HMS News

EM-ledaren räknar med tuffa tag i SM-premiären

Michael Jernberg har aldrig vunnit EM i rallycross. Nu är han på god väg. Efter två segrar på fyra starter toppar han tabellen.
– Det känns skönt att komma hem som EM-ledare, konstaterar Michael belåtet inför Extrema rallycross-SM på Ring Knutstorp den 16 juni.

I hela sitt vuxna liv har Michael Jernberg tävlat i rallycross. Kunnande och erfarenhet har han i massor. Meritlistan skäms inte heller för sig. Bland annat kan Ford Focus-föraren stoltsera med tre SM-guld, det senaste 2001.

På EM-nivå saknar han fortfarande en titel. Två silvermedaljer är bästa facit hittills, men i år ser det ut som om han skulle kunna förverkliga
sina drömmars mål. Öppningen på mästerskapet går åtminstone inte att
klaga på. Jernberg har vunnit två av fyra deltävlingar (Frankrike och
Ungern) och toppar EM-tabellen.

– Det har gått bra, även om jag hade hoppats på lite bättre utdelning i
Österrike senast. Där strulade det för mig både i den första och sista
omgången och A-finalen tvingades jag bryta med motorhaveri redan på det
första varvet, säger han och tillägger:

– Med tanke på att Kenneth Hansen hamnade i C-final hade jag hoppats
kunna dryga ut försprånget till honom, men nu blev det bara en enda
poäng som skiljde oss åt till slut.

Hansen, som blev tvåa i B-finalen, slutade på sjunde plats. Jernberg
fick nöja sig med placering sex.

– Hansen skakar man inte av sig hur lätt som helst, säger Jernberg och
talar av erfarenhet.

2005 hade Michael guldläge inför EM-finalen, men snuvades på titeln av,
ja just det, Kenneth Hansen.
Citroënföraren med hela prisskåpet fullt av EM-guld slipper Jernberg på
Ring Knutstorp. Lätt räknar han ändå inte med att det blir.

– Alla de andra svenskarna som jag slåss med i EM kommer ju till start – Lasse Larsson, Andreas Eriksson och Per Eklund. Lägg till hela den
inhemska eliten så förstår var och en att det inte blir lätt att vända
åter från Skåne med maximala poäng i SM-tabellen.
Jernberg räknar med tuffa tag i premiären.

– Faktum är att det brukar vara tuffare i SM än i EM. Jag vet inte
riktigt varför.

En teori har han emellertid:

– Kanske beror det på att de som bara kör SM har möjlighet att satsa
hårdare med tanke på att deras säsong inte är lika intensiv och inte
innehåller lika många tävlingar? De har mer tid att slicka såren och
reparera än vi som även tävlar i EM. Vi tvingas ta det lite
försiktigare för att försäkra oss om att vi kommer till start i nästa
deltävling.

För EM-förarna har säsongen snart kommit halvvägs. Flera av kollegorna
i SM-eliten har ännu så länge bara hunnit testa.

– Det talar väl för oss som har varit igång ett tag, men man vet
aldrig. I SM kan allt hända, det har vi sett förr, säger Jernberg och
ler.

Foto: Backmans Foto. GULDKANDIDAT. Michael Jernberg toppar EM-tabellen efter att ha segrat i två av hittills fyra avgjorda deltävlingar. På lördag hoppas han kunna ratta sin Ford Focus till seger även i SM-premiären.

(Evenemang: 2007-06-16 Premiär Rallycross SM Xtreme)
(Bild: 4370)