Hyllinges Clementz leder i Supermono!
Hyllinges Matz Clementz har bidragit med en racerapport från sin tävlingshelg i Finland!Den 26-27/5 var det dags för andra ronden (race 3 och 4) i Elservice Supermono Cup. Denna gång fick vi för första gången köra på Botnia Ring i Finland. Jag anlände på fredag lunch och kunde konstatera att mina konkurrenter redan lagt 70 varv på banan. Fuskträning, kallas det.
Första träningen kördes i sakta mak, både för att jag inte hittade runt (fick tejpa programmet på tanken), men också för att köra in ny kolv och nytt foder. På andra träningen gick det klart mycket bättre! Även om banan var gropig, var greppet gott och det var bara 2 böjar som var lite kluriga att ’komma på’.
Natten till lördagen regnade det rejält, men det torkade upp. Under tidsträningen var dock asfalten kall, så det gick inte att attackerariktigt som dagen förut. Jag fick 3:e tid, vilket var OK. 20 minuter innan starten upptäckte jag att förlängingssladden till däcksvärmarna inte satt i! ’Attans’, var ett futtigt uttryck just då. När starten gick fick jag hålla tillbaka, eftersom det släppte. Efter 1-2 varvkändes det att däcken höll i och då var det hög tid att addera trottel.
Antagligen var jag tillräckligt förbannad, för det tog inte lång stund att boxa mig upp i ledning. Både chassiet och min skarpamotor fungerade utmärkt, så jag kunde ta hem segern med 6 sekundersmarginal! Solen sken på oss hela söndagen. Banan visade sig vara riktigt elakmot däcken, så mina på fredagen nya gummin var nu helt slut påhögersidan. Det fick bli en fattigmansvändning av däcken inför race 4.Jag var inte riktigt på hugget i starten och kom ut ur första svängensom #4. Efter bara något varv så började det bröla från avgassystemet.Det lät som det släppt från toppen eller spruckit.
Effekten sjönk dramatiskt, men det verkade sitta kvar stadigt på plats, så jag åktepå. Nu fick jag verkligen attackera i böjarna för att hänga med. Jag hängde på som en… tja, oinbjuden lillbrorsa, och lyckades ta mig upp på 3:e position. I bara farten knappade jag in på 2:an och visade framhjulet ett par gånger. Jag la mig i ’slagläge’ när hans motor helt plötsligt dog. Jag flög förbi utan att köra över! När det var 1,5 varv kvar såg jag på tempmätaren att kylaren var tom! ’Do or die’ – tänkte jag… Jag försökte låta bli att varva ur maskinen och tog i för kung och fosterland i inbromsningarna.
Den rutiga flaggan kom och motorn snurrade runt! Det blev en andraplats med lite tur. Vi får väl se hur kolven och staken ser ut efter den behandlingen… Hursomhelst, med 3 förstaplatser och en andraplats, leder jag cupen!Den 15-17/6 drar vi till Våler i Norge. Stort tack till Topplocksverkstan, EBOS, Keva Motor och Mossbergs Mekaniska!
/Mats Clementz