Racerapport Team Ego Racing
Team EGO Racing i första startled!
Äntligen, det vi längtat efter sedan motorn rasade på Knutstorp förra året! Premiären, ny säsong och nya tag. Tänk att äntligen få dra på sig räcerfracken och krypa in på ”kontoret”. Under vintern har bilen försetts med en ny motor med större dimensioner i alla ledder, 2.5 liter, ny topp med ventiler som dassalock och förgasare som får stuprör att framstå som klena sugrör. Plastskärmar, som en Manta 400’a, och en bakruta i plast skall kompensera den eventuell viktökning som piloterna ådragit sig under vintern! Den viktigaste förstärkningen är dock av kött och blod, Joakim Persson har gått in som fjärde man i teamet. Annars är det sig likt, Rikard på depåmuren, Johan i motorrummet och Clas med tankriggen.
Lottningen utföll så att Pellet skall ta första stinten och kör därför sist på träningen. Efter att vi andra kört våra träningspass sätter Pelle näst snabbaste tiden, endast GM är snabbare, och vi får stå i första startled 🙂 Starten går och Pelle behåller 2’a plats. Efter ett par varv fattar en Toyota tycke för våran Opel och blir så närgången att det blir bucklor i plåten. Pelle svär i komradion så antennen kroknar! Om det är detta som får Panhard-staget till att lossna skall vara osagt, men varv 30 to drygt 19 minuter och kostade ett förstört däck. När staget väl är på plats igen kommer vi ut på plats 25 och jakten på placeringar börjar.
Vi har passat på att tanka och byta förare och Jocke gör sin debut i ERC. När Jocke rattar runt i 90 minuter täcks hans ansikte av ett brett leende. Jag tror han tyckte det var roligt. Näste man i cokpitten är Håkan, som glömmer att flytta fram stolen innan han spänner fast sig i bältet. Som tur är har han inte klippt tånaglarna, så han kan trycka ner kopplingen hela vägen. Efter 90 minuter utan gulflagg och med kramp i benet kommer Håkan in för att tanka och lämna över till underteckand. Jocke och Håkan har kört upp oss till 12’e plats, jakten på placeringar fortsätter. I all iver att komma ut på banan får inte heller jag till det med körställningen. S
pännet på bältet hamnar för långt till höger så varje gång jag lyfte på högerfoten, villket ifrågasattes av samtliga teammedlemmar, kom det i klämm och känndes inte så skönt! Efter ett par varv lyckas jag komma åt bygeln till stolsjusteringen. Pang sa det och jag satt i bakersta hacket, så långt bak man bara kunnde. Nåja, det var bättre såhär iallafall, bara att spänna axelremmarna och gasa vidare. Efter vårt ofrivilliga stop har vi nu kommit i otakt och till vår stora förfäran har vi upptäckt att vi måste tanka en 4’e gång! Den nya motorn drar soppa nåt så in i h…e! Okay, vi har mer hk under huven nu, men inte så att man skall behöva tanka en gång till. Nåja, det är bara att bita i den sura oljetrasan och åka in och tanka och samtidigt byta tillbaka till Pelle som får äran att köra i mål på en 9’e plats. Inte alls dåligt med tanke på Panhard-stag och besinförbrukning som en mindre oceanångare!
Såhär efteråt är vi nöjda med premiären. Vi höll oss alla på banan och körde något sånär jämna tider. Det vi behöver slipa på till nästa gång är depåstoppen. Motorn skall oxå få sig en översyn. Vi är inte riktigt nöjda med hur den går och definitivt inte nöjda med bensinförbrukningen. Eldsflammorna ur avgasröret vittnar om att allt inte står rätt till!
Vi gratulerar Flying F, TLC och Penta till pallen.
Vi tackar våra sponsorer, PH-Bilar Trelleborg, Magnus Bildemontering Trelleborg, Kennys Bilservice Trelleborg, ICA Perssons Livs Klagstorp, Valvoline samt Fröjd och Zaars Åkeri AB Vellinge som gör detta möjligt för oss.
Vi ses på Knutan…..
Kristian Bladh
#17 Team EGO Racing.
(Bild: 3799)