Roger Hansson – en av våra många förare i HMS

Vad ska han hitta på under 2013Här är lite info om vem Roger Hansson är

Bor i Helsingborg och uppväxt i Farhult.

Jobbar som Cheif Engineer på ett offshore företag, och vi sidan av mitt jobb är det två hjul som gäller till 100%

Började min karriär på två hjul med crossen under en tio års tid på saxtorp banan där man utvecklades till en talang, efter detta blev det fotboll, ishockey som hobbys.

Har nu under två års tid kört STCC Pro Superbike och det finns inget roligare samt känna adrenalin kicken när startljusen går.

Historik 2009/2010/2011

2009 började med en serie som heter rookie på en 600cc som resulterade i vinst efter första tävlingen. Direkt därefter klassade jag upp mig till A-Licens men kände då att det inte var någon ide att köra rookie serien om jag skulle fortsätta utvecklas som förare.
Därefter var jag med på två Superstock tävlingar där jag placerade mig på 4:e plats som bäst. Banrekordet låg inom hundradelas räckhåll.

Framåt hösten 2009 blev jag uppringd av ett team och fick erbjudande att testa en Superbike, vilket jag gjorde samt deltog i en tävling där allt slutade bra och på denna väg blev det STCC Pro Superbike.

2010 körde jag fyra tävlingar samt placerade mig på första plats som bäst i Privat Cupen vid en deltävling. Med detta i bagaget var jag redo för 2011.
Då inledde jag ett samarbete med TeamX3M.com som var till stor hjälp med att supporta mig och hade erfarenheten inom racing.

2011 kördes 5 deltävlingar och fick silver plats i cupen för privatister trots man inte kunde köra alla deltävlingar.

Race 1 av 3 Knutstorp.

Jag hade ändrat märke ifrån Kawasaki till Honda eftersom problemen man haft tidigare skulle inte får inträffa igen. Detta resulterade med en vinst och en andra plats i privat cupen samt person bästa varvtid.

Race 2 av 3 Mantorp

Veckan innan så var man på träning läger och hade hjälp av fjädrings tekniker K-Teck vilket resulterade med att man sänkte sina varvtider med 1,5 sekunder. Detta bådade gott inför race, men mitt under dom extrema testerna så fick man en ”highsider” som betydde att kroppen fick ta en skada och lyckades inte bli helt återställd till helgen då race var. Dock blev det 2 andra platser i privat cupen.

Race 3 av 3 Knutstorp

Åter tillbaka till min hemmabana och nu hade man allt färdigt, det tar ett tag att lära känna sig en ny Superbike samt alla inställningar som behövs göras. Samma sak här med skador dok ännu värre som resulterade med brutit nyckelben. Var på förarutbildning för SMC Skåne 2 veckor innan race och detta var ett misstag med att mina däck tappat värme som resulterade med att däcken tappade fäste. Trots detta ställde man upp för race med tejpad axel/nyckelben. Detta resulterade med en andra plats samt tredje plats i privat cupen.

Summering 2012

Eftersom jag redan 2011 bestämt mig för att byta märke tänkte jag att 2012 skulle vara ett läroår för sedan köra hela 2013 med STCC/TAA.
Nu har allt ändrats och inför 2013 kommer jag att köra Bike Promotion cup kommer man att köra på olika banor i Europa och hoppas detta kan gynna min utveckling.

Mina plan 2013 med Bike Promotion Cup ’DMR’

www.bike-promotion.de

www.automotodrombrno.cz/en Brno 20-21 april

www.autodrom-most.cz/en/informations/race-track Oschersleben 8-9 juni

www.motorsportarena.com/en/Motorsport/The-Arena/Race-track Most 29-30 juni

www.anderstorpraceway.net Anderstorp 6-8 september

& Wild Card på Nordiska Mästerskap Ring Knutstorp 24-25 augusti

(Bild: 7246)