Racerapport Milton Lundström.
Här kan ni läsa om Milton Lundströms tävling på Sturup!I den gånga helgens NEZ/SM tävling på Sturup Raceway körder Milton sin första riktiga tävling. Lite nervöst var det allt, var man fågel eller fisk?
Första träningspasset gick bra, fast vi fick inga officiella tider. Vi hade inte visat licensen och då fick man inte ut några tider av den danske arrangören.
Nästa uppgift var tidskörningen, det är otroligt viktigt med en bra placering på griden, det har Sturup gemensamt med Monaco. Efter 16 körda varv kände jag mig ganska nöjd med tiderna på vårt stoppur, det borde räcka till en plats i mitten av det 25 man starka fältet. Det var därför en riktig kalldusch när vi såg att Milton hade 23:dje tid med bara 4 registrerade varv!
Vii fick ett mycket kyligt bemötande i tidtagningstornet ’Det är ert eget fel att transpondern inte fungerar! Ni ska vara glada över att vi inte gav er teknisk flagg!’ Jag förstår fortfarande inte varför vi skulle vara glada, nu hade vi tagit det bästa ur däcken till ingen nytta!
Bryt ihop och kom igen….Efter en stunds deppande säger Milton, ’kommer du ihåg när jag körde av på mastervarvet i Bohus? Jag fick starta i D-final och ändå blev jag 6:a!’ Det är inte slut förrän den feta tanten sjunger!
Att starta 23:a på Sturup innebär att man startar i kurvan och man ser inte startljusen! Hur lätt är det att göra en bra start?
Racet avlöpte utan större dramatik och en 17:de plats blev facit. Varvtiderna låg till grund för startuppställningen i race 2.
Regnet hängde i luften när bilarna ställde upp för race 2, Milton i 19:de rutan och, Wow nu ser man startlamporna!! En bra start, alla bilar hela och Milton kom förbi som 15de efter första varvet. Efter att succesivt betat av 2 bilar så hade vi en 13:de plats när bilarna gick ut på sista varvet. Finnen Mäkelä var 15 m före när bilarna försvann igenom kurva 2. 50 sekunder senare dyker de upp i sista kurvan, Milton på innern och en halv billängd före. En 12:te plats var bärgad! Sista poängplatsen! Mäkelä har 188 mil hem….
(Bild: 3936)