Dubbelseger för Lilja på SPA-Francorchamps!

Den tredje deltävlingen i Europamästerskapet gick under midsommarhelgen på klassiska SPA-Francorchamps, av många förare klassad som värdens häftigaste bana och efter helgen kan även Niklas Lilja ställa sig till den skaran som hyllar den 7km långa banan.
Även den här helgen var Trofeo Abarth support klass till WTCC serien med mycket publik på plats för att följa tävlingen.

– Det är en fantastisk anläggning och banan är som en dröm att få köra på. Snabb, utmanande och tekniskt svår. Den har allt man önskar av en racingbana i världsklass! Det här var en dröm som gick i uppfyllelse att bara få vara här och köra på banan. Jag hade en känsla av att banan skulle kunna passa mig bra men den här helgen blev över förväntan.

Testen gick bra och Niklas anpassade sig till banan otroligt snabbt och kunde sätta bra tider direkt vilket slutade med andra tid efter Anselmi som var snabbast.

Drygt två timmar efter testen var det dags för kvalet. Bilen fungerade bra på testen så bara några små justeringar behövdes till kvalet och nya däck.
Äntligen stämde allt och årets första Pole position kunde bli verklighet. 0,2sek före Anselmi och 0,4sek före regerande mästaren Campani.

– Äntligen! Fantastiskt skönt att lyckas vinna kvalet och speciellt på den här banan, det är bara för bra för att vara sant, grymt, grymt lycklig just nu.

Race 1 blev en väldigt rörig historia i början då tävlingsledningen kom med nya direktiv innan starten om en ny procedur som alla inte var riktigt överrens om. Niklas fick direktiv att de skulle åka ut på banan och ställa upp på gridden för att sedan påbörja det obligatoriska formationsvarvet. Väl på startplattan tittade Niklas på startdomaren och väntade på den gröna flaggan som indikerar att formationsvarvet börjar men det kom aldrig någon grön flagga utan start proceduren hade startat och de röda lamporna slocknade och missförstånden var ett faktum. Niklas rullade sakta iväg när han
direkt fick se sig omkörd och förstod att de hade startat racet. Niklas var tia in i den första kurvan pga missförståndet och starten blev allmänt rörig efter detta.
Niklas passerade tre bilar på första varvet och plockade placering efter placering i ren frustration av det totala missförståndet med starten.
Efter fem varv var Niklas uppe i ledningen och kunde tillslut vinna ett otroligt spännande och underhållande race inför publiken runt banan. Campani blev tvåa och Buffoli trea.

– Vilket race, kanske mitt bästa i karriären, jag körde kvalvarv efter kvalvarv och pushade mig och bilen till max igenom hela racet efter den snöpliga starten. Jag frågade två funktionärer innan ifall det var ett formationsvarv och de svarade att det skulle vara det men sen blev det tydligen annat bestämt eller om de hade missuppfattat situationen vilket gjorde mig helt ställd i starten. Men jag borrade ner huvudet och bara laddade järnet efter det och lyckades på nått sätt köra upp mig igenom fältet och vinna racet. Vilken lycka, utökad ledning i Europa mästerskapet och nu även ledning i det Italienska mästerskapet med en poäng.

Race 2 var en uppvisning av Niklas som ledde ifrån start till mål. Niklas lyckades rycka åt sig en sekunds lucka före Campani efter några varv och kunde sedan bevaka ledningen in i mål. Trea blev Giacon precis före Anselmi.

– Ett prefekt race med ledningen ifrån start till mål. Taktiken var att ladda för fullt de första varven för att eventuellt lyckas få en liten lucka bakåt som lyckades. Campani låg på stenhårt bakom mig men lyckades aldrig komma tillräckligt nära för att göra något omkörnings försök. Otroligt nöjd efter en prefekt helg på en fantastisk bana som jag redan längtar tillbaka till.

Niklas utökade nu ledningen i Europamästerskapet efter tre deltävlingar till 38 poäng före Campani.
Lilja 130 poäng, Campani 92 poäng, Moncini 77 poäng, Buffoli 61 poäng, Anselmi 56 poäng.

I det Italienska mästerskapet efter två deltävlingar leder nu Niklas med 8 poäng före Campani.
Lilja 78 poäng, Campani 70 poäng, Anselmi 64 poäng, Moncini 43 poäng, Giacon 40 poäng

Nästa deltävling avgörs på Mugello i Italien den 12-13 juli.

(Bild: 7779)