HMS News

Från 31’a till 11’e, med bruten växelspak!

Team EGO Racing får verkligen vara med om det mesta! Här berättar de om sina bravader på Knutstorp den sjunde maj!Väderprognosen lovade oss att vi, för första gången, skulle få köra Ring Knutstorp i torrt väglag. Förra året var det bara regn och massa elände. En havererad spindelled och en skjuten motor var förra årets facit. Solen sken på oss alla, men inte heller denna gången skulle Knutan låta oss köra ifred…! Teamet denna söndag bestog av Håkan, Pelle, Jocke, Rikard, Johan, Stefan och underteckand plus tillresta supportrar. Martin från Orion Racing hjälpte oss att mäta däcktemp och kolla däcksslitage för att se att allt stog rätt till.

Efter ett inte helt lyckat kval startar Joakim från 21’a rutan. Tar ett par placeringar innan, det numera obligatoriska, strulet satte in. Växellådan började spotta ut olja! Detta kan vara förklaringen till att Jocke tyckte bilen var lite hal där bak. In i depån, upp med bilen och in med så mycket folk som möjlig för att lokalisera läckan. Vi som stog kvar ”utanför” hörde bara svordomar och ilskna tillrop. Lät iiiinte bra! Till slut lokalierades ett hål där det nog hade suttit, ehh, något! Ingen kunde liksom lista ut vad hålet skulle vara bra för eller vad som suttit där! Nåväl, våra konkurenter körde omkring ute på banan och racet var i full gång. Här fanns ingen tid att förlora. Fyll på och täpp igen, löd receptet. Och så blev det! Varvet tog 28 minuter och vi kommer ut på en 31’a plats. Tänk att vi inte heller denna gången skulle klara oss ifrån…! Men det är tjusningen med endurance racing, man behöver inte ha snabbaste bilen, men man måste ligga ute och nöta varv, det är den enkla hemlighten.

Efter 90 minuter är det dax för Håkan att göra det han sett fram emot sen Sturup, köra racerbil! Efter 70 minuter frågar Håkan över radion hur mycket tid som är kvar. Han mår nämligen inte så bra. Samtidigt kommer SC ut på banan och vi undrar om inte Håkan kan vila sig lite och köra sista 20, annars spricker körschemat. Håkan muttrar något och sätter teamets snabbaste tid för dagen som svar på tal. När han sedan kommer in har han varken krockat med Penta, knäckt spindelleden eller skjutit någon motor! Håkan har äntligen besegrat Ring Knutstorp 😉

Håkan lämnar över stafettpinnen, förlåt växelspaken, till undertecknad för att göra sina 90min. När jag kommit ut på banan får jag av Håkan veta att ”…växelspaken hade känts konstig!” Hmm, jo det stämmer. Trean ligger lite längre fram än vanligt. Under stintet börja spaken flexa mer och mer. Det känns nästan som trean är före bilen över mållinjen. Efter ett tag börjar det bli svårt att trycka i trean i slutet långa rakan! Jag försöker växla så lite och så mjukt jag bara kan. I slutet håller jag så långt ner på spaken som det är praktiskt möjligt, allt för att minimera momentet i spaken. Ja ”ringer” in till depån och meddelar att ”…vi måste byta spaken!”. Jag vet att vi har en med i reserv. På invarvet händer det, spaken går av och bara en stump kvar att hålla i. I början av tankdepån lyckas jag få i backen. Gud så pinsamt, hoppas ingen såg!

I depån hade det bestämts att spaken inte skulle bytas, utan spjälkas. Dr. Ahlin, eller om det var Dr. Rius, spjälkade spaken med hjälp av en kraftig skruvmejsel och silvertejp. Stackars Pelle. Han hade sista 90 minuterna, med en bruten spak. Som vanligt hindrar sådana småsaker inte Pelle från att köra utav bara h…e! Låga och bra vartider, hur f..n gör karln? Funderar på om han inte skall får ha den spaken i fortsättningen. Pelle kör upp oss de sista två placeringarna och vi slutar på 11’e plats.

Till detta racet hade vi bytt förgasarna och justerat in dessa viket fick till följd att bensinförbrukningen åter låg inom gränsen för vad det skall. Med facit i hand får vi vara nöjda med vår 11’e plast. Till Kinnekulle skall vi se till att inte ha några oplanerade stop, då j…ar!

Vi grattulerar, åter igen, våra Fellows till segern samt Filemon och Surprise till resterande plattser på pallen.

Vi tackar våra sponsorer, PH-Bilar Trelleborg, Magnus Bildemontering Trelleborg, Kennys Bilservice Trelleborg, ICA Perssons Livs Klagstorp, Valvoline samt Fröjd och Zaars Åkeri AB Vellinge som gör detta möjligt för oss.

Kinnekulle nästa…

Kristian Bladh
#17 Team EGO Racing.

(Evenemang: 2006-05-07 ERCup)
(Bild: 3379)