Hårdsatsande racingteam i Perstorp

Team Smällarens Racing i skånska Perstorp tävlar i Endurance Racing i ERF-serien. Efter den tredje säsongen, känner man att det börjar det lossna. Fler poäng än tidigare år, och en fin 6:e plats i finalen på Ring Knutstorp.Vi träffas ’hemma’ hos teamet, på firman Smällarens Skadeverkstad i centrala Perstorp. Teamets maskot hunden Max, möter glatt viftande på svansen, hoppas givetvis på något godis. I fikarummet sitter teamchef Leif Johansson och väntar på att resten av teamet skall dyka upp. Det är Tisdagkväll, dags för den sedvanliga mek-kvällen. Man varvar med karting-träning i Hässleholm, men ikväll är det overall som gäller.

Övriga teammedlemmar droppar in en och en. De återvänder till jobb efter kvällsmaten hemma. Teamet består av anställda vid Smällarens Skadeverkstad, en bilverkstad med VW och Audi som specialité. Det syns också på tävlingsbanan, man kör med en knallgul vass VW Golf. Den är rätt ensam bland alla Volvo, Porschar och BMW’s i ERF-serien.

Teamet ställer upp för fotografering framför racingbilen. Övre raden fr v. Ola och Leif Johansson, nedre raden Micael Zanderhäll, Roger Woltersdorf och Vera Johansson. Alla medlemmar är precis lika delaktiga i teamet, alla kör, alla mekar, alla ställer självklart upp på bild. Dessutom tävlar alla för Hyllinge MS. Smällarens Racing har ytterligare en medlem som tyvärr inte var på plats denna kväll,

Göran Pantzar är teamets ovärderliga allt-i-allo.

Just nu tisslas det lite i verkstadens bakre regioner. Där håller ytterligare en Golf att byggas ihop av överblivna delar. Micael berättar att man satsar på två bilar inför nästa år, en för race och en extra träningsbil. På detta sätt får alla lite mer körträning på de få träningstillfälle det bjuds på mellan racen. Bilen är Leifs gamla rallybil, ’- Det syns på bucklorna i taket.’, säger Micael med ett brett leende.

Det var i rally det började en gång, fast då i en gammal Volvo. – Jag körde i skogen på 70-talet tillsammans med en kompis härifrån Perstorp.’ berättar Leif och fortsätter, ’Vi skiftades om att ratta respektive läsa karta. Som bäst blev vi 14:e i vår klass i Svenska Rallyt.’

Efter den gamla Volvon, blev det VW för hela slanten. Den senaste rallybilen var lite för ’ny’, det var svårt att hitta delar som höll, och resultaten gick lite upp och ner. Leif började varva rallyåkandet med SLC-långloppsracing i Team Börjesson från Ängelholm. De gånger han ställde upp i rally, så var han allt snabbare på asfalt, men blev också allt oftare frånåkt på grus. När diskussionerna kom upp på firman om att tillsammans bygga en bil för banåka, då var alla med på noterna.

För tre år sedan debuterade Team Smällarens Racing i ERF-serien. I förhållande till ERF-reglementet så är valet av bilmodell kanske inte optimalt. ’- Vi tävlar främst för att vi har himla kul ihop, dessutom är det viktig marknadsföring för firman.’ En del grejor plockades från den gamla rallybilen, men det mesta var ganska standardbetonat. I förra årets ERF-final lämnade en kolv jordelivet, och motorn blev förstörd. Under föregående vinter gjordes därför en omfattande uppgradering av bilen. Det blev en ny rejälare motor, nya kraftigare bromsar och mycket arbete lades ner på att förbättra väghållningen. Bilen blev bredare, stabilare och avsevärt snabbare. Nu har det blivit en ’riktig’ racerbil av hela paketet.

’- Vi kan göra mer, det finns egentligen ingen gräns för hur mycket man kan spendera. Ett bättre insprut hade till exempel suttit fint. Vårt vanligaste tekniska problem är väl drivknutar, men det delar vi med många andra team. Som tur är kan man låna av/låna ut till, sina konkurrenter.’ säger Leif.

Teamets förare har väldigt varierande benlängd, så det är lite extra jobb i förarbytena med justering av stol och bälte. ’ – Vi har justerbar ratt på alla håll, sådana finesser finns bara i VW.’ skojar Vera. Vera är ensam tjej i ERF-serien. En annan tjej, Therese Svensson gjorde ett inhopp i ett annat team tidigare i år. ’ – Fler tjejer borde prova, det är skoj att visa baklyktorna för killarna.’ säger Vera med ett illmarigt flin.

Förbättringarna på bilen har märkts under årets ERF-säsong. Smällarens racing har tagit ett kliv i resultatlistorna och befinner sig nu på övre halvan. Finalen på hemmabanan Ring Knutstorp avslutades med en fin 6:e plats, vilket resulterade i en slutgiltig 18:e plats i serietabellen, av 38 startande team.

Konkurrensen i ERF-serien har varit mycket tuffare i år. Alla team har blivit lite hetare, men det är trots det inget krig på banan. ’ – Vi försöker alltid ge plats, så att vi kan köra om placeringarna, utan onödig närkontakt. Vi tycker att våra konkurrenter är juste också.’. ERF-serien är bra, det har funkat fint på tävlingarna tycker alla i teamet avslutningsvis.

Fler bilder på Smällarens Racing »

Text och bild:

Mikael Persson

www.aktuellmotorsport.se

(Bild: 2858)