Arkivsida

Hyllinge MS inofficiella bilbanemästare korad.

Torsdagsträff med bilbana. Foto: Magnus Berg

Torsdagsträffen den 2/3 var lite annorlunda. Fyra av klubbens medlemmar anmälde sig till att provköra Lars ’Lala’ Larsson´s bilbana, och kora HMS inofficiella bilbanemästare. Vi träffades i en källarlokal i Helsingborg där ’Lala’ tog emot oss med stor glädje. Medan vi drack en kopp kaffe berättade ’Lala’ om bygget, bilarna och banan. Banan är ca 20 meter lång, har datoriserad tidtagning som mäter ner på tusendelar. Där finns även möjlighet att köra ’långlopp’ Datorn räknar ut hur mycket ’bränsle’ bilen gör av med, beroende på hur man kör. Efter ett tag får man besked om att ’bränslet’ håller på att ta slut. Då är det bara att köra in på sin depåplats och datorn ’tankar’. Sen är det bara att köra ut på banan igen och fortsätta raca. Det var mycket intressant att lystna på en så kunnig och insatt man. Sen var det dax att börja köra. Bilarna uppställda på startlinjen, ljusen tänds, sen gick starten. Fyra bilar ligger i en hög i första kurvan. Riktig start crash. Efter en snabb bärgning var det bara att fortsätta köra. Efter ett antal lite lugnare varv började varvtiderna krypa nedåt sju sekunder. Mikael Karlstedt hade den snabbaste tiden under kvällen på en hög sexa. Efter hand som tiden gick bytte vi bilar och spår med varandra. Det är ganska stor skillnad på de olika spåren, så efter varje byte blev det en ny bana.

Sen var det dax för race.
Fyra heat på två minuter vardera. Dvs. ett heat per spår.
Lamporna tänds, adrenalinet pumpar, också går starten. Fyra bilar igenom första kurvan. tänk vad lite träning gör. 🙂

Efter fyra heat har vi en segrare.

1:a plats Mikael Karlstedt, 58,6 varv
2:a plats Ole Rasmussen, 57,8 varv
3:e plats Viktor Ranggren 51,3 varv
4:e plats Magnus Berg 50,9 varv

Grattis Mikael!

Efter en mycket trevlig kväll vill jag tacka Lars ’Lala’ Larsson för att du tog emot oss med värme och glädje. Tack även till Mikael Larsson Och Maria Strandberg för snabba bärgningar och tips under kvällen. Vi kommer tillbaka förhoppningsvis med fler antal förare.

Magnus Berg.

Arkiv 2011