HMS News

Daniel Ivarsson summerar

Nu har denna Formel Ford säsongen passerat och det är dags för en resumé av årets händelser. Det började bra, men sen när det var dax för den första tävlingen började probemen för Daniel och resten av teamet…- ’Säsongen började mycket lovande med ett bra test i England, med Picko Troberg som manager och med bra team work. Sen började det förfalla, och inte förrän nu har vi kunnat fastställa orsakerna’, berättar Daniel.

Knutstorp: på kvalet var där många tekniska problem, därmed fick Daniel starta 10:a i första racet men han körde upp sig till en 8:e plats och i andra racet kom han på en 6:e plats. Detta var inte de resultaten Daniel hade räknat med, han hade pallen som mål. Teamet upptäckte att Daniel körde mycket långsammare i slutet av racen, teamet trodde det berodde på överhettning av däcken, med det har visat sig bero på något annat! På denna tävlingen hade Daniel 23 motståndare, så en 6:e plats var ändå inte en så stor besvikelse.

Falkenberg 1: kvalet gick dåligt, Daniel snurrade av och fick starta långt bak, han lyckades köra upp sig till en 6:e plats i race 1 och fortsatte till en 4:e plats i race 2. Detta var säsongens bästa lopp, hade tävlingsledningen varit vakna hade Daniel vunnit det andra racet eftersom ettan, tvåan och trean körde utanför de vita banlinjerna efter målgång (för att samla smuts på däcken, för då blir bilen högre, minimum höjden är 40mm) och det ska man egentligen bli diskad för.

Falkenberg 2: kvalet gick dåligt pga. ett taktiskt misstag och Daniel fick starta sist i race 1 men körde upp sig till en 8:e plats och till race 2 blev det störtregn och Daniel vattenplanade av banan – trots att det var safety car på banan. Detta gjorde även två andra och att tävlingsledningen inte bröt detta loppet var för de skulle slippa förseningar i tidsschemat. Under racen gick motorn lite konstigt men teamet trodde det berodde på regnet.

Finland (Alastaro): nu märkte teamet att det var något stort fel på motorn, motorn bara dog på vissa partier av banan, trotts att teamet var en hel vecka i Finland innan tävlingen för att testa fick de inte rätt på problemet. Kval-oturen höll i sig, en motorkabel lossnade och Daniel fick inte köra ett enda varv, i race 1 gick motorn som en kratta men Daniel lyckades i princip rulla i mål, race 2 fick Daniel bryta pga. motorproblem.

Efter Finland hade de motorn nere i molekyler, elektroniken var i England och när allt var klart hoppades teamet på bättre tur på årets sista tävling.

Karlskoga: efter att ha kört testerna inför tävlingen åkte teamet hem igen, bilen fungerade fortfarande inte!

Nu har de äntligen hittat problemet det var ett bränslefilter som sitter inne i tanken (som är ihop svetsad) som hade fått ludd omkring sig, detta förklarar en hel del och Daniel körde direkt mycket snabbare än ”vanligt” när bränslefiltret var åtgärdat, en konstruktionsmiss av Ray och en hel säsong har gått år skogen – men that’s racing! Om man tänkter efter så hade Daniel sämre varvtider under slutet av tävlingarna och det berodde på att filtret blev allt mer och mer igensatt.

– ’Nu ska jag se till att få en bra avslutning på denna bedrövliga säsong genom att köra ett inhopp i Radical på Mantorp Park (STCC finalen) samt ännu ett inhopp… ’säger Daniel.

www.daniel-ivarsson.com

(Bild: 2428)