Racerapport från Baja Maja Racing #63
Team The Båtten Is Nådd #83 gick i graven efter 2 tävlingar p.g.a. administrativa missförstånd, ur askan reste sig istället Baja Maja Racing #63.GUL, Frykmo & Boxer körde och jag tog över rollen som teamchef eftersom valmers hade bokat in en helkväll på Harrys i Karlstad (mammutjakt).
Metallgutten (Grill & Tankansvarig) & Cat (Depåtavla & Safetyansvarig) kontrakterades för denna tävling.
Vårt enda mål med denna tävling va att som vanligt förnedra Team Evil Racing #74, vi hade redan tidigare spöat dom på både Falken & Anderstorp i våras och nu skulle dom få pisk igen.
Teamchefen & Cat slet som djur dagarna innan tävlingen med att fixa fuldäck, kränga, tejpa kåpor, plasta, meka, lasta, packa samt annat som hör till.
Förarna lyste som vanligt med sin frånvaro och uttrycket arrive and drive passar rätt så bra in på dessa glidare, GUL & Boxer kom hem från Finland kvällen innan tävlingen & Frykmo som bor i Lappland körde med sambo ner till Skåne denna dag..
Lördag morgon 05.50 kliver vi upp och konstaterar att det har varit frost i natt, is på bilens framruta känns lite som om vintern är på väg, hostar i sig lite kaffe och rullar sedan iväg för att tanka 100 liter bensin till racet.
Termometern visar +2 grader men solen skiner från en blå himmel och värmer, ankommer till Knudan 08.00 för att mötas av ett förvirrat Team Evil gäng, dom va redan på plats men hade glömt nockarna till depåtältet i Stockholm, troligen spökade nerverna redan innan tävlingen.
Vi anmäler oss och Brånalt kör flygande bes. Denna gång, mycket bra eftersom man spar tid på detta, vi lastar ur hela tivolit och letar upp en plats i bandepån, sen ägnas resten av tiden åt att häckla varandra och ljuga över spårval och gökurstider.
09.00 Rullar GUL ut och lägger ett par feta 1.07 varv på den kalla asfalten, sen byter vi till Frykmo som aldrig har kört på Knudan, men han lägger skapliga tider ändå, sist går Boxer ut och känner sig för lite försiktigt.
Kvaltiden räcker till en mittenplats på gridden och snart är det dags för race, men först ska vi äta lyxfrukost som Metallis har fixat kvällen innan, en frukostbuffé i solen sitter inte fel en sådan här dag.
10.30 rullar vi ut på gridden, tändningen påslagen och en lemans start utföres i vanlig ordning, Team HET #5 fumlar och kommer iväg nästan sist av alla, vad är nu detta, dom stora förhandstippade storbudgetsatsande proffsen tabbar sig redan i starten.
Vi kommer iväg bra och ingen klotar i starten, GUL lägger ett 40 minuters pass och kommer in för förarbyte, bakdäcket börjar redan ta slut p.g.a. den låga tempen i asfalten som gör att bakdäcket spinner vilt i alla kurvor, Frykmo går ut med slitet däck och lägger ett 40 minuters pass, under tiden kränger jag av regndäcket från extrafälgen och sätter på ännu ett fuldäck, när Frykmo kommer in så gör vi ett däckbyte, detta ser inte bra ut, vi har bara ett extradäck och det måste räcka resten av tävlingen, eftersom däcket slits mest på högersidan så vänder vi på det andra däcket och håller tummarna.
Boxer kör även han 40 minuters pass och tankningarna går blixtsnabbt utan spill med turbotankningsanläggningen [tm], solen värmer upp banan och ger bättre fäste, kanske skulle detta gå ändå.
JJ #54 flinar glatt och berättar att dom bara kommer att köra två pass var, detta innebär 1.5 timmes pass och eftersom dom bara är två förare och saknar depåpersonal så blir vi grymt imponerade.
Kiviks Musteri #41 mular hojen och går in i depå, synd eftersom dom låg i toppen när detta hände, men så är det med racing, Allt i däck #18 slåss i toppen mot HET #5 följda av Skjerne #55 som saknar Miinin denna gång.
Rapido #76 tappar bakkutsen och tejpar dit en ny utanpå, S.O.S #11 ligger bra till men får problem vi däckbyte, 30 minuter för att byta ett bakdäck gör att dom rasar ner många placeringar, Winberg #10 med Harrishojen mekar som vanligt och allt är sig likt, CTD #40 hoppar i bollhavet och tappar placeringar.
Kim Raes som kör för #18 lägger tvåtimmarspass och dom klättrar upp i toppen, dock går styret sönder och dom tappar 10 minuter på detta, Team Evil #74 ligger två varv före oss när dom sjabblar med tankningen och drar på sig stop & go, detta gör att vi plötsligt leder över dom med 7 varv.
Metallgutten serverar grillspett till lunch och dukar upp en fin lunchbuffé, hela teamet njuter av maten i bandepån och livet känns toppen, Team Evil #74 äter svettiga ostmackor eftersom dom lagt alla pengarna på nya däck.
Bakdäcket ser ut att hålla resten av tävlingen och nu handlar det bara om att köra en smart taktik med planerade förarbyten och väl inplanerade tankstopp.
När målflaggan faller så kör vi in på en hedrande15:de plats av totalt 30 team, vår strategi har ännu en gång lyckats, vi krossade Team Evil tredje gången på raken och förnedringen är total.
HET #5 vinner följda av Skjerne #55 och Allt i däck #18, High Sider #98 är lyckliga över sin 5:e plats och skiner som en sol, Team Baja Maja Racing #63 är långt ifrån snabbast på banan och vår budget gör att vi kör på beggade däck, bromsbeläggen har hållit 3 ERF och ser fortfarande bra ut eftersom skithojen fortfarande inte vill varva mer än 10K, 65 liter bensin är budgetracing.
Nu är pengarna slut och vi tackar för i år, förhoppningsvis så satsar vi hårdare nästa år och siktar på topp 10.
Vi vill passa på att tacka HMS för en perfekt arrangerad tävling där funktionärer och tävlingsledare utförde ett mycket bra jobb.
/Micke Sundgren #63
(Evenemang: 2005-09-17 ERF MC)
(Bild: 3410)