Pole och seger på Monza för Lilja!
Silver i EM och Italienska Mästerskapet 2014!Finalen av årets Europa och Italienska Mästerskap i Trofeo Abarth avgjordes på klassiska Monza i Italien.
Efter mardröms tävlingen på Pergusa med den stora krashen så har det varit en jobbig tid för Niklas att få ihop en
bil och att komma till start i finalen. Men med nya och gamla samarbetspartners och sponsorer som ställer upp
blev det möjligt för Niklas att åka ner till Monza och försöka slå ur underläget på 16 poäng som Campani ledde
mästerskapet med efter den oturliga helgen i Pergusa då Niklas ledde med 35 poäng.
En tuff uppgift att ta 16 poäng och slå den trefaldiga europamästaren Alex Campani. Det som krävdes var mer
eller mindre en fullpott med två segrar och snabbaste varv i båda racen eller förlita sig på andra faktorer för att
plocka 16 eller fler poäng än Campani.
Helgen började med ett stort missförstånd inför testen på fredagen då Niklas fick endast köra två varv.
– När jag anmälde mig så frågade jag efter träningslappen som vi brukar lämna till utsläppet men hon som tog
emot anmälan sa att vi inte behövde någon lapp denna tävlingen.
När jag väl kom ut till bandepån fick 1/3 del av startfältet stanna i depå utsläppet pga att de inte heller hade
någon lapp eftersom en av de fyra som tog emot våra anmälningar hade sagt fel till oss.
Vi fick inte komma ut på banan och frustrationen var stor ibland oss alla som nekades att köra ut på banan. Jag
blev stående i fastlane pga att funktionären bad mig kliva ur bilen och gå upp till tävlingsledningen och hämta
lappen. Uppe hos tävlingsledningen fick jag en utskällning för att lämnat bilen i fastline eftersom funktionären
sa till mig att göra det. Oförstående fick jag €500 i böter för detta. Sen med 5min kvar av träningen fick jag köra
ut och köra två varv, förklarar Niklas.
Sedan var det kval på eftermiddagen. Ett kval som kunde slutat i katastrof men avslutades fantastiskt med en
fullständig utklassning.
– Eftersom jag inte fick några varv på testen som var värt att nämna så var allt nytt med bilen när jag skulle
ladda 100% på kvalet och på andra varvet när jag skulle börja bromsa lite hårdare snurrade jag i
inbromsningen till Ascari chikanen pga att bromsvågen inte var inställd korrekt.
Jag blev stående i sandfållan och blev uppdragen ur den samma kort där efter.
Inget var skadat och jag kunde fortsätta kvalet och efter justering av bromsvågen kunde jag ladda på som vanligt och satte några riktigt snabba tider som räckte till Pole position med runt 0,7sek, säger Niklas.
Campani var tvåa, så duellen var tydlig och det skulle bli två hårda race under helgen som skulle avgöra mästerskapet.
Race 1 blev lika spännande som man kunde förutspå. Den snabba banan gör att slipstreamingen är enorm och då väldigt svårt att kunna köra ifrån konkurrenterna då man hela tiden kommer ikapp på rakorna. Niklas gjorde en bra start och kom iväg som etta och ledde racet i 8 av de 13 varven innan Campani lyckades ta sig förbi upp i ledningen och kampen fortsatte mellan de fyra förarna som låg med i tätklungan. Med tre varv kvar var Niklas trea men lyckades slipstreama sig förbi de två i täten och kunde sedan hålla ifrån de andra på sista varvet. I mål skilde endast 0,7sek mellan de fyra i mål.
Ett otroligt tufft race där jag fick en bra start och kunde komma ifrån i början på kalla däck men fick problem med en överhettande differential i mitten av racet och fick släppa av för att den bara spann ut ur kurvorna. Jag fick anpassa körningen efter det och blev snabbt uppäten av de bakom och försökte streta emot så mycket jag kunde men blev omkörd och sen försökte jag bara ligga kvar bakom om det skulle hända någonting framför och på näst sista varvet fick jag min chans på rakan och passerade och sen laddade jag 110% de sista varvet när alla satte sina snabbaste varv. Jag lyckades hålla undan och vinna före Buffoli som blev tvåa och Campani trea, säger Niklas
Nu skilde bara sex poäng mellan Campani och Niklas inför det sista racet så den som vinner racet vinner mästerskapet.
