HMS News

Racerapport från Brorsson (12/8)

’Alla Race är inte lika upplyftande’. Så inledde Tommy Brorsson sitt mail. Läs rapporten nedan för att se vad han menar.Har varit och kört race på Knutstorps storebror altså Nürburgrings Nordslinga. Det var ett långlopp över 20 varv det vill säga nära 42 mil.
Har vunnit tävlingen totalt tre gånger i rad med Elanen till mångas
överraskning och besvikelse ( en svensk i liten bil med liten motor får ju
inte vinna över Porchar och stora V8 fösedda bilar) men denna gången var
utmaningen att åka med Escorten. Denna bilen har samma motor som Elanen
men är 25% tyngre så det blev startposition 18 istället för i första
ledet.

Hade planerat att köra 15 varv innan jag skulle stoppa för att
tanka upp för att klara de sista 5 varven. men det blev inte som planerat.
På andra varvet höll jag på att snurra i en fullfartsböj och anledningen
var ett däck som tappat luften vilket kan vara nog så pulshöjande när det
går i 180 km. Då banvarvet är 21 km är det inte att tänka på att klara sig
till depån det var ju 15 km dit så jag körde sakta till utfarten i Adenau
det var ju bara 4 km dit.

När jag stannat där kommer en kompis (Borgward Lars-Erik) och frågar om han kunde hjälpa mej att hämta ett nytt hjul i depån och det erbjudandet uppskattades mycket. Under tiden lånade jag domkraft och fäljkors så när han kom tillbaka var det klart att montera det nya hjulet och dra vidare.

Dock var nöjet kortvarigt, efter lite mer än ett halvt varv ryker nämligen gaswiren (trampa väl för hårt efter stoppet). Börja att reparera igen, har alltid lite verktyg med i bilen vid dessa långlopp men jag blev avbruten då det kom en rescue bil som bogserade bort mej till ett annat ställe som de tyckte var bättre ur
säkerhetssynpunkt.

Lyckades inte klara reparationen med egna verktygen men rescue bilen som stod vid detta stället hade en perfekt avbitare som de låna ut till mej. Som grädde på moset kom mitt under detta arbetet värdens regnskur som innebar att motorn blev full med vatten, så när jag väl kom iväg gick motorn bara på 3 cylindrar tills vattnet avdunstat.

Efter detta hände inte så mycket mer som väl var och jag lyckades få kört 15 varv innan avflaggning vilket resulterade i en 70:ionde plats av de 110 som ställde upp.
(Bild: 2136)