Racerapport Micke Ohlsson

I helgen som gick var STCC på besök i Karlskoga. Gelleråsbanan bjöd på strålande solsken och mycket publik. Redan när Formel Renault 2.0 körde 09.50 var läktarna och ytorna runt omkring fulla.Tävlingen i Karlskoga skulle visa sig vara en av de tightaste som körts under året i Formel Renault. Tyvärr satte bromsarna stopp för Micke Ohlsson, som hade förhoppningar om en plats högst upp på pallen.

Helgen började för övrigt bra för Micke. Sista träningspasset var han 0,2 sek. efter Steffen Möller, som var snabbast med tiden 1.03.66.

” Just då kände jag mig väldigt optimistisk inför kvalet. Balansen i bilen kändes bra och det gick snabbare och snabbare hela tiden. Jag hade dock mindre problem med bromsarna. ”

Kvalet gick tyvärr inte som det skulle och Micke kvalade in som fyra, klart besviken. Snabbast på kvalet var Steffen Möller som körde under banrekordet med tiden 1.03.11.

” Det kändes som att någonting var fel men jag var ganska självkritisk och ansåg att problemet låg i min egen körning. Jag hade dessutom en varvning under mitt snabbaste varv, vid vilken jag förlorade en del tid. ”

Inga justeringar gjordes till första heatet då balansen i bilen kändes mycket bra. När starten gick syntes det dock att någonting var fel. Micke tappade ca 0,5 sek. per varv. Micke kom in på fjärde plats, 10 sekunder efter vinnaren Jesper Wullf Laursen.

” Efter racet var jag fruktansvärt besviken. Det var första gången i år, som jag inte hängde med i tempot. Jag visste inte heller varför, vilket gjorde mig ännu mer frustrerad. Det kändes som jag körde med 100 kg i straffvikt. ”

Senare under kvällen hittade teamet problemet. Det visade sig att bromsen legat på, under både kvalet och första heatet, p.g.a. en fjäder som motverkar att pedalen faller tillbaka. Fjädern var för styv och drog tillbaka pedalen för hårt.

Teamet återställde det till andra heatet. Det märktes givetvis skillnad direkt och Micke var med och fightades om tätpositionerna igen. Direkt i starten tog sig Micke förbi David Björk. Därefter låg han hela racet efter Steffen Möller och Jesper Wullf, som fightades hårt om förstaplatsen.

” Bilen var klart snabbare i söndagens race. Däremot hade jag problem att få fart ut på målrakan, och chanserna till att passera Steffen var därför få. Däremot trodde jag att Jesper och Steffen skulle åka av banan ett antal gånger. Det var fruktansvärt tight hela racet igenom. Det skiljde endast 1,5 sek. i mål mellan de fyra första förarna, vilket är oerhört lite på 12 varv, i en så snabb klass som Formel Renault. ”

Återigen vann Jesper Wullf, före Steffen Möller på andraplatsen och Micke på tredjeplatsen.

Nästa race körs redan till helgen, tillsammans med DTC på Jyllandsringen.

För mer info besök Mickes hemsida www.mioh.net

(Bild: 1769)