde riktigt snabbt och var bara 0,3 sek efter Bosse Warmenius.
Starten i racet blev perfekt, tog mig om Anton och lyckades hålla de fyra
V8:orna som stod precis bakom mig.
Sedan blev det ett riktigt roligt race.
Den första 30 minuterna till Anton gjorde sitt depåstopp var det nog aldrig
mer än 0,5 sekunder mellan oss två.
Vi åkt jämnsides längs hela rakan i stort sett varje varv och bytte plats
ett par gånger.
För oss var detta utmärkt eftersom Anton i praktiken behövde bryta för att
vi skulle vinna EM.
Det lyckades nästan, för efter sitt depåstopp snurrade Anton av våldsamt i
en oljesträng.
Sån tur väl för honom träffade han inget och kunde fortsätta.
Detta betydde att när vi gjort vårt byte så ledde Calle över Anton med ca
7-10 sekunder.
Sedan åkte Calle riktigt jämt och bra.
Anton fick verkligen slita men lyckades komma om något varv före mål.
Men Calle lyckades hålla kontakten och var bara 1 sekund efter i mål.
Så det blev en bra avslutning med en 3:e plats totallt och 2:a i klassen.
Bosse/Gunnar hängde inte riktigt med här och slutade 6:a totallt.
Året har varit mycket bra och roligt. Ett par klass segrar och en totalseger
och till slut 2:a totalt i EM.
Vi får försöka komma ett snäpp upp till nästa år.
Med Calles utvecklingskurva iå så tror jag inte att det ska vara omöjligt.
Till slut vill vi tacka alla som hjälpt till med tips och glada tillrop!
Ett speciellt tack till Roger Svensson som sett till att vi haft riktigt snabba
OCH problemfria motorer de senaste åren!
Vi hörs!
Micke Calle
(Bild: 2350)