Arkivsida

Seger i Europa finalen på Monza av Lilja!

Segergest.

LMP Engineering körde ner till Monza med en uppgift! Revansch ifrån den sista avslutande tävlingen på Kinnekulle. LMP Engineering föraren Niklas Lilja har dominerat Trofeo Abarth 500 Scandinavia under säsongen och vunnit 8 av 10 tävlingar innan sista deltävlingen på Kinnekulle. Men en oturlig krasch på träningen och ett motorproblem gjorde att sista deltävlingen blev ett mörker då inte bilen fungerade, vilket kostade honom hela mästerskapet.
Besvikelsen var total och allt kändes väldigt surt, men efter att bilen gåtts igenom efter tävlingen hemma i Ängelholm så hittades felet. Två turbo slangar hade gått sönder vilket gjorde att motorn saknade all effekt. Då började revansch lusten att brinna i ögon på Niklas och Teamet bestämde sig snabbt för att åka ner till Europa finalen på Monza för att försöka få en värdig avslutning på en säsong som annars inneburit ett genombrott för både Niklas och Teamet!

Väl nere på Monza visade Niklas redan på första fria träningen att allt fungerade igen och han hade andra tid efter Nicola Baldan som vunnit mästerskapet förra året.
Efter några justeringar på bilen visade Niklas mästartakter när han dominerade andra fria träningen och var 1,2sek före tvåan.

– Att köra på en sån här klassisk bana är mer än en dröm, adrenalinet pumpar när man kör på två hjul i ca 130-150km/h igenom vissa kurvor. Så det skiljer sig så oerhört mycket emot att köra hemma i Sverige. Där nere är det mycket snabbare och längre, det var fyra ställen runt banan där vi körde över 210km/h vilket är lite drygt det snabbaste vi åker i Sverige på Anderstorps långa raka. Banan är 5,8km lång jämnfört med Andertorp som är 4km. Ca 230km/h i slutet av långa rakan och en inbromsning till ca 50km/h in i första chikanen. Det är en helt annan körstil där man använder kurbsen väldigt mycket så det är flera element att lägga till i körningen. Minsta lilla misstag där får stora konsekvenser, berättar Niklas.

Kvalet var indelat i två och kval 1 ger start positionen i race 1 och kval 2 positionen i race 2.
Kvalen slutade med Pole position i kval 1 och en andra plats i kval 2.

– Kval 1 fungerade bra och jag fick ut nästan allt ur bilen och var snabbast med 0,3sek. Inför kval 2 satte vi på nya framdäck och jag hade som mål att plocka ut de sista ur bilen. Tyvärr av någon anledning förändrades balansen lite i bilen med de nya däcken och problem med att bromspedalen gick i botten gjorde att jag kunde inte ta ut de sista och blev bara tvåa efter Baldan, säger Niklas.

Race 1 startades på söndags morgonen kl: 8:50. Förhållandena hade förändrats och med en väldigt kall morgon visade termometern bara sex grader när första racet skulle starta. Med ett väldigt händelserikt race för Niklas där han snurrade tre gånger pga påkörningar och sammanstötningar i samband med starten var Niklas nere på 10:e plats en stund och långt efter täten. Men han jobbade sig upp igenom fältet med en imponerande körning, satte snabbaste varvtid och hann ikapp trean med 1,5 varv kvar och passerade. Efter en heroisk uppkörning slutade Niklas trea och fick kliva upp på podiet tillsammans med Aku Pellinen och vinnaren Nicola Baldan.

– Jag har nog inte haft så mycket att göra på hela säsongen i Sverige som i race 1. En oerhört hal bana och svårt att få någon värme i däcken gjorde att bilen var extremt svårkörd de första varven. Jag blev påkörd i starten så jag stod på tvären ut ur den första chikanen. In i andra chikanen fick jag en liten knuff i ingången vilket gjorde att jag nästan snurrade men lyckades häva sladden men tappade ytterligare fyra-fem placeringar. Körde om två bilar och på andra varvet när jag kom in i andra chikanen så var vi tre bilar i bredd och vi slog ihop lite i inbromsningen och den bilen framför oss snurrade in i chikanen vilket gjorde att jag fick väja och snurra också för att inte köra in i honom. Väl nere på 10:e platsen började jag klättringen och körde om bil efter bil och slutade 3:a, berättar Niklas lättat och lite besviket. Vi hade farten för att vinna racet men jag får ändå vara nöjd med att bli trea efter hur racet var.

Race 2 startades under mer humana temperaturer på ca 20grader. Niklas låg tvåa bakom Baldan i de två inledande varv innan han tog över ledningen och kunde köra ifrån alla och ledde med ca 8,5sek när det var några varv kvar. Niklas vann race 2 överlägset och fick kliva upp högst upp på prispallen med svenska nationalsången i högtalarna.

– Ett fantastiskt race där allt gick som planerat. Att få vinna på Monza är en dröm och när man fick gå ut på podiet och ha den svenska flaggan bakom sig och höra den svenska nationalsången, så var tårarna inte långt borta, säger Niklas med ett leende. En fantastisk helg där vi verkligen fick våran revansch! Att åka ner till Italien och tävla mot topp förare på deras hemmaplan och vinna är stort och göra det i sitt första internationella framträdande är än större!
– Jag vill tacka teamet som gjort ett fantastiskt jobb, mina sponsorer, min familj, släkt och vänner som stöttat och ställt upp för mig så att jag kunde uppfylla en dröm på Monza!
Nu börjar ett hårt arbete inför säsongen 2012! Ett arbete Niklas ser fram emot efter en lyckad men också hård säsong som tagit mycket krafter.
Med en debut säsong som innehållit 9/14 segrar, 10/14 pallplatser, 5/8 pole position och 8/14 snabbaste varv.
Så ser Niklas tillbaka på sin rookie säsong kan han inte vara allt för missnöjd trots de förlorade mästerskapet, han har varit snabbast igenom hela säsongen och bevisat att han är en förare att räkna med i framtiden!

Väl mött på Racing banorna 2012 hälsar Niklas Lilja och LMP Engineering!

Stort Tack till!

LLFP, AutoSmart, SCM Engineering, System Hall, Liljaz Rod & Custom, Achieve Energisystem, Joma Reklam och BSR

Arkiv 2011