Race rapport från Endurance Racing Cup 8/9 på Kinnekulle Ring

Denna helg började med att packa bilarna lördag förmiddag och lasta på Porschen som fått sig en styrväxel med fungerande servo! det är vi mycket tacksamma för. När klockan var tio begav vi oss till Kinnekulle Ring ca fem timmar bilfärd bort. Väll framme lastades bilen av och rullade bort till inre depån eftersom vi skulle köra den extra träningen som det fanns möjlighet till. Det bestäms att Thomas och John kommer ratta bilen detta tränings pass medans jag och Björn står i depån för kontroll av diverse. Allt går fint och bilen kändes bra tyckte dom så vi gör inte mycket mer denna dag utan besiktigar bilen och våra kläder för att sedan så småningom åka och lägga oss.

Söndag morgon vakna vi utvilade och ger oss av till banan efter en snabb frukost på vandrarhemmet. De vanliga förberedelserna görs på morgonen och sen var det tid för kval. 30 minuter långt är kvalet så jag hoppar in i bilen och kör ut, tycker att bilen känns kanon och vill faktiskt inte ändra på ett dugg, men på grund av ovanligt många gulflaggor så blir inte kvaltiden någon jätte bra aja det räcker iallafall till en tredje startruta.

John som kör det första 90 minuters passet tar vid efter mig och gör sig i ordning. Starten går och den är rätt odramatisk, John hänger bra med de två framförvarande bilarna men efter ca 50 minuter så blir det gulflagg samtidigt som John kör om en varvad bil så han ser inte detta. TRIST! men resultatet blev 2 minuter stop and go och från en tredje plats ner till en femtonde plats. John jagar på så mycket det går under den resterande tiden av sitt pass. Vid tankningen är det jag som ska hoppa in i bilen men något oväntat händer medans vi står och väntar på John…. icar med sin Bmw verkar tycka att vi gör snabba stopp för han stannar vid vår tankrigg! va F-N snabbt undan med den så att vi kan ta in vår egen bil men ingen skada skedd eftersom vi precis hinner få bort den felparkerade Bmw innan Porschen kommer fram. Väl ute på banan får jag information om att jag ligger på en elfteplats två varv efter ledaren och få då instruktionerna om att köra så fort det bara gick. Bilen gick som en dröm! Aldrig tidigare har jag trivts så att köra den som nu och det märks på både tider och att vi börjar klättra i resultat listan så högt upp som till andra plats 30 sekunder efter ledaren! Rätt så nöjd med min insats lämnar jag över till Thomas och efter ett par varv när alla hade gjort sina depåstopp såg vi att Thomas bara ligger tre sekunder efter Tornados svarta Bmw e46:a och efter en inte allt för lång stund så har vi tagit över första platsen SKÖNT! Det kan jag säga att vi inte trodde när bilen stod stilla dom där två minuterna i början av dagen. Thomas avverkar sitt pass snyggt och prydligt. Björn tar över för sista passet med en ledning på två varv så det sista passet handlade mer om att ta bilen i mål lugnt och fint vilket Björn gör ett kanon jobb med. Vi slutar på en första plats tre varv före Tornado Racings Bmw och ALT Racing med sin Opel Corsa avslutar pallen på en tredje plats. I och med detta så går vi upp i serie ledning med så mycket som ett halvt poäng. Den 13/10 gäller det på Ring Knutstorp årets sista tävling

Andreas Andersson

ATM Racing Team

(Bild: 7501)