HMS News

Racerapport haggenas-racing

Inför racesäsongen 2003 beslutade vi oss för att av yttra vår S40 och istället inhandla en betydligt vassare Volvo av en äldre generation.Sagt och gjort, vi tog med en påse pengar och åkte till Torbjörn vonBraun i Skene. Där stod en väldigt grön Volvo 240 och väntade på oss. Efter transport till Häggenäs så på börjades arbetet med att färdigställa bilen inför årets säsong. Arbetet kom att gå under arbetsnamnet ”Grodan Boll”, passande med tanke på färgen.

Fastän vi var ute i god tid, trodde vi i alla fall, så bodde vi de tre sista veckorna i verkstaden ute i Häggenäs. Allt för att hinna bli klara inför premiären på Anderstorp den 27 april. På lördagen den 26e vid fem på eftermiddagen blev sista skruven monterad på Hr Boll. Denna första tävling skulle komma bli en genomkörning av allt nytt material som vi jobbat med de senaste veckorna. Bilen, tankanläggning och allt annat som skulle falla på plats för att kunna genomföra en långloppstävling.

Det regnade hela dagen före racet och våra förhoppningar om att det kanske skulle sluta regna lagom till start på söndagsförmiddagen gick om intet. Vi välkomnades till Anderstorp med ett riktigt regnväder. Det regnade och blåste konstant under hela dagen. Detta innebar ett visst spänningsmoment för oss eftersom vi inte visste hur vår nya bil skulle uppföra sig när det var blött ute. Det är stor skillnad att köra en effektstark bakhjulsdriven bil mot vår gamla framhjulsdrivna och något motorsvagare Volvo S40! Den bakhjulsdrivna förlåter inga misstag; det var bara att rikta in sig på att köra jämnt och inte begå några misstag.

Tidsträningen gick bra, förutom att den av tävlingsledningen tilldelade respondern som registrerar varvtiderna inte fungerade. Detta innebar att vi inte fick någon riktig varvtid under träningspasset och därför fick vi starta i slutet av startfältet! Otur då felet låg på arrangörens sida. Vi hade inte kunnat undvika det hur mycket vi än hade önskat.

Jonas körde första passet och ordnade inför starten in sig bland de allra sista av de totalt 31 startande teamen. Det regnade konstant. Starten gick och det låg en fullkomlig regndimma över hela banan. Men då flera av de andra teamen tog det väldigt försiktigt de inledande varven var han osäker på om starten hade gått eller inte! Trots en ny bil och vått underlag lyckades han passera ett flertal team, mycket tack vare de nya effektiva Brembo 4-kolvsbromsarna. Det gick att bromsa sig förbi konkurrenterna! Även JMB-Racing bromsade väldigt tidigt. Jonas pass flöt på bra på det våta underlaget. När han gick in för tankning och förarbyte efter ca 90minuters körning var teamet uppe på en 8e placering.

Andra körpasset körde Anders. Efter körtips från Jonas hur man skulle hantera bilen så gick det passet också utan några problem. Tack vare disciplinerad körning var bilen fortfarande hel och vi hade inte varit orsak till Safety Car. Safety bilen var nog en av de bilar som körde flest varv under dagens tävling.

Johan fick ratta vår nya bil under det tredje passet. Fastän han inte är så van vid bakhjulsdrivet så klarade han av sin uppgift mycket bra och kunde lämna över Volvon till vår nya team-kollega John Bergström.

John som är ny i haggenas-racing för denna säsong är mycket van vid bakhjulsdrivet. Han har tidigare kört BMW Cup och vann den modifierade klassen år 2002. Han klarade även bra att köra Volvo och styrde in oss på en slutlig tolfte plats när sex timmar hade gått.

Vi i haggenas-racing är mycket nöjda med denna placering och siktar högre på Knutstorp vid nästa tävling den 25e maj! Särskilt nöjda är vi eftersom det var allra första tävlingen med den nya bilen i kombination med de allra sämsta väderförhållande. Vi vill även ta tillfället i akt att tacka alla sponsorer som gör det möjligt att genomföra haggenas-racing.

Full gas!!

#17 haggenas-racing ERF serien 2003

(Bild: 1586)