Arkivsida

Mardrömshelg för Lilja på Sicilien!

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress
Den femte av sex deltävlingarna i Europa Mästerskapet och det Italienska mästerskapet gick förra helgen på Pergusa banan i staden Enna, mitt i Sicilien.

Sicilien bjöd på strålande väder hela helgen och Niklas var redo för att försöka avgöra mästerskapet eftersom han ledde mästerskapet med 35 poäng innan tävlingen med 104 poäng kvar att köra om.
Testet gick bra och Niklas var snabbast direkt med ca 0,4sek på den snabba banan med en snitthastighet på runt 150km/h.

– En mycket underlig bana som går runt en sjö. Med sex chikaner och en höger sväng. Höga kurbs i chikanerna vilket gjorde bilen svårhanterlig i varje kurva då man var tvungen att gena så mycket som möjligt för att vara snabb ut på de långa rakorna. Speciellt en chikan där kurbsen bildade mer eller mindre ett rent hopp där vi lättade ordentligt och flög en bit innan landade, berättar Niklas.

Kvalet blev inte riktigt som tänkt då avåkningar avlöste varandra med gulflaggor så man inte kunde sätta några snabba varv. Men det blev tätt i toppen tyvärr missade Niklas pole position med endast 0,008sek, åtta tusendelar på en banan som var nästan 5km lång.

Inför race 1 gjordes några justeringar på bilen som fungerade prefekt i racet. Niklas startade tvåa efter Luca Anselmi och kunde redan på första varvet ta sig upp i ledningen. En ledning som han hade full kontroll över ända tills det dök upp en varvning på ett oturligt ställe på banan där Niklas tappade knappt 2sek och Alex Campani kunde ta sig lätt förbi på efterföljande raka.
Niklas vilade sin tid bakom in några varv för att göra ett försök på näst sista varvet efter den snabba chikanen på baksidan. Campani bromsade mer än han gjorde varvet innan vilket överraskade Niklas som fick bromsa för mycket för att inte köra in i Campani och hamnade då fel i hoppet över kurbsen och landade snett med följande sladd som Niklas precis lyckades häva men räcket stod bara en halv meter ifrån banan och kontakten var ett faktum.
Styrstaget böjde sig och spindeln blev krokig så Niklas fick bryta när det sista varvet påbörjades.
Första DNF racet för året var ett faktum.

Nu blev det en kamp emot klocka för att hinna få klart bilen innan starten på race 2. Niklas hade ca 3timmar mellan racen och det var mycket att göra på bilen. Styrväxeln fick bytas och lika så vänster spindel. Bilen blev klar precis när de andra lineade upp inför race 2 och Niklas fick springa och byta om snabbt till race overallen igen.

Niklas fick en bra start i race 2 och utmanade Anselmi som åter igen stod i pole in i den första kurvan men fick släppa. Han följde sedan Anselmi i sex varv och försökte komma om på rakorna men Anselmi stängde på varje raka. Tillslut fick Niklas en bra passage igenom den snabba chikanen på baksidan och var förbi Anselmi på utsidan in i sista chikanen. Men Anselmi bromsade försent på insidan och när Niklas styrde in i kurvan kunde inte Anselmi få stopp på bilen och körde in i Niklas högra bakhjul vilket lyfte upp bilen i luften och Niklas träffade en däcktrave som stod i chikanen och slog runt tre varv innan bilen landade på alla fyra i sandfållan. Krashen blev ett faktum och bilen väldigt skadad. Niklas fick åka till sjukhuset för undersökningar så inget i kroppen var skadat efter den håra rullningen. På kvällen kunde Niklas lämna sjukhuset för egen maskin utan några skador mer än några blåmären och ömmande muskler.

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

– Ja vad ska man säga, lyckligtvis räddade bilen mig som dämpade alla hårda smällar. Säkerheten i dessa bilar är väldigt väldigt bra och det var tack vare stolens utformning och HANS skyddet som jag klarade mig utan några skador alls, säger Niklas. Tyvärr blev karossen alldeles för skadad för att kunna köra med igen. En ny kaross krävs för att bygga om bilen så den kan bli körklar igen.
Tyvärr finns det inte budget för detta just nu i slutet av säsongen så finalen på Monza är därmed väldigt hotad.
Jag är nu 16poäng efter i mästerskapet och kan visserligen fortfarande vinna för egen maskin om jag tar fullpott på Monza i slutet av oktober.
Men just nu känns det bara fruktansvärt tungt! fortsätter en ledsen Niklas.

Niklas har nu ingen chans att vinna Italienska Mästerskapet men fortfarande chansen att vinna Europa Mästerskapet om han tar full poäng på Monza eller plockar 16 poäng mer än Campani. En väldigt tuff uppgift bara i sig speciellt nu med en trasig bil som måste repareras.
Niklas jobbar nu för fullt med att hitta lösningar som gör det möjligt för honom att kunna slåss om EM guldet på Monza.

Niklas tappade nu ledningen i Europa Mästerskapet och är nu 16 poäng efter när det är två race kvar. Campani 186 poäng, Lilja 170 poäng, Moncini 120 poäng, Buffoli på 103 poäng och Anselmi 79 poäng. I det Italienska Mästerskapet efter 10 av 12 race.
Campani 207 poäng, Lilja 136 poäng, Anselmi 113 poäng, Moncini 108 poäng och Buffoli 99 poäng.

EM Finalen går som de senaste fem åren på klassiska Monza den 24-26 oktober, en bana där Niklas vunnit alla åren han varit där sedan 2011.

Arkiv 2014