Arkivsida

Ångesten och frustationen nu lagts sig hos Team Gapet efter Mantorp!

Team Gapet. Foto: Jörgen Olsson

Men först kommer det lite race rapport från första halvan av årets race;

Första racet gick av stapeln på Sturup Raceway den 13/5 på en bana som åt däck för oss alla team.

Först ut var Andreas Andersson som vi bjudit in, efter att han haft en j-a resa vid sitt första race i STCC veckan innan, då han och Kressner kom jämte varandra och det slutade med en havererad bil. Tyrone tyckte vi kunde hjälpa Andreas att komma snabbt bakom ratten igen och det var bra för oss och bilen att visa att den inte är så dålig(vilket vi i och för sig visste innan). Roligt att det kom fram andra team till oss och frågade vad vi hade gjort med bilen?Andreas startade som 12:a av 14 bilar totalt och låg på en 8:e plats, men då kom Allt i Däck och körde om, så vi bytte på en nionde plats.

Ut körde sedan Karlo på en 10:e plats, då Kärkinnen gått om oss vid tankningen. Karlo kör sitt pass bekymmersfritt. Efter tankningen så får alla våra däck bytas innan Tyrone kör ut på sin stint. Kommer in som 9:a.

Då Andreas var pigg så fick han även sedan ta Gunillas pass då hon hade en infektion i kroppen som resulterade i tappad röst några dagar till Tyrones glädje. Andreas krigar lite med olika team under detta passet och Tyrone får säga till honom att inte streta emot för mycket mot ni som är snabbare.

Avslutningsvis går Karlo ut som 5:a men kommer in som totalt 8:a, vilken vi var väldigt nöjda med. Slutar som 2:a i FWD. Grattis ALT till 1:a plats!

Den 18/6 kördes Race 2 på Västkustbanan i Falkenberg:

Hit hade våra fans Isa och Lasse letat sig efter att varit en runda uppe på Nordkap, även Gunillas kusin Birgitta med man Björn kom och gjorde en visit hos oss under racet.

På träningen kommer Tyrone på startsträckan och kör sedan rakt fram och blir stående- blir inbogserad – gasvajern som hängt sig. Tyrone startar sedan som 14:e av 15 team.

Kommer in och Angelica tar över- hon tycker det är jätteroligt att köra igen(stod över Musse Pigg banan som hon och Jörgen kallar Sturup Raceway). Har inte hon heller några problem under sin stint.

In och Karlo tar över- kör bekymmersfritt han också och byter nu till en åter infektionsdrabbad Gunilla som inte kör hela sitt pass-urusla tider(vad infektion kan ställa till med). Det har nu nämligen blivit riktigt spännande i FWD då CM har problem med sin bil och har de en gång till att tanka? Spioner sänds ut som kommer åter och säger att nu gör de sig redo för tankning!

Här har Tyrone redan tagit över och kör nu med vetskap om att vi kan sluta som 1:a i FWD. Tyrone ger stränga order att han inte vill ha varven på radio, utan på våran rosa tavla. Tyrone mal på och CM måste fylla på mer olja så vi slutar totalt som 9:a och blir 1:a i FWD- Jätteroligt !!!

Så kommer vi då till Mantorp Park den 1/7 efter att ätit gott på Rose Garden i Värnamo och stannat på Brahehus på vägen upp. Vandring runt banan efter anmälan och besiktning. Här har bara Angelica kört av oss, men det var 2007 då hon körde JTCC och minns inte banan så bra, mer än att hon satte sig i balken på utgången av start och målrakan på ett av racen.

Race 3 går av stapeln den 2/7 på Mantorp Park:

Träning och förarmöte lite i oordning för oss, men det gick ju bra.

Under träningen så råkade Gunilla ut för ett elfel, vilket resulterade i att hon blev stående efter Mjölbysvängen. Ledsen för gul och vitflaggen! Felet rättades till och vi fick alla köra i alla fall 2 varv då det strulade generellt under träningen.

Först ut var Tyrone som körde och hittade sitt flow.
Kommer in och säger till Gunilla under tankningen att det är bara att köra och bilen går som en Gud idag och går dit du styr.

Gunilla kör ut och kommer på sitt första helvarv ut på start och målrakan i 3:an och lägger i 4:an och får inget svar. F-an inte Gunilla igen! Vad har hon nu gjort- fördärvat växellådan? Försöker att växla och lägga i andra växlar men det händer inget- glider ner i gräset på innerplan av Pariserkurvan och anropar teamet. Blir åter inbogserad-nu nästan fullvarv och diagnosen ställs till antingen slutväxeln eller lameller. Teamchefen avblåser det hela och så långt är allt lugnt!

Åker hemåt och dagen efter går Tyrone ut i garaget och Gunilla kommer ut efter ca 1 ½ timme och möts av en blick och röst som säger att vi brutit i onödan- Tyrone säger att hade någon kommit in genom dörren tidigare hade han inte vetat vad han gjort(ni ska då veta att denne man är lugnet själv).

Som brukligt då vi kommit hem lossar han hjulen och har nu upptäckt att det sticker ut delar från drivknuten- Gunilla förklarade ändå att det bankade väldigt mot slutet av inbogseringen- men detta säger sig teamchefen inte ha hört.

Nu blir vi idiotförklarade, säger han och är så frustrerad och besviken. Ringer runt till alla berörda i teamet och berättar. Är mest ledsen över att Angelica och Karlo inte fick köra.

Nu ha detta lagt sig och idiotförklarade blir väl alla någon gång och nu var det vår tur. Nästa gång något händer så gås nog bilen igenom bättre på plats, vi hade ju grejer med, så bytt på plats hade inte varit något problem.

Surt med tanke att vi nu rasar i tabellerna, men that´s Life!

Väl mött alla på Ring Knutstorp den 5/8!

Vid pennan /Gunilla.

Arkiv 2017