Per Stureson tävlar i Tyskland
Medan STCC toppföraren Johan Stureson håller sig i form och laddar för Mantorp Park nästa helg, så finns en annan Stureson, och Hyllinge MS medlem, på startlinjen i Tyskland till helgen.IPS Motorsports stallchef och den forne DTM mästaren från 1985 Per Stureson
tävlar nämligen i ett förlopp till det stora 24-timmars loppet på
Nürburgerring.
Vi träffade Per precis innan avresan och gav honom en del frågor, allt ifrån
jobbet som stallchef, far & son relationen, DTM guldet, till tävlingen på
lördag.
Vad tycker du om starten Johan och ni fått av årets STCC säsong?
– Starten på Knutstorp var ju över förväntan, men sedan fortsatte det inte lika
bra när Johan blev avsatt i Falkenberg och all viktig förberedelsetid gick åt
att reparera. Så vi ligger fortfarande back ett halvår i våra tester och
förberedelser, men hoppas nu att kunna ta in lite på de andras försprång.
När får Johan den nya bilen?
– Den får vi på torsdag den 10 juni, bilen är inte helt ny utan Jan Magnusen har
tävlat ett par race i ETCC med den. Så den lär inte vara sämre, men vi har
mycket jobb framför oss med nya grundinställningar och fininställningar åter
igen.
Är det någon skillnad på bilarna?
– Bilen vi skall tävla med nu är en 3-dörrars som troligen inte är lika styv
eftersom det är en annan bur i den, bakaxeln är också lite annorlunda, jämfört
med den 5-dörrars Peugeoten vi haft nu.
Du har själv en mycket lång karriär bakom dig, vad kan du bidra med när det gäller tips till Johan?
– Erfarenhet på alla plan skadar aldrig, eftersom jag både kört och drivit eget
team hoppas jag att man bidrar med lite av varje.
Är ni lika du och Johan när det gäller t.ex. körteknik?
– Svårt att säga, men det är väl en del som har gått i arv.
Vilken eller vilka styrkor har Johan som förare tycker du?
– Han är mycket duktig på att sortera ut en bil, noggrann med inställningar,
ibland kan jag tycka att det är för noga, men jag får oftast ändra mig för när
han får bilen perfekt så är det ingen annan som hänger med.
Hur är det att jobba ihop som far och son i denna bransch?
– Inga problem alls för det tänker man inte på när man är i hetluften, då är det
ingen skillnad på om det är ens grabb eller någon annan förare.
Teamet IPS Motorsport, när och vem grundade det?
– Det var Ingemar Persson och jag som grundade det 1983, nu driver vi DTM
respektive STCC team.
Minns du som igår känslorna du hade när du tog hem hela DTM mästerskapet 1985?
– Givetvis, jag minns det som det hade varit igår, totalsegern säkrades på sisa
varvet när jag kört upp mig genom fältet efter det att jag blivit avknuffad.
Många förstår nog inte hur stort det var att vinna DTM, hur stort var det?
– Stort! I Tyskland är det så att Ein mal Meister, Immer Meister.
(En gång Mästare, Alltid Mästare)
Ryktena säger att du är välkänd i Tyskland efter detta. Känner de igen dig på stan fortfarande?
– Nej så illa är det inte, men i racingdepåerna känner de fortfarande igen
mig.
Är det lugnare att vara stallchef?
– Nej, det är mycket mer runt omkring nu förtiden så det är absolut inte
lugnare jämfört med när man tävlade själv.
Du tävlar en del fortfarande?
– Det blir lite inhopp när det passar med tid och så, för några år sedan körde
jag lite mer, bland annat lite långlopp i ERF (Endurance Racing) och SLC (SLC
Racing Series).
Nu skall du tävla i Tyskland, vad är det för tävling?
– Jag och min gode vän Peter Kröber ska köra Youngtimer på Nürburgerring som är ett förlopp till det berömda 24-timmars loppet. Loppet är 500 km långt och det
brukar komma ca 200.000 åskådare till de här tävlingarna, så det blir väldigt
kul.
Vad är det för bil du skall ratta?
– Det är en Volvo 240 Turbo Grupp A, det är en likadan bil som jag vann DTM
med. Peter Kröber hittade en före detta fabriksbil i Österrike, den har renoverats
och nu skall det bli premiär.
Vinner ni?
– Det är första racet med bilen och 165 startande, så det bli hårt. Men vi skall ge det en chans.
Lycka till!
– Tack så mycket.
På onsdag den 16 juni får Ni resultatet tillsammans med intervju med Johan
Stureson inför Mantorp Park och fjärde ronden av STCC 2004.
/ Staffan Börjesson
www.johanstureson.se
IPS Motorsport
(Bild: 2194)