Kanon för Lilja i Kanonloppet!

Kanonloppet på Gelleråsen blev inget annat än kanon för Niklas Lilja som var helt överlägsen i den fjärde deltävlingen i Trofeo Abarth Sweden. Efter att ha tagit pole med 1,3sek i det blöta väglaget blev racet också en enkel match för Lilja som domineradeLika bra som det gick för Niklas, lika dåligt slutade helgen för Carl-Olov Carlsson som fick problem med bromsarna i första träningspasset och olyckligt slog runt i sandfållan. Bilen lagades otroligt snabbt mellan träningspassen och kördes igen i andra testpasset på eftermiddagen och fungerade bra där Carlsson kunde prestera bra tider igen.
Men på det blöta kvalet fungerade ingenting och nånting kändes fel i bilen och efter en avåkning blev det bara en sjunde plats på gridden. I racet var Carlsson snabbt uppe på femte plats och jagade ikapp fyran men bromsade på sig och körde av banan och fick bryta racet.

Åter igen var vädret i fokus med sol, moln och regnskurar under helgen. Testpassen kördes med torr bana medan lördagens kval och race kördes i blött.

– Jag har haft en kanon bil hela helgen, så teamet gör ett fantastiskt jobb då allt fungerade till 100%. Jag fick en bra start och kunde öppna en lucka på de inledande varven och sendan kontrollera min ledning in i mål. Banan torkade upp emot slutet vilket jag var beredd på och kylde därför däcken under hela racet och kunde ladda på lite extra de två sista varven. Tråkigt att Carl-Olov fick bryta efter hans mardröms helg men han kommer igen mer taggad än någonsin till Tierp.

Mästerskapet är nu nära för Niklas men det är inget han tänker på.

– Nej, det är två tävlingar kvar men visst jag har skaffat mig ett bra läge nu och endast behöver ta ett fåtal poäng till för att vara helt säker men jag tar ett race i taget. Jag älskar att köra den här bilen för den sätter så stora krav på föraren och man lär sig hela tiden något nytt av den, säger Niklas med ett leende.

Men först väntar ett gäst spel i den Europeiska 500 Serien i Trofeo Abarth för Lilja, som åker den 1-2 september ner till klassiska Imola för att tävla.

– Ja det kommer bli fantastiskt kul att få komma ner till Italien och ytterligare en klassisk bana. Förra året var jag på Monza och nu åker jag ner till Imola, två fantastiska banor men som är väldigt olika. Förutsättningarna kommer vara lite annorlunda där nere med ca 35 grader, enormt varmt vilket kommer bli en ny erfarenhet. Sen är det en mycket högre hastighet där nere än vad vi har här hemma, men det är något jag ser fram emot.

Deltävling 5 i Sverige går på Tierp Arena norr om Uppsala. En helt ny bana som ingen har kört på tidigare. Men med läktare som rymmer på upp emot 20 000 åskådare kommer det bli en fantastisk inramning där. Vi ses där!
(Bild: 7009)