Race 2 blev en final som innehöll allt och lite till. En final där de två huvudpersonerna körde med hjärtat som insats i ett race som kommer gå till historieböckerna och som knappast någon kommer glömma av de som var där och upplevde racen på plats.
Niklas ledde från och till hela racet och var i ledningen ut på det sista varvet. Innan dess var det flera tuffa kamper mellan de båda och där ibland en omkörning på gulflagg av Campani. Både Niklas och Campani fick en varnings flagga under racet. Men ut på det sista varvet så gick de två jämsides ut ur den första chikanen. Campani tryckte Niklas av banan som lyckade precis ta sig upp igen och ansluta en bit efter Anselmi, som då låg tvåa. Niklas kom ikapp de båda inför sista kurvan parabolica och bromsade sent sent i ett försök att runda de båda på utsidan men lyckades bara ta sig upp jämsides med Campani. Niklas tog sig bara förbi Anselmi och gick i mål precis bakom Campani. Endast 0,15sek skilde de tre över mållinjen.
Efter racet fick Campani ett 5sekunders straff för att körde Niklas av banan under det sista varvet medans Niklas fick ett 25sek straff för att haft kontakt och kört om Campani i första chikanen några varv innan mål. Där med vann Anselmi racet och Campani blev tvåa och Niklas blev fyra.
– Wow ett race som innehöll allt. Är grymt besviken att inte lyckades vinna racet och än mer besviken för den konstiga bestraffningen jag fick av tävlingsledningen efteråt vilket det inte fanns någon som helst motivation bakom. Det var tufft och visst kanske jag skulle ha ett straff för den om körningen jag gjorde på Campani som var i tuffaste laget men 25sek var helt fel jämfört med det Campani fick på bara 5sek för att köra mig av banan. Anser inte vi skulle haft någon bestraffning alls då det var ge och ta ifrån oss båda, där emot en omkörning på dubbel gulflagg som inte blev något alls är för mig fortfarande en gåta. Kan fortfarande inte köpa tävlingsledningens konstiga förklaring. Annars var det ett fantastisk underhållande race på alla sätt och jag var så när på att göra en bragd igenom att komma tillbaka ifrån krashen på Pergusa och vinna båda racen och mästerskapet som jag lett hela säsongen fram till sista racet. Känns otroligt bittert att ha inte ha vunnit mästerskapet där jag vann hälften av racen men med två DNF så räcker det inte i en super tufft mästerskap tyvärr, avslutar Niklas.
Tillslut blev det en andraplats i både Europeiska och Italienska Mästerskapet för Niklas .
En bragd i sig med tanke på förutsättningarna han haft under året, en säsong som innehållit ca 3000mil på vägarna i Europa. Åtta tävlingshelger i fyra olika länder och nästan 2500km tävlings körning på banorna. Tillslut avgjordes allt på det sista varvet på Monza och med mindre än 0,1sek. Kan inte bli jämnare än så.
– Jag vill tacka mina fantastiska samarbetspartners och sponsorer for ett framgångsrikt år trots att vi inte lyckades sätta kronan på verket med mästerskaps segern i år.
LMP Engineering AB, AutoSmart, Ucars i Eslöv, BSR AB, SkåneTruck i Ängelholm, Petronas Selenia, Endless Brake, 4P Trailers, LLFP, SCME, System Hall, Kelo i Ängelholm och Däckia i Ängelholm.
Det har varit en fantastikt framgångrik säsong där jag kommit till nya banor hela tiden och presterat på topp varje tävling och enda förare att ha stått i första startled alla race i EM. Fått lära känna mycket nya kontakter som kommer bli ovärderliga inför framtiden, avslutar Niklas
Niklas record för säsongen 2014!
Europa mästerskapet: 2a totalt! (12 race)
6st segrar, 6st pole position (alltid start i första startled), 8st pallplatser, 2st snabbaste varv och 2st DNF.
Italienska Mästerskapet: 2a totalt! (12 race, åtta race gemensamt med Europa mästerskapet)
4st segrar, 5st pole position, 6st pallplatser och 2st DNF
(Bild: 7987)