Arkivsida

ATM segrade i den spännande ERCup-finalen

ATM vann. Foto: Bengt-Åce Gustavsson

Långloppsserien ERCup körde sin final på Knutstorp. På papperet såg det avgjort ut redan på förhand, då Team Surprise Racing från Borås i en BMW ledde med 25 poäng. Men racing är racing och allt kan hända och det som inte fick hända hände just i helgen…När Surprise körde kvalet på morgonen upptäckte de att temperaturmätaren bara gick upp mer och mer. När den nådde 140 grader slog de av och gick i depå. De trodde först att det var termostaten som hade hängt sig, men efter koktest hittade man inga fel på den. Då demonterades vattenpumpen och den såg inte ut som den skulle… Det fattades metallbitar som nu befann sig någonstans i kylsystemet. Nu var goda råd dyra. Efter lite rundringning hittade man en ny vattenpump på Biltema i Helsingborg och en mekaniker kastade sig i bilen och drog i väg. Under tiden gick starten i sextimmarsloppet.

Citius Motorsport från Falkenberg i en Toyota MR2 stod i pole före BRM från Säffle i en BMW. BRM var aningen före in i första kurvan, men båda passerades snart av ATM Racing Team från Löddeköping i en Porsche, 2 Fast 4 You från Skene i en Opel Ascona 400, Westmatic Racing från Arvika i en BMW och Tornado Racing från Falkenberg i en BMW. Dessa bilar låg och krigade i täten och de var relativt samlade under en längre tid. Det första misstaget kom från Björn Scheuer i ATM som från sin ledarposition körde aningen för hårt i första kurvan. Han fick sladd och gjorde en 360-graders sväng, men räddade situationen bra och tappade ’bara’ ned till nionde plats. Westmatic Racing var med och krigade i topp tre från start och till sin hjälp hade de Pontus Tideman som körde snabbt och hårt. Tyvärr var han lite väl aggressiv i sin attack så han spräckte en fälg, troligen när kan körde på någon kerb.

ATM Racing, i ledningen under större delen av finalracet.

Ett team som började lite trevande i racet var iCar Racing team från Säffle i en BMW som inte fick till det på kvalet, men de kom smygande upp genom fältet ju längre racet led.

Efter ganska precis en timme hade vattenpumpen anlänt till Surprise och det tog dem mindre än fem minuter att byta den. Nu började jakten, frågan var om de skulle hinna plocka tillräckligt med poäng för att vinna serien?

Första toppteamet att bryta var Citius efter en sammanstötning som förstörde kylaren. Efter halva loppet ledde ATM före Tornado och Flying Fellows från Fjärås i en Volvo, 2 Fast 4 You, Smällarens Racingteam från Perstorp i en VW Golf och iCar Racing Team, som lyckats avancera bra genom fältet. Surprise låg först på 21:a plats av 26 startande. Surprise körde så mycket de orkade och de visste att de måste lyckas med två saker för att ha chans att vinna; Först och främst måste de ta sig i mål och nummer två var att de måste köra minst 75 % av det antal varv som segraren kör för att få räkna poäng. Hela tävlingen igenom var det jämnt och hårt i toppen. ATM ledde nästan hela tiden, men de kom aldrig loss från de andra teamen. 2 Fast 4 You fick straff när de spillde bensin vid tankningen, men å andra sidan hade de tur när de gjorde två omkörningar på gulflagg som funktionärerna missade!

De sista två timmarna slet iCar Racing Team med ett elfel. Bilen dog och instrumentpanelen lyste som en julgran. Det räckte med att de stängde av och på huvudströmmen så startade bilen igen och gick normalt ett par varv. Så höll de på tills plötsligt en vevstake slog hål i blocket och det var färdigkört! De fick trösta sig med att de i alla fall satte tävlingens snabbaste varv med tiden: 1:07.775. ATM ledde när sista timmen började, men 2 Fast 4 you tog in meter för meter. Det räckte dock inte. ATM tog hem finalen, med 295 varv.

ATM’s Porche kördes av (fr.v) Thomas Lindsjö, Björn Scheuer och John Ljungberg
med mekanikerna Anders & Sebastian.

2 Fast 4 You blev tvåa, slagen med dryga minuten! Tornado Racing kom trea. Team Surprise Racing slutade på 18:e plats och när de skar mållinjen blev de årets mästare i ERCup. – Det har varit ett märkigt år, vi trodde absolut inte att vi skulle tillhöra toppen, men resultaten gick vår väg i år, sa Ulf Lindegren & Roger Rudenbrandt i Surprise. De tyckte bilen var lättkörd, men det saknades effekt jämfört med Volvomotorn som de hade i förra bilen. Den naturliga frågan blev därför om de kommer att byta till Volvomotor till nästa år? – Nej, BMW-sexan låter så himla gôtt så det vill vi inte göra, sa Roger med ett skratt.

Team Surprise Racing, vann ERCup 2011!

Flying Fellows blev tvåa i årets serie och 2 Fast 4 You blev trea.

No Limit Racing från skånska Oxie fick pris för årets bästa framhjulsdrivna team och de drog dessutom vinstlotten för en fri startavgift i nästa race.

/ Bengt-Åce Gustavsson

www.racefoto.se

Hyllinge MS teamet Smällarens Racing från Perstorp har i år fått tillförlitlighet i sin snabba VW Golf. En snygg 4:e plats på Knutstorp.

Arkiv 2011