ERCup värmer upp Sturup åt STCC
Lördagen den 25 Augusti är det slut på ERCup’s sommaruppehåll, då drar långloppssäsongens andra halva igång med det fjärde racet för året, denna gång på Sturups Raceway i Skåne.Eftersom STCC skall köra på Sturup två veckor efter, så skulle man kunna säga att ERCup värmer upp banan och Svedala Motorklubbs funktionärer genom att 30 bilar lägger 6 timmars gummi i asfalten – med fullgas.
Visserligen är inte bilarna i ERCup lika nya, och inställda för långlopp inte sprintrace, men trots det är det inga gigantiska skillnader i varvtiderna. Depåstopp görs också, dessutom med tankning.
ERCup kör alltid med fullt startfält i alla race, på Sturup på Lördag släpps över trettio bilar samtidigt i starten. Ingen vill uppleva förra årets startskrasch igen, men det är trångt och bökigt i början av racet, allt kan hända.
Konkurrensen är stenhård vilket gör att en och annan förare från andra, mer prestigestinna, serier tex STCC, nästan alltid deltar i ERCup. Vid förra ERCup-racet på Sturup, var ingen mindre än Peggen Andersson gästförare i Ullared Motorsport’s gula BMW (såklart). De gamla takterna satt definitivt i, Peggen gasade friskt.
Så här i halvlek av serien leder TLC Racing från Kinna i en BMW M3 med 201 poäng, skuggade av Värmlänningarna Red Arrow Racing i en Volvo 142 med 186 poäng och Falkenbergsteamet Citius Motorsport i en Toyota MR2 med 185 poäng. Dessa tre toppteam har tagit var sin seger i år. På Sturup har Pentascrew och Flying Fellows tidigare vunnit, vi kan med andra ord mycket väl få se ytterligare ett nytt team överst på prispallen i årets säsong.
Skåningar och Hyllinge MS medlemmar har alltid haft lite problem på Sturup i ERCup. ATM Racing’s Porsche fick senast på Sturup fler bucklor än andra team får under en hel säsong, och bröt till sist. Smällarens Racing har legat bra till vid flera tillfälle på Sturup med Sveriges vassaste VW Golf. Problemet är bara att få den till att hålla… Nu har man byggt om sump och annat för att den skall få smörjning på Sturups Berg och dalbana. Kanske blir det en smäll på prispallen denna gång.
Team EGO racing körde för en total pallplats i serien vid förra årets ERCup-finalen på Sturup. Men när de andra startade racet, så stod Opel Mantan i depån utan bakaxel. Autoart kraschade redan i starten, i sin reservbil. Goa gubbar är lite oplacerbara just nu, dom har ju börjat köra i mål numera, och kan mycket väl skrälla till, varför inte på Sturup…?
/ Mikael Persson
www.aktuellmotorsport.se
Länkar
www.ercup.se
(Bild: 3775)