Racerapport 25/8 JMB Racing Team
Då Bengt skulle iväg och försvara sin titel i SAAB Turbo Clubens slalom så var vi en man kort inför detta race. Vi lyckades dock ersätta Bengt med Mats Kinnby som normalt sätt huserar i BMW Cup med sin 528: a. Som en parantes kan jag nämna att Bengt knep återigen första platsen, i och med att det var tredje gången så kommer bucklan att pensioneras på SAAB´s museum.
Vi bävade lite inför värmen som prognosen förutsade och lade lite tid på att förbättra för förarna i bilen genom att dra in mer friskluft. Alternativet hade varit att bortmontera en sidoruta, men vi kom fram till att vi behövde varenda km/h vi kunde få i slutet på rakan och behöll rutan i. Temperaturen inne i förarutrymmet ligger gissningsvis någonstans mellan 40-50 grader när yttertemperaturen går upp mot 25-30 grader, då sitter man också där med underställ och en trelagers bomullsoverall.
Mats fick köra första passet på träningen då han behövde bekanta sig med bilen inför racet. Tyvärr så fick han inte så många varv då det rödflaggades och gulflaggades i ett hela träningen. Med 10 minuter kvar så fick Magnus gå ut och sätta en kvaltid inför racet. Bilen kändes bra och Magnus fick till en tid som placerade oss på en 11: e plats på griden.
Det var ganska mäktigt att se det 36 bilar starka fältet dundra ner för rakan i samband med starten och det bets nog på en hel del naglar i depån. Starten genomfördes dock utan några incidenter och Pentas Crew, 2Fast4U, Bilia och TDR drog upp ett ruskigt tempo och skapade en stor lucka bakom sig till övrigt fält. I slutet på Magnus pass så rapporterade han in att motorn rörde sig mycket och antagligen så var en motorkudde på upphällning. I samband med att Mats tog över efter tankningen så tog vi in bilen för att kontrollera hur motorkuddarna såg ut. Trots att den högra var delvis av så beslutade vi oss för att köra på och inte byta den. Vi har varit ute för fallerande motorkudde förr och var rätt säkra på att det inte skulle ställa till alltför stora problem. Mats han genomförde sitt pass utan incidenter i lagom tempo, men han var klart tagen av värmen när han lämnade över till Rikard.
I samband med de två första bytena så hade vi passat på att tanka. Till vår glädje så var förbrukningen något mer normal denna gång jämfört med Falkenberg. När jag skulle hoppa in i bilen för mitt pass så låg vi på en 7: e plats efter att ha stadigt klättrat under dagen. Vi tog beslut om att skippa tankningen vid mitt byte och bestämde istället att jag skulle köra tills bensinen i princip var slut. Vid en omkörning av en Golf i Liton så blev jag ordentligt torpederad bakifrån av en Volvo som inte fick stopp på bilen utan körde mig rätt i sidan. Som tur är så tog smällen i stötfångare och fälg. Efter några nervösa sekunder så kunde jag konstatera att bilen kändes som det skulle och jag fick OK från depån att det såg rätt ut från utsidan (anm. Fälgen kommer dock att kasseras då den ser ut som kriget) 25 minuter in i mitt pass så hände det som inte fick hända, växelspaken gick av igen. Efter förra racet så hade vi förstärkt spaken på ovansidan och denna gång gick den av undertill istället. Som om det inte var tillräckligt så gick den av precis när jag gick från 4: an till 3: an och hamnade alltså i friläge. Jag blev stående precis innan NGK och fick invänta bärgning. Det var otroligt frustrerande att stå och vänta!
Väl inne i depån så skedde bytet av spak på rekordfart, det tog inte mer än 5 minuter förrän jag var tillbaks i bilen och iväg. Efter ytterliggare 20 minuter så var det dags att gå in i depå för bensin och byte till Magnus. När Magnus skulle iväg så startade bilen inte, det visade sig att kabeln på batteriets pluspol hade hoppat av, ett problem som skulle visa sig senare igen. Magnus satte bra fart direkt och vi började så sakta klättra i ställningen igen efter att ha trillat ner i samband med växelspaksincidenten. När det återstod 15 minuter så låg vi på en 9 plats på samma varv som 8: an och 1 varv före 10: an. Magnus fick order om att köra ifatt framförvarande bil och inte under några omständigheter som helst köra in i depå (inte ens om bilen hade 3 hjul och gick på 1 cylinder). Tyvärr så glappade batterikabeln igen och bilen började misstända när det var 7 minuter kvar och Magnus, som var uppe och nosade på 8: e plats tappade igen. Vi lyckades dock bärga 9: e plats, det är vi VÄLDIGT nöjda med.
Nu är det omfattande underhåll på bilen igen med lite riktning av plåt, byte av motorkuddar, växelspak osv.
Hur kul är det igentligen?
Hur kul som helst…
Race On!
Johan
JMB Racing
(Evenemang: 2002-08-25 ERF 6-timmars långlopp Bil)
(Bild: 1256)