Team Häggenäs Auto tog målflagg i svårt 24-timmars race.

Årets 24-timmars på Nürburgring blev en stor utmaning för alla deltagare. Som vanligt spelade vädret en stor roll, i kanske världens tuffaste racingtävling.Nürburgring Nordschleife är känd för att vara en av världens tuffaste test och tävlingsbanor, med anrik historik och en måttstock för alla biltillverkare. Nürburgring 24-timmars har blivit en av de mest konkurrenskraftiga tävlingarna med över 200 startande ekipage och med sina cirka 250 000 besökare är det en motorfestival utan dess like.

För svenska Team Häggenäs Auto började problemen tidigt med motorstrul redan på träningen. Problemen hängde kvar och teamet missade även den så viktiga nattkvalet, som kördes på fredag natt. Teamet bytte sedan motor under natten och till lördagens kval fungerade bilen som den skulle. Alla tre förare, Jonas Carlsson, Anders Levin och Micke Ohlsson, var tvungna att köra felfritt i minst två varv var, för att få lov att starta racet. Kvalet flöt på felfritt men i lite lägre tempo, för att inte riskera möjligheten att stå på startlinjen. Därav blev startpoitionen en blygsam 101:a plats, trots att det fanns potential för mer.

Race startade felfritt för Team Häggenäs Auto och det var inte förrän skymningen tog vid som teamets kompetens verkligen sattes på prov. Micke beskriver sin första nattstint nedan:

“Jag körde en relativt snabb och kontrollerad stint i torrt väglag och bra sikt, när det vl började skymma blev referenspunkterna runt banan annorlunda. När det sedan började regna och dessutom var helt mörkt, så fanns det inga referenspunkter kvar att tala om. På vissa delar av banan såg man ingenting, i hastigheter över 240 km/h. Vi plockade många placeringar under min första nattstint och det var skönt att vi hade ordentlig fart. “, säger Micke Ohlsson

En piruett på en av banans snabbaste partier kunde dock avslutat racet i förtid för Häggenäs. Det var precis när Jonas kommit ut på sin första nattstint som olyckan var framme. Stora vattensamlingar på flera ställen på banan gjorde att arrangören tog beslutet att rödflagga och avbryta tävlingen tills regnet lättade. Team Häggenäs var ett av teamet som råkade illa ut under vattenplaning.

“Jag körde inte märkbart fort men trots det tappade jag bilen under vattenplaning. Arrangören gjorde definitivt rätt som avbröt tävlingarna och vi hade stor tur som inte skadade bilen allvarligt. Vi tappade lite positioner men det kunde varit mycket värre än så.”, säger Jonas Carlsson

Ander Levin, som inte tidigare kört särskilt mycket framhjulsdriven bil, kom snabbt in i tekniken och levererade bra varvtider för Team Häggenäs Autos fördel. Anders har tidigare kört Porsche i samma sammanhang och har som bäst varit totalfemma i 24-timmarstävlingen.

“Efter en bra avslutning på racet utan större incidenter, så tog Team Häggenäs Auto målflagg som 55:a i klassen och fyra i klassen, ett bra resultat med tanke på omständigheterna under inledningen på racet. Att få ta målflagg inför fulla läktare på Nürburgring var helt fantastiskt. Det gav verkligen mersmak och jag ser framemot att få återkomma nästa år.”, säger Micke Ohlsson

Bästa svensk blev Richard Göransson, som körde i mål på andra plats, med BMW Z4 GT3 för teamet Marc VDS.

Team Häggenäs Auto vill passa på att tacka alla sponsorer som gjorde det här racet möjligt.

•Extra tack till

•BK Pac

•EDU

•Granturismo Events

•Ljungbyhed – MOM Events

•Nordic Cap

•Pro Tatoo Art

•Power Big Meet & Kjelle Power

•Volito

(Bild: 7431)