Micke Karlssons KM/DM
Vi har fått en racerapport från KM/DM den 16 oktober. Läs och njut!Då har man avverkat sin första KM/DM i historien inom banracing.
Det såg ut att bli en mycket bra dag för att bevisa att cittran kan ta mål flagg vilket den hittills inte bevisat i våra två långlopptävlingar som vi har avverkat. Nu hade den både ny generator och ny drivaxel.
Samtidigt skulle det bli en bra körträning och en erfarenhet rikare för mig som debutant inom banracing.
Det var lite kallt på morgonen, men solen sken på och det började bli rätt så behagligt lagom till eftermiddagen då starten av den fria träningen började. Jag var snabbt ute och kände bilen och tyckte det kändes helt underbart de första varven tills jag kom in på mitt 4: e varv då bilen inte gick som den skulle. Det var bara till att bege sig depån, (vilket bilen är van vid), och ta en titt under huven som visade att fördelarlocket var sönder slaget av skruvarna till rotorn som troligtvist har vibrerat loss från senaste missödet med våra drivaxelhaverier. Det var bara till att byta fördelarlocket och rotorn.
Väl inne i bilen igen lagom till tidsträningen så var det bara till ut och känna på bilen igen och försöka sätta en hyfsad tid bland alla andra bålgetingar som svischade förbi en på alla sidor.
Min bästa varvtid på 1.23.452 (vilket jag inte kan skryta med) gav mig en fin sista position i startledet till final race 1.
Väl på startplattan i vänta på att starten skulle gå, (vilket var min första stillastående start någonsin), han man fundera väldigt mycket! *Kan de inte släppa starten snart för bilen börjar snart koka? *Låt de andra dra i väg i starten så att man inte blir inblandad i en start krasch. Osv…
Starten gick och cittran började rusa framåt när jag plötsligt ser att det blir totalt stopp framför mig av bilar som inte kommit iväg och det är bilar på vänster sida om mig, så det är bara till att göra en omkörning till höger om ”kaoset” vilket jag löste bra enligt bakomvarande rescuebil.
Det vara bara till att försöka hänga med de andra snabbare bilarna så gått som det går och intala sig själva att det är ju erfarenhet rikare än att intala sig att man skall ha en chans att ta en pokal. Det gick hyfsat bra för att vara mitt första sprintrace och jag började kapa både varvtider och avstånd till framför varande bilar. (1.17.933 blev mitt nya personbästa på Ring Knutstorp och då är det ändå mycket mer jag kan arbeta med för att få till bättre varvtider.)
Jag såg min chans att avancera från sista plats när jag kom upp på vänster sida jämsides med Jörgen Olsson VOC på lilla kortan, men jag låste upp bromsarna samtidigt som Jörgen vek in snävt och det blev en sammanstöttning som resulterade i att bilen stannade, en infälld höger spegel och lite mindre skönhetsfläckar på bilarna.
(Borde man inte få en folkracelicens efter en sådan grej?)
Väl igång igen så började jag återuppta jakten, men kom bara till liton där jag svängde men bilen gick rakt fram och klippte lite gräs. *Tänkte att nu var det färdig åkt! Jag stängde av bilen och startade den igen och kände så styrfunktionen fungerade, vilket den gjorde. Det var bara till att ge sig ut igen på banan och försöka ta sig runt de sista varven till mål flagg vilket lyckades och det blev åter en sista plats. Väl inne i depån var temperaturen hög i bilen och den ville koka.
Åter igen blev det en titt under motorhuven som visade att den sprutade vatten någonstans vid toppen. Eftersom vi befarade det värsta, så beslutades det att det var färdig åkt.
Väl hemma i garaget hos Peter konstaterade Peter att det var en kylvattenslang som hade gått sönder troligtvis av en skruv från rotorn.
Nu under vintern återstår det att fixa till lite skönhetsfläckar och lite andra hemligheter som skall förhoppningsvis göra nästa säsong till en ännu roligare.
/Mikael ”Molle” Karlsson
Ambulanschef Hyllinge MS
(Evenemang: 2005-10-16 KM/DM)
(Bild: 3407)