Arkivsida

Pole, seger och en tredje plats i Vallelunga!

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

Den andra deltävlingen i Italienska mästerskapet avgjordes under helgen norr om Rom i Vallelunga. Rom bjöd på strålande vårväder med temperaturer runt 20-25 grader. Detta var andra besöket för Niklas Lilja i Vallelunga vilket skulle visa sig direkt. Förra året hade Niklas kämpigt att komma in i den tekniska banan men blev snabbare och snabbare och var 5a och 2a i racen med en fart emot slutet i race 2 som matchade de snabbaste under helgen.

På lördagen kördes testet på morgonen och kvalet på kvällen medans söndagen innehåll de båda racen ett på morgonen och de andra på kvällen. Lilja fick en bra start på helgen efter besvikelsen och krashen i race 2 på Monza. Niklas han precis reparera bilen efter Monza och ta sig de över 200milen ner till Rom. Bilen fungerade direkt och han var snabbast på testen med 0,15sek före Anselmi som var överlägsen och dominerade i förra årets deltävling.

– Allt fungerade bra direkt och jag kom in i banan på ett bra sätt och allt kändes bra. Skönt att komma hit igen när man kört här en gång och vet hur banan går. Viktigt att ta kommandot direkt och visa Anselmi att den här gången kommer han inte få det lika lätt, sa Niklas med ett leende.

Kvalet gick än bättre och Lilja dominerade kvalet och var snabbast med 0,34sek före Anselmi igen. Men Lilja hade tre varv som var snabbare än italienarens.

Riktigt skönt att ta Pole här och med den marginalen dessutom. Jag fick dessutom inte till något perfekt varv och kunde varit 3-4 tiondelar snabbare men det räckte med god marginal ändå, sa Niklas direkt efteråt.

Race 1 började med en bra start ifrån Lilja och var inte hotad ner emot de första kurvorna. Han kunde sedan lägga 100% fokus på att köra så fort som möjligt men samtidigt vara konservativ med både däck och drivlina i inledningen av racet för att kunna ha krut kvar emot slutet om Anselmi eller någon annan skulle attackera. Anselmi följde Lilja igenom hela racet och låg mellan 0,5-0,8sek bakom och pressade på men fick aldrig riktigt något slagläge för ett omkörning försök. Duon var överlägsna och var långt före trean i mål.

– Grymt, grymt skönt att få genomföra ett sånt här race. Det är aldrig lätt att ligga i ledningen och betydligt lättare att ligga bakom och jaga med slipstreaming och referenser ifrån framförvarande bil att gå på. Anselmi pushade mig igenom hela racet så jag fick ligga på som en galning för att hålla honom på avstånd så han inte kunde göra ett omkörnings försök vilket jag precis lyckades med. Jag hade de där extra meterna till godo på honom hela tiden så han inte kunde dyka på mig under någon inbromsning, sa en mycket glad Niklas efteråt.

Race 2 innebar start possition 8 för Lilja efter den omvända startordningen efter race 1. Lilja fick en bra start och de var fyra bilar i bredd ner emot den första kurvan med Lilja på utsidan men han kunde precis komma in framför och var uppe på femte plats ner emot den andra kurvan. Scalvini tappade greppet bak och snurrade i utgången av kurva två och Lilja var då fyra och i sista kurvan kunde han köra om Monetti efter de legat jämsides i tre kurvor. Ut på andra varvet låg Campani i ledningen före Anselmi och Lilja. Under andra varvet kom Safty Car ut då en konkurrent åkt av banan och stod på ett farligt ställe. Det blev då två varv bakom SC innan racet drog igång igen. Anselmi tog sig förbi Campani efter ett varv och Lilja var precis bakom men kunder inte ta sig förbi Campani och slutade trea i mål.

– Jag hade ingen chans i racet att utmana om segern och är nöjd med en pallplats. Jag hade inte råd att köpa nya däck till race 2 då både Campani och Anselmi hade nya däck så hade de en stor fördel. I första racet körde jag slut på fram däcken för att hålla undan och hade då inte så mycket kvar att köra med till race 2 då Vallelunga sliter hårt på däcken. Jag fick göra det bästa av situationen och målet var pallen och det lyckades jag med. Jag satte inte allt för hård press på Campani då jag samtidigt var uppvaktad bakifrån och ville inte förlora någon placering samtidigt som Campani körde om gäst förare och inte plockade några poäng till mästerskapet så fanns det ingen anledning för mig att ta någon risk med tanke på min däck situation, sa Niklas belåtet efteråt efter en väl genomförd helg. – En stråland helg på alla sätt, målet var att försöka utmana Anselmi då han är enormt snabb just här och då kunna slå honom både på kvalet och i race 1 var riktigt skönt. Sen att studsa tillbaka efter den olyckliga kraschen på Monza känns riktigt bra.

Lilja leder nu Italienska mästerskapet tillsammans med Anselmi på samma poäng. Nu är det ett uppehåll på drygt två månader innan det bär iväg ner till Italien igen och underbara Mugello vid Florens den 10-12 Juli som sedan följs upp av fantastiska SPA-Francorchamps i slutet av Juli.

– Det ska bli skönt att få ett litet upphåll nu då det varit väldigt intensivt den sista månaden med att få hopp bilen och allt inför de här två första racet för året. Men nu är det fortsatt arbete med att få ihop budgeten inför resten av säsongen då mycket fortfarande återstår men jag har en förhoppning att det ska lösa sig, säger Niklas.

Italienska Mästerskapstabellen topp 5: Lilja 69p, Anselmi 69p, Pajuranta 53p, Scalvini 44p, Barberini 34p

Arkiv 2015