HMS News

Utklassning när Stureson vann Newsracet

Äntligen kom den efterlängtade segern i STCC för Johan Stureson, Hyllinge MS, som var totalt överlägsen och utklassade konkurrenterna i Newsracet på Ring Knutstorp.Ingen hade något att sätta emot Stureson i sin Peugeot 407. Inte ens ett 30 sekunders straff i andra snabbracet kunde stoppa honom. I finalen körde han upp sig från femte startrutan till seger.

-Helt otroligt det här, så fruktansvärt skönt och vilket sätt vi gjorde det på, utbrister en överlycklig Johan Stureson.

Det var den första segern någonsin (i världen) med en Peugeot 407.

Efter det stabila kvalet på lördagen då Stureson själv tyckte att han höll igen lite för mycket när han blev tvåa efter Richard Göransson, BMW, förstod man att det var något stort på gång.

Första racet

Första snabbracet blev kaotiskt då ett rejält åskväder gled in över banan och säkerhetsbilen fick bestämma tempot de första varven innan starten gick. Redan här visade Stureson sin speed och pressade Robert Dahlgren, Volvo ordentligt på andraplatsen, men fick nöja sig med tredje plats i mål. Vann gjorde Richard Göransson. Snabbast var Stureson som fortsatte se hemlighetsfull ut.

– Det var ordentligt svårkört, så det var bara att hålla sig cool och ta sig i mål. Kände att jag hade bra fart, men det var för riskabelt att utmana Göransson och Dahlgren, förklarar Johan.

Andra racet

I andra snabbracet startade Stureson från fjärde rutan i det fortsatta regnvädret. I starten kom Stureson iväg som femma men började direkt att uppvakta Göransson medan Tommy Rustad, Opel körde bort sig i kamp med ledande Fredrik Ekblom, Audi. Nu var det tredjeplatsen som gällde för Stureson och varv efter varv letade han lucka på Göransson. Och den kom på det allra sista varvet, Stureson dök på insidan med plåtkontakt som följd och passerade mållinjen som trea efter Ekblom och Dahlgren.

Känslorna svallade i depån, Göransson lämnade in en protest, som gav Stureson trettio sekunders tidstillägg vilket innebar en elfteplats istället.

-Jag var snabbare än Göransson hela tiden och chansen kom och jag tog den, och som jag upplevde det så vek han rakt in på mig, förklarar Johan i stridens hetta.

Finalen

I finalen startade Stureson i tredje led och femte rutan. Tjugotvå varv väntade och nu började det att torka upp, men de flesta valde att köra på regndäck ändå. Pole startande Dahlgren tog ledningen före Göransson, Ekblom, Rustad och Stureson. Sen började den stora uppvisningen av hemmaföraren som redan på första varvet passerade Rustads Opel. Ekblom blev nästa offer som fick se sig slagen på det tredje varvet.

Stureson var nu trea och hade en lucka fram till Göransson. Men inom ett par varv var han hack i häl på fjolårsmästaren som denna gång inte ens försökte att hålla Peugeot föraren bakom sig.

-När jag passerade Göransson förstod jag att det här kan gå hela vägen.
Bilen var perfekt inställd och det gick riktigt fort varv efter varv,
njuter Johan.

Cirka fem sekunder hade Dahlgren till godo på Stureson som ibland var
upp mot en sekund snabbare per varv. På femtonde varvet var jakten
över då Stureson gjorde en fräckis och passerade Dahlgren på yttern och
gick upp i ledningen. Stureson drog sedan ifrån och vann finalen med god marginal, före just Dahlgren, Göransson och Ekblom.

-Nu är vi med igen! Härligt, avslutar Johan.

Detta betyder att Johan landar på tredjeplatsen i serietabellen på 66 poäng, endast fem poäng efter ledande Richard Göransson och två poäng efter totaltvåan
Edward Sandström.

(Evenemang: 2005-08-05–2005-08-07 Kvällspostens Newsrace)
(Bild: 3251)