HMS News

Micke Ohlsson alltför het

Micke Ohlsson i Radical delar med sig av sin tävlingshelg, förmodligen en av de värsta i karriären.Efter att ha tagit säsongens första seger i säsongspremiären i Radical på Sturup för två veckor sedan fanns stora förhoppningar när serien tillsammans med STCC intog Mickes hemmabana Knutstorp i helgen.

Hemmabana innebär alltid mycket sponsorer och vänner på

läktaren och den här helgen var inget undantag. Under lördagens tävlingar visade klassen sin potential med många omkörningar och intressant racing. För Micke Ohlsson del får lördagens race anses som godkänd. Efter att varit i ledning vid den första starten som rödflaggades så blev den fjärde startplaceringen i omstarten en slutplacering i samma position. Viktigare var då att han satte racets näst snabbaste tid, vilket gav honom andra startplacering till söndagens race.

”Jag fick en kanonstart på söndagen och den lucka som jag lyckades skapa redan under första varvet hade jag med mig loppet igenom”, säger Micke efter racet. ”Bilen gick precis som under lördagen perfekt och den kändes som att det enkelt skulle hålla hela vägen in i mål. Men så kom det sista halva varvet.

’Jag fick den första stöten bakifrån efter krönet in i hårnålen. Sen en gång till i Lito och i chikanen ut på start och mål kunde jag inte hålla kvar bilen när stöten kom. Jag gled ur mitt spår och tappade till tredje plats i mål. Så istället för att avsluta helgen högst upp på pallen så fick jag nu se konkurrenten vilt fira segern över mållinjen, vilket var lite mer än vad min vinnarskalle klarade just då. Så med ett omdöme bestående av en stor del besvikelse och väldigt hög adrenalinnivå knuffade jag till konkurrenten efter målgång på samma sätt som jag själv blivit tre gånger under sista varvet. Stöten var inte hård men tillräcklig för att bilen skulle snurra. En väldigt korkad handling från min sida och något som jag vill be mitt team och mina sponsorer om ursäkt för. Detta är något jag aldrig gjort förut och aldrig kommer att göra om, men tyvärr kan jag nu inte ha det ogjort.”

Slutresultatet efter att flera förare varit hos domaren efter flertalet protester blev att den förare som knuffade av Micke Ohlsson i ledning och vann racet blev bestraffad med tre sekunders tidstillägg, Micke blev utesluten för sin handling efter mållinjen och föraren som var tvåa över linjen blev bestraffad för en teknisk felaktighet på bilen.

”Det är egentligen ganska ironiskt. Om jag bara hållit mig kall så hade jag ändå vunnit racet även om jag var trea i mål, vilket är den läxa som jag kommer att ta med mig härifrån”, säger Micke avslutningsvis.

www.mioh.net

(Evenemang: 2007-05-04–2007-05-06 STCC-deltävling)
(Bild: 4240)